دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219614120200926Construction and Validation of Quality of Education in Schools Questionnaire (QESQ) for Vocational High-School Students.طراحی، تدوین و هنجاریابی پرسشنامه کیفیتآموزشی در مدرسه (QESQ)114250010.22070/tlr.2020.2500FAسیده ماهرخموسویدانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهرمهنازاخوان تفتیدانشگاه الزهراعلیرضاکیامنشدانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقاتJournal Article20200926Improve the quality of education is a necessity. Quality education means, the ability to produce quality results, the knowledge, skill and purpose .The purpose of this study was to construct and validate a questionnaire for quality of education in schools. The research was descriptive and psychometric studies. The population consisted of all students in vocational-training high schools in Tehran in the academic year 1391-92. Through the use of multistage cluster sampling, 979 students (519 girls and 460 boys) in 19 vocational programs and 39 classes responded to the quality of education in schools questionnaire. For the validity of the questionnaire, content validity, construct validity, and exploratory factor analysis were used. To make this question a literature-based approach to a system of educational quality as paper and books was investigated. Finally, the definitions and concepts of quality education, including 47 in the form of a questionnaire was designed To investigate the validity of the questionnaire. The content validity and construct validity of the questionnaire items and assess the quality of training, Exploratory factor analysis using principal components analysis with varimax rotation To determine compliance and extracted factors were named.Four factors were extracted, which explained the total variance of the questionnaire for the total sample (51.27%). Reliability coefficient and internal consistency using Cronbach's alpha for the subscales of the questionnaire: characteristics of professional conduct for teachers (0/91), facilities and educational programs (0/89), general aptitude and interest (0/56) and output indicators (0/75) were calculated respectively. Results showed that the questionnaire can be a useful tool for assessing the quality of education for students.بهبود کیفیت آموزشی ضرورتی انکار ناپذیر است. کیفیتآموزشی به معنی؛ توانایی تولید نتایجی با کیفیت در؛ شناخت، مهارت و هدف است. هدف پژوهش حاضر، طراحی، تدوین و هنجاریابی پرسشنامه کیفیت آموزشی در مدرسه است. روش پژوهش، توصیفی از نوع مطالعات روان سنجی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان هنرستانهای شهر تهران بوده است. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 979 نفر (519 دختر و 460 پسر) ، در 19 هنرستان و 39 کلاس به صورت تصادفی، انتخاب شده و به پرسشنامه کیفیتآموزشی، پاسخ دادند. به منظور ساخت پرسش نامه، ادبیات مربوط به کیفیت آموزشی بر اساس رویکرد سیستمی در قالب مقاله ها و کتب موجود، بررسی شد. در نهایت، تعاریف و مفاهیم کیفیت آموزشی به صورت 47 جمله در قالب پرسش نامه، طراحی گردید. به منظور بررسی روایی پرسش نامه از روایی محتوایی و روایی سازه و نیز برای تعیین آیتم های پرسش نامه کیفیت آموزشی، از تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از روش تحلیل مولفه اصلی با چرخش واریماکس، جهت بررسی میزان تطابق و نام گذاری عوامل استخراجی، استفاده گردید و چهار عامل استخراج شد. چهار عامل که مجموعاً 51.270 درصد از واریانس کل پرسشنامه را تبیین کردند. ضریب پایایی و همسانی درونی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ برای خرده مقیاسهای ویژگیهای رفتار حرفهای معلمان 0.91، امکانات و برنامههای آموزشی 0.89، استعداد کلی و رغبتسنجی 0.56 و شاخصهای خروجی برابر با 0.75 محاسبه گردید. یافتهها نشان داد که پرسشنامه حاضر، میتواند برای سنجش کیفیتآموزشی، ابزار مناسبی باشد.