دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21961120040220Integrated Curriculum and its Situation in the Elementary Curriculum of Iranالگوی برنامه درسی تلفیقی و جایگاه آن در برنامه درسی ابتدایی ایران3122494FAپرویناحمدیدانشگاه الزهرا0000-0003-3398-1653Journal Article20200926The educational experts and the curriculum developers considered integrated curriculum in the early years of the century. Over the past few years, the interest and need for curriculum integration has intensified in the developed countries. The explosion of knowledge and information, fragmentation of traditional curriculum, and lack of relationships and connections among disciplines, there has been a tendency towards an integrated curriculum.
Integrated curriculum is an educational approach which motivates learners for lifelong learning and develops the required capabilities for living in the twenty first century.
In this article, the integrated curriculum model is presented. At first, based on the review of literature regarding curriculum integration, the fundamental factors were identified and presented as a basis for deciding about the guiding principles of this model. Then the central components have been presented. At end, in order to apply this model in the educational system of Iran, its present situation was investigation in the elementary curriculum of Iran.برنامه درسی تلفیقی (Integrated Curriculum) همزمان با شکلگیری حوزه برنامه درسی در اوایل قرن بیستم مورد توجه صاحبنظران برنامهریزی درسی و دستاندرکاران تعلیموتربیت قرار گرفت و در سالهای اخیر نیز در اکثر کشورهای پیشرفته جهان توجه ویژهای به این امر شده است. گسترش سریع دانش و اطلاعات، گسیختگی و پراکندگی بخشهای گوناگون برنامههای درسی سنتی، عدم ارتباط آن با واقعیتهای زندگی شخصی و اجتماعی یادگیرندگان و عواقب ناگوار برنامههای درسی موجود، موجب توجه هرچه بیشتر به مقوله تلفیق برنامههای درسی شده است. از طرفی، تجربههای موفقیتآمیز اجرای برنامه درسی تلفیقی، این نظریه را مورد تأیید قرار داده است که این رویکرد، دانشآموزان را برای یادگیری بهتر و مداوم برمیانگیزد و قابلیتهای لازم برای زندگی در قرن بیست و یکم را در آنان پرورش میدهد.
در این مقاله، الگوی برنامه درسی تلفیقی که حاصل مطالعات و تحقیقات نگارنده میباشد، ارائه شده است. ابتدا، در نتیجه بررسی منابع و ادبیات موجود در زمینه تلفیق برنامه درسی، محورهای اساسی مباحث استخراج شده و بر اساس آن، اصول راهنمای الگوی مورد نظر تدوین گردیده است. سپس، ارکان الگو که مبین اجزای عمده و بخشهای مختلف برنامه درسی تلفیقی است ارائه شده است. مراحل اجرای الگو گامهایی است طی آن بخشهای مختلف برنامه درسی در یک بستر واقعی بهصورت تدریجی و فراگیر به مرحله اجرا درمیآید.
