دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219612220160220The Correlation between Professors Character with Dialogue-based Learning (Case Study on Isfahan University)بررسی ارتباط بین سیرت اساتید با آموزش مبتنی بر دیالوگ (مطالعه مورد؛ دانشگاه اصفهان)116244310.22070/2.7.1FAمحمدرضانیستانیکمالنصرتی هشیزهرهمتقیفاطمهساداتطیبیJournal Article20200926The present study investigates the correlation between professor’s character and education based on dialogue from the perspective of Isfahan University students using method of structural equation modeling. The research is practical and descriptive using correlation method. The population of survey was 13281 students of Isfahan University which 220 of them were selected by random sampling method. The research tool was questionnaire made by researcher that its validity was confirmed through review by experts and its reliability was 0.97 that calculated via Cronbach's alpha. Data were analyzed in SPSS, PLS and AMOS software. The results showed there is a strong correlation between professors’ character and dialog-based education (t=60.95). Also sub-hypotheses suggest that there is correlation between each dimension of the character, humility, humor, tact, enthusiasm, and compassionate and dialog-based education. But the correlation between two dimension of the character, i.e. honesty and courage, and dialog-based education was not confirmed. So, it can be concluded that in order to operate the dialogue-based education in educational systems, t professors must be hired or employed who have high character.
پژوهش حاضر به بررسی ارتباط میان "سیرت" اساتید و آموزش مبتنی بر "دیالوگ" از منظر دانشجویان دانشگاه اصفهان با روش مدل سازی معادلات ساختاری، پرداخته است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری داده، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پیمایش 13281 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان بود که با روش نمونهگیری تصادفی، تعداد 220 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهش، انتخاب شده اند. ابزار جمعآوری داده، پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی محتوایی آن از طریق بازبینی توسط کارشناسان مربوطه تایید شده و پایایی کل آن نیز در آلفای کرونباخ برابر با 97/0 محاسبه شده است. دادهها در نرم افزارهای آماری SPSS و Smart PLS و AMOS تحلیل شده اند. نتایج نشان داد؛ در کلیت امر بین سیرت اساتید و آموزش مبتنی بر دیالوگ، رابطه بالایی وجود دارد 95/60 t= همچنین بررسی فرضیات فرعی حاکی از آن است که؛ بین هر یک از ابعاد سیرت؛ تواضع، شوخ طبعی، تدبیر، شور و اشتیاق، غم خواری با آموزش مبتنی بر دیالوگ، رابطه وجود دارد اما ارتباط بین دو بعد سیرت یعنی؛ صداقت و شجاعت با آموزش مبتنی بر دیالوگ، مورد تایید قرار نگرفت بنابراین میتوان نتیجه گرفت که تحقق آموزش مبتنی بر دیالوگ، در نظامهای آموزشی، نیازمند اساتیدی است که از سیرت بالایی برخوردار باشند.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2443_9fc051b1a9c5051881bfdc475e47338a.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219612220160220Focal Analysis of the Correlation between Dignities of Educational Identity with Students Negligenceتحلیل کانونی رابطه منزلتهای هویت تحصیلی با اهمالکاری تحصیلی در میان دانشآموزان1728244510.22070/2.7.17FAابراهیمگزیدریمسعودغلامعلی لواسانیجواداژهایJournal Article20200926The present study was done to investigate the correlation between dignities of educational identity and educational negligence. The study method was descriptive and correlation. The population was of all high school students of third grade in Kahrizak region that 311of them were selected by cluster sampling and responded to two questionnaires of: “Educational Identity” (Vaz and Isaacson, 2008) and “educational negligence” (Solomon and Ruth Bloom, 1984). Data validity was confirmed by experts and its reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient. Data showed a there is a significant correlation between dignities of educational identity and educational negligence. The focal analysis showed two significant sets between dignities of educational identity and educational negligence. In the first, there was a negative correlation between achievement with premature identity and there was a positive and significant correlation between post mature and confused identity with components of preparing homework, prepare for the exam and paper writing. In the second set, there was a significant correlation between post mature and confused educational identity with negligence. It can be concluded that in schools which students have achievement educational identity, the amount of their negligence is low. On the other hand, whatever students have more confused identity and less post mature identity, their educational negligence would be more.