<br /> https://tlr.shahed.ac.ir/article_2500_8e681dfd08761f54ce3d68374740e9c6.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219614120200926the identify the dimensions and components of effective teachers in primary schools in Iran: mixed methodشناسایی ابعاد و مولفههای معلم اثربخش دوره ابتدایی ایران: پژوهش ترکیبی1529250110.22070/tlr.2020.2501FAجمالرزیدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهرانسید محمدرضاامام جمعهدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهرانغلامعلیاحمدیدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهرانبهرامصالحصدقپوردانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهرانJournal Article20200926This study aims to identify the dimensions and components of effective teachers in primary schools in Iran. The approach research due to the application of Q-type is mixed method (qualitative-quantitative). The study population included all members of the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Tehran. Of which 20 were selected as a combination of purposeful sampling and snowball. Q phrases review document 40 (29 Foreign Study, 5 and 6 of the meta- documents) and interviews with experts in the field of teaching-learning 6 were collected. Q narrative statements were approved by 3 experts and test-retest reliability was also 84%. Using Q-factor analysis The most important findings indicate 7 dimensions, personality traits (15 components), educative (5 components), reflective (7 components), competence (8 components), effective teaching (13 components), effective management (9 components) and monitoring and evaluation (8 components) as the dimensions and components of effective teacher in primary schools in Iran.هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفههای معلم اثربخش دوره ابتدایی ایران بوده است و رویکرد مد نظر در پژوهش به دلیل کاربرد روش کیو از نوع پژوهشهای آمیخته (کیفی - کمّی) است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاههای دولتی تهران بود که از بین آنان 20 نفر بهصورت ترکیبی به روشهای نمونهگیری؛ هدفمند و گلوله برفی انتخاب گردیدند. عبارات کیو با بررسی 40 سند (29 مطالعهی خارجی، 5 مطالعه داخلی و 6 سند بالادستی) و گفتوگو با 6 نفر از صاحبنظران حوزهی یاددهی - یادگیری جمعآوری گردید. روایی عبارات کیو مورد تائید 3 نفر از صاحبنظران قرار گرفت و به روش آزمون مجدد، پایایی آن نیز 0.84 به دست آمد. با استفاده از روش تحلیل عاملی کیو، عمدهترین نتایج حاکی از شناسایی و استخراج 7 بعد؛ ویژگیهای شخصیتی (15 مؤلفه)، ساحتهای تربیتی (5 مؤلفه)، کاراندیشی (7 مؤلفه)، صلاحیت و شایستگیها (8 مؤلفه)، تدریس مؤثر (13 مؤلفه)، مدیریت کارآمد کلاس (9 مؤلفه) و نظارت و ارزشیابی (8 مؤلفه) بهعنوان ابعاد و مؤلفههای معلم اثربخش دوره ابتدایی ایران، بوده است.<br /> https://tlr.shahed.ac.ir/article_2501_76fe32baa09364897e6834b6224911a2.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219614120200926Universty Intellectual Capitals, A base for organizing academic planningسرمایههای فکری دانشگاه؛ مبنایی برای سازماندهی برنامهریزی دانشگاهی3149250210.22070/tlr.2020.2502FAامیرشهسواریدانشگاه شهید بهشتیمحمدیمنی دوزی سرخابیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20200926Today, the creation and management of knowledge assets play a decisive role in maintaining the viability and value creation of universities. However, it seems still no agreement has been formed on the most fundamental knowledge assets that generally are intangible. The existing understandings of knowledge assets of universities which are generally partial, personal and not tested, have failed to lead to specific methods and tools for creating and managing of knowledge assets. In this regard the present research examines the usefulness of its proposed model (pattern of university intellectual