در آخر، بهمنظور بهکارگیری رویکرد تلفیقی در نظام آموزشی کشور، بهطور نمونه جایگاه الگوی مورد نظر در برنامه درسی دوره ابتدایی بررسی شده و راهنمای برنامههای درسی دوره ابتدایی با الگوی مورد نظر، مقایسه شده است.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2494_0e21da0827a4047b34df223e81db259a.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21961120040220Life Skills Needed by Junior High School Studentsمهارتهای زندگی مورد نیاز دانشآموزان مقطع راهنمایی13282495FAیوسفادیبعضو هیات علمی دانشگاه تبریزهاشمفردانشهیئت علمیJournal Article20200926Complexities and quick changes in human life have faced him with various challenges. How to adapt to conditions and difficulties originated in these challenges, are the basic concerns of practitioners, especially in educational area. <br /> <br />As it prepares people to cope with problems efficiently, causes positive behaviors and then makes it possible to attain to successful life, life skills education has been attended by managers of instructional systems. In decision making process for curriculum planning or instructional designing, need assessment is very critical. So, the purpose of this research was to determine the life skills needed by junior high school student, and to present some guides to apply them to the planning of life skills curriculum. In this term determining the range of life skills and need assessment from students have been considered. <br /> <br />Research methods used in this study were analytical-inductive method and need assessment. Library studies and researcher- made questionnaire were used in this study. To analyze the data, statistical AHP method was utilized. Society of the research included male/female junior high school students among whom 600 people were selected. <br /> <br />The results showed that their major priorities concerning life skills were those related to psycho- social abilities, life affairs- management, responsible citizenship, psychological and physical health which should be considered in decision- making elements of life skills curriculum.پیچیدگیها و تغییرات سریع زندگی بشری، چالشهای فراوانی را در برابر او قرار داده است. چگونگی سازگاری با شرایط و دشواریهای ناشی از چالشهای موجود، از دلمشغولیهای اصلی متخصصان این امر، بهویژه در حوزه تعلیم و تربیت، بوده است. آموزش مهارتهای زندگی برای آماده نمودن افراد، هنگام مقابله با مشکلات، و ایجاد رفتارهای مثبت و در نتیجه دستیابی به زندگی موفقیتآمیز در سالهای اخیر مورد توجه دستاندرکاران نظامهای آموزشی قرار گرفته است. در فرایند تصمیمگیری برای برنامهریزی درسی یا طرحریزی آموزشی، نیازسنجی از گامهای اولیه است، لذا این تحقیق به دنبال تعیین مهارتهای زندگی مورد نیاز دانشآموزان مقطع راهنمایی و ارائه راهکارهایی برای اعمال آن در جریان برنامهریزی درسی مهارتهای زندگی بوده است. در این راستا، تعیین گستره مهارتهای زندگی در بعد بینالمللی، و نیازسنجی از دانشآموزان، مورد توجه قرار گرفته است. روش تحقیق مورد استفاده تحلیلی - استنتاجی و نیازسنجی بهصورت پیمایش بوده، و علاوه بر مطالعه کتابخانهای از پرسشنامه محقق ساخته نیز در مرحله نیازسنجی، استفاده شده است. برای تحلیل دادههای به دست آمده از نیازسنجی از تکنیک سلسله مراتبی (AHP < span dir="RTL">) استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی کشور بودهاند که از آنها ۶۰۰ نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردیدهاند. نتایج تحقیق در پاسخ به دو سؤال پژوهشی تشریح شده است و در پایان نتیجهگیری شده که عمدهترین اولویتهای دانشآموزان مقطع راهنمایی، مهارتهای زندگی خاص تواناییهای روانی - اجتماعی، اداره زندگی، شهروندی مسئولانه، بهداشت و سلامتی جسمی و روانی بوده است، لذا میباید در تصمیمگیری نسبت به عناصر برنامه درسی، مهارتهای زندگی مورد توجه قرار گیرند.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2495_e752abaf73d757def95a6dd0999d21a2.