پژوهش حاضر در راستای بررسی رابطهی منزلتهای هویت تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان گروه نظری پایه سوم متوسطه منطقه کهریزک بوده اند که از این تعداد نمونهای به حجم 311 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، انتخاب شده اند و به دو پرسشنامهی "هویت تحصیلی" (واز و ایزاکسون، 2008) و "اهمالکاری تحصیلی" (سولومون و راثبلوم، 1984) پاسخ داده اند. روایی پرسشنامهها به وسیله متخصصان تأیید شده و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است. داده ها طی تحلیل همبستگی بنیادی نشان داد؛ ابعاد منزلتهای هویت تحصیلی رابطه معنادار با اهمالکاری تحصیلی دارند. تحلیل کانونی دو مجموعه معنادار بین منزلتهای هویت تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی را نشان داد. در مجموعه اول ابعاد هویت موفق و هویت زودرس رابطه منفی و هویت دیررس و سردرگم رابطه مثبت و معنادار با مولفههای آمادهکردن تکلیف، آمادگی برای امتحان و تهیه مقاله داشتند. در مجموعه دوم هویت تحصیلی دیررس و سردرگم با اهمالکاری رابطه معنادار داشت. می-توان نتیجه گرفت در مدارسی که دانشآموزان از هویت تحصیلی موفق برخوردار باشند، میزان اهمالکاری در دانشآموزان پایین خواهد بود هرچه قدر دانشآموزان از هویت سردرگم و هویت دیررس پایین برخوردار باشند، اهمالکاری تحصیلی بالاتری خواهند داشت.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2445_01be19ed52c20c9f955fc9d992e4ebea.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219612220160220Forecasting Teaching Quality of Faculty Members Based-on Their Philosophical Mindset and Occupational Motivationپیشبینی کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی بر اساس ذهنیت فلسفی و انگیزش شغلی آنان2948244610.22070/2.7.29FAاصغرسلطانیزهراکوشی0000-0003-3925-3171Journal Article20200926The present study aims at predicting the teaching quality of faculty members based-on their philosophical mindset and occupational motivation. The population was all faculty members of Shahid Bahonar University of Kerman that 287 of them were selected via stratified random sampling method. Measuring tool was three questionnaires: the first questionnaire was: assessing teaching quality with 24 items and Cronbach's alpha was 0881. The second was philosophical mindset with 42 items and Cronbach's alpha was 0.850 and the last one was occupational motivation Lodahl Kitchener questionnaire with 20 items and its Cronbach's alpha was 0.855. The method was descriptive and correlation. Findings show that philosophical mindset and occupational motivation of faculty members (respectively with 0.405 and 0.275 beta coefficient) can positively and significantly forecast their teaching quality. Philosophical mindset of faculty members can also positively and significantly forecast their occupational motivation. There is positive and significant correlation between the aspects of philosophical mindset (recall, meditation and flexibility) and teaching quality and these three aspects can forecast the professors’ teaching quality. Among the aspects of job motivation, there is positive and significant linear correlation between the variables of self-esteem and job satisfaction with teaching quality and effect of the other aspects of occupational motivation on teaching quality is not significant. There is a significant difference between male and female teaching quality and the quality of teaching in females is more than males. There is no significant difference with respect to professors’ age and teaching experience. Results also showed that there is no significant difference among different colleges and faculties respecting the teaching quality.