capital recognition) in a case study. For this purpose, firstly on the basis of analyzing the different patterns of intellectual capital, a comprehensive ‘’pattern of university intellectual capital recognition’’ has been extracted. Then the recognition of respondents about the intellectual capital of university has been investigated by a survey. In the next step, findings of survey has been extracted and then compared with the ‘’pattern of university intellectual capital recognition’’. Finally the results are discussed. The method used is descriptive through a survey. The Society of study includes 300 faculties and 19 managers of Sharif University of Technology. The sample of study includes 103 faculties by Stratified random sampling and 9 managers from the census. The Measuring instrument is a questionnaire which made by researcher and gathers data about IC from faculty members and managers. The results of this study indicate that the findings of the survey are highly consistent with the obtained pattern.پژوهش حاضر در بخش اول با تجزیه و تحلیل الگوهای مختلف سرمایه فکری، الگویی برای شناخت «سرمایههای فکری دانشگاه» ارائه کرده است. در بخش دوم به کمک پژوهشی موردی، درصدد شناسایی سرمایههای فکری دانشگاه براساس پیمایش نظرات اعضای هیات علمی و مدیران دانشگاه بوده تا در بخش سوم، الگوی نظری خود را تکمیل نماید. نهایتا در بخش چهارم چگونگی کاربست الگو را برای برنامه ریزی دانشگاهی، مورد مطالعه قرار داده است. بخش اول پژوهش به روش تحلیل اسنادی، بخش دوم به شیوه تحلیل محتوا، بخش سوم به روش تحلیل تطبیقی و بخش چهارم پژوهش نیز به روش تحلیل اسنادی، انجام شده است. در این راستا در بخش دوم پژوهش که پیمایشی بود، دادهها از طریق پرسشنامهی محققساختهایی حاوی سوالهای بازپاسخ، گردآوری شده است. جامعهی پژوهش در این بخش شامل مجموعه اعضای هیات علمی دانشکدهها (300 نفر) و مجموعه مدیریت دانشگاه شریف (19 نفر) بوده است که از این دو جامعه به ترتیب، نمونهگیری تصادفی طبقهای (103 نفر) و سرشماری (9 نفر) صورت گرفته است. یافتهها حکایت از چهار سرمایه اصلی، یعنی؛ سرمایه انسانی، سرمایه نوآوری، سرمایه سازمانی و سرمایه ارتباطی برای دانشگاه دارد. البته مشارکتکنندگان در پژوهش موردی، عمدتا به سرمایه انسانی اشاره کردهاند. نهایتا یافتهها نشان میدهد که الگوی حاضر، میتواند برای سازماندهی برنامهریزی دانشگاهی در سه بعد؛ آموزش، پژوهش و خدمات دانشگاهی به کار گرفته شود.<br /> https://tlr.shahed.ac.ir/article_2502_06a3d8df6948aac120ceab8215b65dc8.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219614120200926Perceptions and experiences of sixth grade elementary school studentsâ mothers who volunteered to participate in the gifted schoolsâ entrance exam: A qualitative studyادراک و تجربه مادران دانشآموزان پایه ششم ابتدایی داوطلبِ شرکت در آزمون مدارس استعدادهای درخشان5161250310.22070/tlr.2020.2503FAیوسفادیبدانشگاه تبریزاسکندرفتحی آذردانشگاه تبریزسعیدقره آغاجیدانشگاه تبریزJournal Article20200926Introduction Demand for gifted schools has created intense competition among elementary students and their families. National Institution for Development of Gifted Students has responsibility for two of the major task of identifying and teaching gifted students. Gifted schools’ entrance exam, is an achievement test which each year nationally administrates to entry first and second courses of high schools. The aim of this qualitative study was to describe and better understanding the experiences of mothers of sixth grade students volunteered to participate in the gifted schools’ entrance exam. Method Phenomenological qualitative approach was used in this study. The primary method of data collection in this study was semi-structured interviews with 18 mothers of sixth grade students who were selected through purposive sampling. Data analysis was performed using Colaizzi method. Results In this study, three main themes and 11 sub-themes were extracted. The main themes are: the challenges of school choice, high quality instruction and exam preparation. Conclusion Gifted schools’ entrance exam has considerable effect on the families involved, and elementary school curriculums. Intense competition to pass this exam revealed families’ tendency to high quality and affordable education.