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21961120040220A Study of the Effects of Formative Testing on Achievements of Second Grade Junior High School Students in Mathematicsبررسی تأثیر ارزشیابی تکوینی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کلاس سوم راهنمایی در درس ریاضیات29382496FAحسینسپاسیدانشگاه اهوازJournal Article20200926The purpose of this study was to find out the role of formative testing in academic achievement of the second grade junior high school students in mathematics. The investigation of repetition of this formative testing and its cumulative effects on student achievement during the school year was also severed as second purpose of this study. From all classes in schools located in high and low socioeconomic areas, three classes were randomly selected and then were assigned randomly to receive formative testing in high, medium and low frequencies. Therefore, 12 classes from each educational district and a total of 48 classes from all four districts served as experimental groups of this study. Also, from each district, two boys and two girl classes from each high and low socioeconomic areas served as control groups. Testing the proposed hypothesis at p < o.5 2="" 4="" and="" as="" at="" attention="" based="" between="" compared="" contribution="" control="" differences="" during="" each="" exams.="" experimental="" final="" findings="" formative="" found="" frequencies="" give="" groups="" high="" in="" is="" it="" low="" math="" more="" o.5.="" of="" on="" other="" p="" progress="" received="" respectively.="" scores="" semester="" should="" showed="" significant="" student="" students="" suggested="" teachers="" terms="" testing="" tests="" that="" the="" they="" this="" three="" to="" took="" two="" was="" were="" who="" with="">تحقیق حاضر به بررسی نقش آزمونهای تکوینی در پیشرفت دانشآموزان پایه سوم راهنمایی در درس ریاضیات پرداخته است. علاوه بر بررسی، تکرار این آزمونها نیز در طول ترم و تأثیر تراکمی آنها طی یک سال تحصیلی بر پیشرفت دانشآموزان در درس ریاضیات هدف عمده دیگر تحقیق بوده است. برای آزمون فرضیهها از یک طرح آزمایشی استفاده شد. از کلاسهای پسرانه و دخترانه مدارسی مرفه و نامرفه، هر یک سه کلاسی بهطور تصادفی انتخاب شد و از بین آنها یک کلاس به آزمونهای تکوینی با فراوانی زیاد، یک کلاس به آزمونهای تکوینی با فراوانی متوسط، و بالاخره یک کلاسی برای شرکت در آزمونهای تکوینی با فراوانی کم اختصاص یافت. بنابراین ۱۲ کلاس از هر ناحیه و در مجموع ۴۸ کلاس از چهار ناحیه آموزشوپرورش، گروههای آزمایشی این تحقیق را تشکیل دادند. از مدارسی مرفه و نا مرفه پسرانه و دخترانه هر ناحیه، هر کدام یک کلاس بهطور تصادفی در گروههای گواه جای گرفتند. نتایج تحلیلهای آماری نشان داد که اختلاف معناداری در پیشرفت درسی ریاضیات دانشآموزان گروههای آزمایشی به لحاظ جنسیت و وضعیت اقتصادی - اجتماعی در مقایسه با همکلاسیهای خود که تحت تأثیر آزمونهای تکوینی قرار نگرفته بودند وجود دارد. علاوه بر این، در بین گروههای آزمایشی، آن دسته از دانشآموزان که در طول ترم در آزمونهای تکوینی با فراوانی متوسط (سه آزمون تکوینی در هر ترم) شرکت داشتند نسبت به گروههای آزمایشی که آزمونهای تکوینی را در زمان مشابه و در فراوانیهای زیاد (چهار آزمون تکوینی) و کم (دو آزمون تکوینی) دریافت داشتند، پیشرفت بیشتری در درس ریاضیات از خود نشان دادند.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2496_67afd4a0e3b7370e542f46b603851141.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21961120040220Measurement of the Effects of the External Symbols on the Mental Retardedبررسی میزان اثربخشی روش آموزش الفبای فارسی بر یادگیری دانشآموزان عقبمانده ذهنی با استفاده از علائم و محرکهای خارجی (جایگاه سازی همراه با آوا)39502497FAسید حمیدرضاعلویدانشگاه شهید باهنر کرمانصدیقهابوحیدریمدرس آموزشگاه کودکان استثنایی کرمانJournal Article20200926The main goal of this research is the measurement of the effects of the external symbols on the mental retarted (handicapped). <br /> <br />The hypothesis of the research were as follows: <br /> <br />1- Teaching the Persian