تقاضا برای ورود به مدارس استعدادهای درخشان، رقابت شدیدی را در بین دانشآموزان دبستانی و خانوادههای آنان بهوجود آورده است. سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان دو وظیفهی عمدهی شناسایی و آموزش دانشآموزان تیزهوش در کشور را به عهده دارد. آزمون ورودی مدارس تیزهوشان، آزمون پیشرفت تحصیلی یک مرحلهای است که هر ساله بهصورت کشوری و برای ورود به مدارس دوره اول و دوم متوسطه اجرا میشود. هدف انجام پژوهش کیفی حاضر، توصیف و درک بهتر تجارب مادران دانشآموزان پایه ششم داوطلبِ شرکت در آزمون استعدادهای درخشان بوده است. در این پژوهش از روش کیفی پدیدارشناسی استفاده شده است. روش جمعآوری داده در مطالعه حاضر، مصاحبههای نیمسازمانیافته با 18 نفر از مادران دانشآموزان پایه ششم بود که از طریق روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل یافتهها با روش کلایزی انجام شد. در این پژوهش، 3 درونمایهی اصلی و 11 درونمایهی فرعی استخراج شد. درونمایهی اصلی دغدغه انتخاب مدرسه شامل درونمایههای فرعی؛ سردرگمی، شرایط نامطلوب مدارس دولتی و هزینهی بالای مدارس غیردولتی، درونمایهی کیفیت بالای آموزش دربرگیرندهی؛ رقابت بین دانشآموزان، تدریس معلمان خوب، قبولی در کنکور و درونمایهی اصلی آمادگی برای آزمون حاوی درونمایههای فرعی؛ اضطراب، وجود جو رقابتی، تحتالشعاع قرارگرفتن اهداف مدرسه، صرف وقت و هزینه و تأثیر بر فعالیتهای خانواده بودهاند. درونمایهی محوری استخراج شده در این پژوهش، آینده و پیشرفت تحصیلی دانشآموز است که همهی مضامین دیگر را تحت پوشش قرار میدهد. والدین و بهطور اخص مادران، از همان سالهای کودکی، نگران آیندهی تحصیلی - شغلی فرزند خود هستند و میخواهند برای موفقیت وی سرمایهگذاری کنند. آزمون ورودی استعدادهای درخشان تأثیر قابل ملاحظهای بر خانوادههای درگیر در این موضوع و برنامههای آموزشی مدارس ابتدایی دارد. رقابت شدید برای قبول شدن در این آزمون حاکی از علاقهمندی خانوادهها برای برخورداری از آموزش با کیفیت بالا تر و هزینهی مناسبتر است.<br /> https://tlr.shahed.ac.ir/article_2503_0da1543f507074c34104cdb13fdc6658.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219614120200926Causal relationship between achievement goals and academic performance: The mediating role academic procrastination in payamnoor masjedsolyman university undergraduate studentsروابط علّی بین هدفهای پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان: نقش میانجیگری اهمالکاری تحصیلی6373250410.22070/tlr.2020.2504FAذکرالهمروتیدانشگاه زنجانسحرحسامیدانشگاه شهید چمران اهوازفتانهفتحیدانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20200926The aim of the present study was to examine the model of causal relationship of achievement goals with academic performance with mediating role of academic procrastination.The population of this study consists of 160 undergraduate students of payamnoor University who were selected by random sampling method. The instruments used in this study include Achievement Goals Scale, Academic Procrastination Scale. Data was analyzed through confirmatory factor analysis. Confirmatory factor analysis showed that validity is acceptable. The proposed model of the relationships between variables was tested using path analysis software (AMOS-21). According to the results, the proposed model was an acceptable fitness regarding the fitness indices. The results showed that mastery goal had direct relationship with academic performance and was indirectly related, through academic procrastination to academic performance .In addition performance avoidance goal was indirectly related with academic performance through academic procrastination. On the other hand academic procrastination and academic performance was significant negative correlation. Better fit through the elimination of approach goal with academic performance through academic procrastination.هدف پژوهش حاضر ، بررسی رابطه علّی اهداف پیشرفت با عملکرد تحصیلی با میانجیگری اهمالکاری تحصیلی بوده است. جامعه پژوهش دانشجویان کارشناسی دانشگاه پیام نور شهرستان مسجد سلیمان بودهاند که به روش تصادفی ساده تعداد 160 نفر از آنان انتخاب شدهاند. ابزارهای پژوهش شامل؛ مقیاس هدفهای پیشرفت و مقیاس اهمالکاری تحصیلی بوده است. به منظور بررسی روایی از روش تحلیل عامل تأییدی، استفاده شده است. نتایج تحلیل عامل تاییدی نشان داد؛ ابزار از روایی قابل قبول برخوردار است. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر در نرم افزار( ای. ام. اُ. اس. 21) انجام شد. بر اساس نتایج این پژوهش، مدل پیشنهادی روابط علّی بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبول برخوردار است. نتایج در الگوی پژوهش نشان دادند؛ هدف تبحرگرا هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق اهمالکاری تحصیلی با عملکرد تحصیلی، رابطه دارد همچنین هدف عملکرد گریز از طریق اهمالکاری تحصیلی با عملکرد تحصیلی رابطه دارد . از سوی دیگر اهمالکاری تحصیلی با عملکرد تحصیلی، رابطه منفی معنیدار داشته است. برازش بهتر از طریق حذف مسیر غیر معنیدار هدف عملکردگرا از طریق اهمالکاری تحصیلی با عملکرد تحصیلی حاصل شده است.<br /> https://tlr.shahed.ac.ir/article_2504_f04f475cb6ad2e119d38a932865340a5.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219614120200926Comparing Bandwidth and Self-control Modeling on Learning a Sequential Timing Taskمقایسه الگودهی؛ دامنهای و خودکنترلی در یادگیری یک تکلیف زمانبندی متوالی7583250510.22070/tlr.2020.2505FAاسماعیلنصیریدانشگاه شاهد0000000979832675Journal Article20200926Modeling is a process which the observer sees another person's behavior and adapts his/her behavior with that which is the result of interaction. The aim of present study was to investigate and compare effectiveness of bandwidth modeling and self-control modeling on performance and learning of a sequential timing task. So two groups of bandwidth and self-control were compared. The task was pressing the keys number 1, 4, 5 and 8 on a sequential timing apparatus while keeping certain absolute timing. Subjects in acquisition phase according to experimental group were modeled in different ways. Subjects in self-control group were modeled when they asked for it and for bandwidth group subjects it was a 10 percent bandwidth around the goal that when their performances were outside of this predetermined bandwidth, they were modeled. The subjects came back to the lab 24 hours after acquisition phase for completing retention and transfer tests. Results showed that if through in acquisition phase bandwidth group was significantly better than self-control group, but in retention and transfer tests two groups wasn't any significant difference and therefor could be concluded that both methods of self-control and bandwidth modeling leads to similar effects on learning sequential timing task. Generally results of present study are justifiable with challenge point framework. Techniques of bandwidth and self-control because of flexibility toward two factors of learner's skill level and task difficulty, leads to appropriating practice condition with informational needs of them and therefor have the capability of optimizing practice condition. Therefore, the two bandwidth and self-control modelings due to flexibility of both beginner skill levels and difficult assignment ratio, lead to fit practice condition with their information needs and thus seems to have the ability to optimize practice.