alphabets by external symbols causes more recalling the learned material in students as compared with the usual methods. <br /> <br />2- Teaching the Persian alphabets by external symbols has more effect on letters combination and the structure of words than the usual methods. <br /> <br />3- Teaching the Persian alphabets by external symbols has more speed for information transfer from short -term memory to long term memory as compared with the usual methods. <br /> <br />4- Teaching the Persian alphabets by external symbols has more effect on increasing the information retention in the long - term memory as compared with the usual methods. The semi - empirical method with two control and study or experimental groups were used in this research. The statistical populations (sample) were 30 exceptional female students of Kerman that were chosen from 70 students by random sampling method, and then divided to two study and control groups. The data from pretest and posttest were analyzed by T test and Pearson and Spearman correlation coefficients. The results of the research showed that all of the research hypothesis were confirmed.تحقیق حاضر به بررسی اثربخشی روش آموزش الفبای فارسی (جایگاه سازی همراه با آوا) بر یادگیری دانشآموزان کمتوان ذهنی پرداخته است. هدف اصلی این پژوهش اندازهگیری تأثیر علائم و محرکهای خارجی بر یادگیری است (که بهصورت نماد و نشانه به دانشآموزان نشان داده میشود) و اینکه چه میزان یادآوری مطالب آموختنی را افزایش میدهد و چه اندازه بر مدت زمان نگهداری دادهها در حافظه اثر میگذارد.<br /> <br /> این تحقیق در موقعیت واقعی، دو گروه کنترل و آزمایش را مورد مطالعه قرار داده و سعی داشته تا از دو روش تدریس، روش برتر را مشخص نماید. جامعه آماری مورد نظر ۷۰ نفر از دانشآموزان استثنایی دختر شهر کرمان بودهاند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی، یک نمونه به حجم ۳۰ نفر انتخاب شده و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدهاند سپس حروف الفبا با روش متداول به گروه کنترل و روش جایگاه سازی همراه با آوا، به گروه آزمایش آموزش داده شد و سپس از آنها پسآزمون به عمل آمد، دادههای به دست آمده از پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از آمار توصیفی و همچنین از طریق آزمون T و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. در این پژوهش هر چهار فرضیه، تحقیق تأیید شد. استفاده از راهبرد مرور ذهنی، سازماندهی، بهکارگیری علائم بهعنوان محرکهای فراخوان و آموزش ریتمیک و آهنگین در روش مورد مطالعه موجب گردیده است تا نه تنها یادآوری مواد نزد فراگیر سادهتر باشد بلکه مدت زمان نگهداری این اطلاعات را هم در حافظه افزایش دهد. این نتیجه دانشآموز را قادر میسازد تا حروف آموخته شده را با یکدیگر ترکیب<br /> <br /> نموده و کلمات بیشتری را به وجود آورد و در خواندن و نوشتن مهارت کافی کسب نماید.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2497_a3307a2ecdac7f5ffd41eef638fa9b2f.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21961120040220The Study of Educational View of Postmodernism With Emphasis on Foucault sand Derrida sThoughtsبررسی دیدگاههای تربیتی پستمدرنیسم با تأکید بر اندیشههای فوکو و دریدا51682498FAمحسنفرمهینی فراهانیعضو هیات علمی0000-0003-3673-1756Journal Article20200926In the contemporary world, postmodernism principles, foundations, and doctrines are becoming widely familiar so that they have led to new issues in different realms like politics, art, literature and specially education. The existence of these new issues, especially in education, makes their study necessary. <br /> <br />In a word, it might be claimed that postmodernism in educational domain, explains the crisis of the modern education and, in fact, it criticizes the general situation of education in the modern era. Postmodernist education, lacks constant and global bases. It relies on discourse, pluralism, difference, otherness, cultural studies, antiauthoritarianism and criticism. <br /> <br />In the present research, educational implications of postmodernism are explained in different dimensions including educational aims, the teacher and the student, the curriculum, teaching -learning methods, the school management, and educational research methods. At the end, the philosophical and educational viewpoints of postmodernism are criticized, and their strengths and weaknesses are explained.در جهان معاصر، اصول، مبانی و آموزههای پستمدرنیستی در حال گسترش است، آنگونه که در عرصههای مختلف علمی چون سیاست، هنر، ادبیات و از جمله تعلیم و تربیت، مسائل تازهای را باعث شده است. در عرصه تعلیم و تربیت، پستمدرنیسم بیشتر به تبیین بحرانزدگی تعلیم و تربیت مدرن میپردازد و در واقع منتقد وضع کلی تربیت در دوره مدرن است. تعلیم و تربیت مورد نظر پستمدرنیستها بنیانهای ثابت و جهانی ندارد و تکثرگرایانه، مبتنی بر گفتمان با تأکید بر تفاوتها، غیریت و مطالعات فرهنگی، ضد اقتدارگرا و انتقادی است. در این مقاله تلاشی شده است، پس از مفهوم شناسی واژه پستمدرنیسم، ابتدا به تبیین دیدگاههای تربیتی پستمدرنیسم بهطور کل پرداخته شود و سپس دیدگاههای پستمدرنیسم بهطور خاصی در مورد اهداف تعلیم و تربیت، معلم و دانشآموز، برنامه درسی، روشهای یاددهی - یادگیری، مدیریت مدرسه، روشهای پژوهشی تربیتی بهویژه از دیدگاه فوکو و دریدا مورد بحث و بررسی قرار گیرد. در انتهای مقاله نیز به نقد برخی از دیدگاههای تربیتی پستمدرنیسم پرداخته شده است.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2498_ac903fc8180249f36ea6a0dc74479768.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21961120040220The Changes (Transformations) of Religious Curriculum in Elementary Education in Iranتحولات برنامه درسی آموزش دینی دوره ابتدایی ایران69812499FAنعمتاللهموسیپورعضو هیات علمیJournal Article20200926Religious education has always been offered in Iranian old and new schooling systems. From the very beginning of the new and legislated instructions in Iran, the elementary education has never been in want of educational goals due to the recommendation of "science constitutional law" about "teaching the necessary religious precepts". The goals of religious education, throughout the modern education life -spon are developed, have become clearer, and teaching method has gone through changes so that the planners at the educational centers have been authorized to select the content, organizational principles have been more accurately considered, and application of "written presentation" method has become dominant. The religious education has pervaded the lower grades, and the education periods have also gone through changes. Evaluation has not played a role in the religious education plans and the decisions have rarely been made according to the evaluation findings, therefore, the religious education plans, despite having an improved trend, are distant from the desired form, and thus require revision, reconstruction and improvement.آموزشهای دینی در نظام مکتبخانهای و در نظام مدرسهای ایران، همواره مطرح بودهاند. از زمان شکلگیری آموزشهای جدید و قانونمند در ایران (۱۲۸۸ ش) بنا به توصیه «قانون اساسی معارف، به تعلیم مقدار لازم واجبات دینی»، هیچگاه برنامه آموزش ابتدایی خالی از هدفهای آموزش دینی نبوده است. هدفهای آموزش دینی در طول عمر آموزشهای نوین، گستردهتر شدهاند و صراحت بیشتری یافتهاند و روش آموزش دستخوش تحولاتی شده است؛ طوری که اختیار انتخاب محتوا به برنامهریزان مرکز سپرده شده، اصول سازماندهی بیشتر رعایت شده و استفاده از شیوه ارائه کتبی غلبه یافته است. همچنین آموزشهای دینی به پایههای پایینتر سرایت داده شده و مدت آموزش با فراز و نشیبهایی همراه بوده است. در برنامههای آموزش دینی، ارزشیابی برنامه درسی نقش لازم را ایفا نکرده و تصمیمگیریها، کمتر مبتنی بر یافتههای ارزشیابی بوده است. بنابراین در مجموع، برنامههای آموزش دینی دوره ابتدایی، گرچه روندی رو به بهبود داشتهاند، اما با شکل مطلوب فاصله دارند و نیازمند بازنگری و اصلاح هستند.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2499_e9bb9f5d6e505bd2023a566a7871112c.pdf