الگودهی فرآیندی است که بوسیله آن، مشاهدهکننده رفتار فرد دیگر را مشاهده و رفتار خود را با آن سازگار میکند و این امر حاصل برقراری تعامل است. هدف از تحقیق حاضر بررسی و مقایسه اثربخشی الگودهی؛ دامنهای و خودکنترلی بر عملکرد و یادگیری یک تکلیف زمانبندی متوالی بوده است. برای این منظور دو گروه الگودهی؛ دامنهای و خودکنترلی با هم مقایسه شدند. هدف تکلیف، رسیدن به زمانبندی مطلق 1200 میلی ثانیه با زدن کلیدهای 1، 4، 5 و 8 روی دستگاه زمانبندی متوالی بود. آزمودنیها در مرحله اکتساب با توجه به گروه آزمایشی به روشهای مختلف الگودهی شدند. برای افراد گروه الگودهی دامنهای، دامنهای 10 درصدی حول هدف تکلیف در نظر گرفته شد که هرگاه عملکرد خارج از این محدوده قرار میگرفت، الگودهی میشدند. افراد گروه الگودهی خودکنترلی با اختیار خود، الگوی کامل حرکت را تماشا کردند. افراد هر دو گروه 24 ساعت پس از مرحله اکتساب جهت انجام آزمونهای یادداری و انتقال به آزمایشگاه بازگشتند. نتایج نشان داد هر چند در مرحله اکتساب عملکرد، افراد گروه دامنهای نسبت به گروه خودکنترلی، برتر بودند (0.05>P)، اما طبق نتایج آزمونهای یادداری و انتقال، دو گروه برتری معناداری نسبت به یکدیگر نداشتند (P>0.05)، و در نتیجه میتوان، چنین استنباط کرد که دو روش الگودهی دامنهای و خودکنترلی در یادگیری یک تکلیف زمانبندی متوالی، منجر به تفاوت معنیدار نشدهاند. دو تکنیک دامنهای و خودکنترلی به دلیل انعطافپذیری که نسبت به دو عامل سطح مهارت نوآموزان و سختی تکلیف دارند، منجر به متناسبتر شدن شرایط تمرین با نیازهای اطلاعاتی آنان میگردند و در نتیجه به نظر میرسد قابلیت بهینهسازی شرایط تمرینی را دارا میباشند.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2505_1b405f4aaec143435f737105b23bfe85.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219614120200926investigate the effect of the way of broadcasting Geography instructional films on student's learning and the attitudeتأثیر زمان پخش فیلم آموزشی جغرافیا بر میزان یادگیری و نگرش دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی نسبت به درس مذکور8596250610.22070/tlr.2020.2506FAنرگسیوسفی کنجدردانشگاه اراکسعیدموسویپوردانشگاه اراکJournal Article20200926The aim of this study was to investigate the effect of the time of broadcasting Geography instructional films on student's learning and the attitude of third grade female students to the lesson in Malayer at 1392-93. Our research design, in this study, is Quasi-experimental with pre and post-test that is along with a control group. 110 students were randomly chosen and divided into four groups, three of them had seen the film before (n = 27), while (n = 26), after (n = 26) teaching and the last group had not seen any film (n = 31). Sections 2 and 3 of the geography book was chosen. Measuring devices that we use in this examination were: an equivalent pre and posttest on film content which is containing 32 questions in 5 sections and an Attitude questionnaire which Contains 20 questions. At the beginning, a pretest for each of the groups were performed and each of the students filled a questionnaire. At the end of the training, they take Posttest and fill questionnaires. The results were analyzed using Generalized Linear Models, multiple comparison test, dependent t-test, ANOVA and MANOVA. The result showed that we using educational films while teaching, is more effective on student's learning and their attitude to the lesson.پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر زمان پخش فیلم آموزشی جغرافیا بر میزان یادگیری و نگرش دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی نسبت به درس مذکور انجام شده است. روش پژوهش شبه تجربی و طرح مورد استفاده پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه است. جامعه پژوهش شامل دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی مدارس دولتی شهرستان ملایر بوده و نمونه پژوهش نیز شامل 110 نفر از دانشآموزان از دو مدرسه بودهاند که به طور تصادفی در چهار گروه؛ نمایش فیلم آموزشی قبل (27 نفر)، ضمن (26 نفر)، بعد از تدریس (26 نفر) و نیز گروه گواه (31 نفر) (بدون نمایش فیلم) تقسیم شدهاند. از بخشهای کتاب جغرافی، بخشهای دوم و سوم انتخاب شد. ابزارهای اندازهگیری مورد استفاده در پژوهش شامل؛ پیشآزمون و پسآزمون هم ارز بر مبنای محتوای فیلم، حاوی 32 سؤال در 5 بخش و نیز پرسشنامه نگرش به درس حاوی 20 سؤال بوده است. قبل از شروع مداخله از هر چهار گروه، پیشآزمون (پرسشنامۀ نگرش) گرفته شد و پس از پایان 10 جلسه آموزش نیز به شیوه فوق؛ پسآزمون (پرسشنامۀ نگرش) گرفته شد. دادهها به کمک شاخصهای آماری توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و نیز آزمونهای استنباطی (مدلهای خطی تعمیمیافته، آزمونهای مقایسههای چندگانه، آنوا و مانوا) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل یافتهها نشان داد که زمان بهکارگیری فیلم آموزشی جغرافیا در ضمن تدریس، تأثیر بیشتری بر یادگیری و نگرش دانشآموزان داشته است.<br /> https://tlr.shahed.ac.ir/article_2506_a0cf2809ff5fecc1fff480229bc88ce9.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219614120200926The canonical correlation between Contingencies self-worth and adjustment of studentsهمبستگی بنیادی خود ارزشی مشروط و سازگاری دانشجویان97106250710.22070/tlr.2020.2507FAفیروزهسپهریان آذردانشگاه ارومیهنادرمحمدیدانشگاه تبریزحسینبلوتکدانشگاه ارومیهJournal Article20200926This research aimed at studying the canonical correlation between Contingencies self-worth (Family support, Competition, Appearance, God’s love, Academic competence, Virtue, Approval from others) with adjustment (emotional, Social and academic). In order of this research, 221 university students were selected by random ratio sampling method (1272 cases). Data was gathered through contingencies of self-worth scale (CSWS) and youth adjustment inventory. The method of data analysis was canonical correlation analysis and independent t test analysis. The results of Canonical correlation analysis revealed that there is a significantly negative relationship between Contingencies self-worth with adjustment (p < 0/01). ). In addition, the results of independent t test analysis showed there was significant difference between male and female university students in emotional adjustment and educational adjustment levels and total adjustment (p < 0/05). But, there wasn’t significant difference between male and female university students in social adjustment. In general, it can be concluded that if the Contingencies self-worth increase the adjustment will be low among these student.پژوهش حاضر با هدف بررسی وجود رابطه بنیادی؛ خود ارزشمندی مشروط (صلاحیت و شایستگی تحصیلی، شکست دیگران در رقابت ، تائید دیگران، حمایت و عشق خانوادگی، ظاهر، عشق به خدا، تقوا و پاکدامنی) با سازگاری (عاطفی، اجتماعی و آموزشی) انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده ادبیات دانشگاه ارومیه (1272 نفر) بودهاند. جهت دستیابی به اهداف پژوهش 221 دانشجو (158 دختر و 63 پسر) به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای از جامعه آماری به عنوان نمونه مورد مطالعه، انتخاب شدند تا به آزمونهای خود ارزشی مشروط کراکر و همکاران و نیز ابزار سنجش سازگاری دانشجویان سینها و سان، پاسخ دهند. دادههای بهدستآمده با استفاده از روش همبستگی بنیادی و آزمون t مستقل، مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج بهدستآمده از همبستگی بنیادی نشان داد؛ ابعاد خود ارزشمندی مشروط رابطه منفی معنیدار با سازگاری داشته است (p <0.01). همچنین نتایج حاصل از آزمون t مستقل، حاکی از آن بود که بین دانشجویان دختر و پسر در سازگاری عاطفی، آموزشی و سازگاری کل، تفاوت معنیدار (p>0.05) وجود داشته است. سازگاری اجتماعی دختران و پسران، تفاوت معنیداری نداشته است. میتوان اذعان داشت؛ رابطه میزان خودارزشمندی مشروط با سازگاری ناهمسو میباشد.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2507_f88293220f0b7bedbfed3afce16537f8.pdf