پژوهش حاضر در راستای پیشبینی کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی بر اساس ذهنیت فلسفی و انگیزش شغلی آنان انجام شده است. جامعه آماری کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان بوده که از میان آنان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 287 نفر انتخاب شده اند. ابزارهای اندازهگیری شامل؛ پرسشنامه محققساخته سنجش کیفیت تدریس با 24 گویه و آلفای کرونباخ 881/0، پرسشنامه ذهنیت فلسفی با 42 گویه و آلفای کرونباخ 850/0 و پرسشنامه انگیزش شغلی لوداهل و کیچنر با 20 گویه و آلفای کرونباخ 855/0 بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. نتایج نشان داد؛ ذهنیت فلسفی و انگیزش شغلی اعضای هیئت علمی بهطور مثبت و معنادار به ترتیب با ضریب بتای 405/0 و ضریب بتای 275/0، قادر به پیش بینی کیفیت تدریس آنان میباشد. همچنین ذهنیت فلسفی اعضای هیئت علمی میتواند انگیزش شغلی آنان را بهطور مثبت و معنادار پیشبینی نماید. رابطه خطی مثبت و معنادار بین ابعاد ذهنیت فلسفی (جامعیت، تعمق و انعطافپذیری) با کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی وجود دارد و این سه بعد از ذهنیت فلسفی قادر به پیشبینی کیفیت تدریس استادان هستند. از میان ابعاد انگیزش شغلی، بین متغیرهای خودباوری و رضایت شغلی با کیفیت تدریس رابطه خطی مثبت و معنادار وجود دارد و اثر بقیه ابعاد انگیزش شغلی بر کیفیت تدریس معنادار نیست. بین کیفیت تدریس استادان زن و مرد تفاوت معنادار وجود دارد و میزان کیفیت تدریس در اساتید زن بیشتر از اساتید مرد است. میان کیفیت تدریس اساتید بر اساس سن و سابقه تدریس آنان تفاوت معنادار وجود ندارد همچنین نتایج نشان داد که تفاوت معنادار بین دانشکدههای مختلف دانشگاه از نظر کیفیت تدریس وجود ندارد.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2446_a2de84764ee92e6bf90dae9f26a76eac.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219612220160220Offering the Structural Model of Studying Skills, Self-efficacy Perception and Students' Evaluation of the Curriculum Quality (Case Study of Shiraz University)ارائه مدل ساختاری مهارتهای مطالعه، احساس خودکارآمدی و ارزشیابی دانشجویان از کیفیت برنامه درسی (مطالعه مورد؛ دانشگاه شیراز)4964244810.22070/2.7.49FAمهدیمحمدیسکینهجعفریJournal Article20200926The aim of this study is to provide a structural model of studying skills, self-efficacy perception and students' evaluation of the curriculum quality at Shiraz University. The population included all university students in Shiraz. Participants included 261 students (199 females, 62 males) who were selected using multi-stage cluster sampling. Data collecting tool was scales of studying skills, self-efficacy perception and evaluation of the quality of the curriculum that has been implemented after calculating the tools validity and reliability. Data were analyzed by using statistical methods of correlation and path analysis. The results showed that students studying skills directly have positive and significant impact on their evaluation of the quality of the curriculum. Students studying skills directly impact on their sense of self-efficacy. Studying skills with intermediation of self-efficacy perception also indirectly have positive and significant impact on evaluation of the curriculum quality. Based on the results, studying skills of students directly would increase the self-efficacy perception and their positive evaluations of the curriculum quality. These skills are learning strategies to help students organize and analyze information and apply them effectively. These skills are not only for educational achievement, but also are useful for other aspects life and help them to become lifelong learners and could manage their financial, economic career aspects of life. Mastering the studying and learning skills would also increase students self-confidence and self-efficacy and help them change their approaches and try out different strategies for success.هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل ساختاری مهارتهای مطالعه، احساس خودکارآمدی و ارزشیابی دانشجویان از کیفیت برنامه درسی در دانشگاه شیراز بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شیراز بوده است. شرکتکنندگان 261 نفر از دانشجویان (199 نفر دختر، 62 نفر پسر) بوده که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده مقیاسهای مهارت مطالعه، احساس خودکارآمدی و ارزشیابی از کیفیت برنامه درسی بوده که پس از محاسبه روایی و پایایی ابزارها اجرا شده است. دادهها با استفاده از روشهای آماری همبستگی و تحلیل مسیر، تحلیل آماری شده اند. یافتهها نشان داد؛ مهارتهای مطالعه دانشجویان به طور مستقیم بر ارزشیابی آنان از کیفیت برنامه درسی تأثیر مثبت و معنادار دارد. مهارتهای مطالعه دانشجویان به طور مستقیم بر احساس خودکارآمدی آنان تأثیر مثبت و معناداردارد. مهارتهای مطالعه دانشجویان به طور غیر مستقیم با واسطهگری احساس خودکارآمدیشان بر ارزشیابی آنان از کیفیت برنامه درسی تأثیر مثبت و معنادار دارد. بر اساس یافتههای به دست آمده مهارتهای مطالعه دانشجویان به طور مستقیم احساس خودکارآمدی و ارزشیابی مثبت آنان از کیفیت برنامه درسی را افزایش میدهد همچنین مهارتهای مطالعه دانشجویان به طور غیر مستقیم و با واسطه احساس خودکارآمدی میتواند ارزشیابی مثبت آنان از کیفیت برنامه درسی را تحت تأثیر قرار دهد. مهارتهای مطالعه با ایجاد انگیزه در دانشجویان، فعالیت بیشتر آنان را به دنبال دارد. این مهارتها راهبردهای یادگیری هستند که به دانشجویان کمک میکنند تا اطلاعات را به شیوهای اثربخش سازماندهی و تحلیل نموده و به کار برند. این مهارتها نه تنها برای موفقیت در بعد تحصیلی بلکه برای سایر ابعاد زندگی مهم هستند و به دانشجویان کمک میکنند تا تبدیل به دانشجویانی مادامالعمر شده و ابعاد مالی، اقتصادی و شغلی خود را نیز مدیریت نمایند. تسلط بر مهارتهای مطالعه و یادگیری، اعتماد به نفس و خودکارآمدی دانشجویان را افزایش میدهد و به آنها کمک میکند که رویکردهای خود را تغییر داده و راهبردهای متفاوتی را برای رسیدن به موفقیت امتحان کنند.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2448_fad73d7bf6c4774c44d9bbaa03d7dc5a.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219612220160220The Role of Perfectionism and Achievement Goals on Predicting Test Anxiety in Female First Grade Students of High Schoolنقش کمالگرایی و اهداف پیشرفت در پیشبینی اضطراب امتحان دانشآموزان دختر پایهی اول متوسطه6578245010.22070/2.7.65FAفیروزهجعفریفاطمهموسویسوزانامامیپورJournal Article20200926The present study aimed to investigate the correlation between perfectionism and purpose orientation in prediction of test anxiety of female first grade students of high school in Tehran province. The study was descriptive and correlation. 9 schools selected by multistage random cluster sampling method and also one classroom from each school was selected (n = 20, total n = 180). Data collection tools included the scale self-reported test anxiety by Sarason (1985), the scale of modified Goal Orientation by Elliot and Mvrayama (2008), and the scale of Multidimensional Identity Perfectionism by Felt (1991). Data were analyzed by using descriptive and inferential statistical methods like the Pearson correlation and regression analysis. The results of correlation and regression analysis showed that there is a significant positive correlation between the types of avoidance-mastery and avoidance-performance goal setting with test anxiety. Goal setting of tendency-mastery, with - 0.17, and avoidance-mastery with 0.27 and Perfectionism with 0.38 have been able to predict test anxiety in students. Perfectionism and Goal Orientation as variables of test anxiety predictor has an important role in the process of learning and learners' achievement. So, tracing goals and real values is achievable and nevertheless, play an important role in learners' performance and educational progress.
پژوهش حاضر در راستای بررسی رابطه کمالگرایی و جهتگزینی هدف در پیشبینی اضطراب امتحان دانشآموزان دختر پایهی اول متوسطه استان تهران، انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. 9 مدرسه با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای انتخاب شده و از هر مدرسه نیز یک کلاس (20 نفر، مجموعاً 180نفر) انتخاب شده اند. ابزارهای گردآوری داده شامل؛ مقیاس خودگزارشی اضطراب امتحان ساراسون (1985)، مقیاس جهتگزینی هدف اصلاح شده الیوت و مورایاما ( 2008 )، مقیاس چند بُعدی کمالگرایی هویت و فلت(1991) بوده اند. دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی چون؛ ضریب همبستگی پیرسون و تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیری همزمان، مورد تحلیل قرار گرفته اند. نتایج آزمون همبستگی و تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیری، نشان داد؛ بین انواع هدفگزینی اجتناب-تسلط و اجتناب-عملکرد با اضطراب امتحان دانشآموزان، همبستگی مثبت معنیدار وجود دارد. هدفگزینی گرایش- تسلط با میزان 17/0-، اجتناب- تسلط با میزان 27/0 و کمالگرایی با میزان 38/0 قادر به پیشبینی اضطراب امتحان در دانشآموزان بوده اند. کمالگرایی و جهتگزینی هدف به عنوان متغیرهای پیشبینی کنندهی اضطراب امتحان، نقش مهمی در فرایند یادگیری و پیشرفت فراگیران ایفا مینمایند لذا ترسیم اهداف و ارزشهای واقعی، دستیافتنی و در عین حال چالشانگیز برای یادگیری فراگیران، نقش موثری در عملکرد و پیشرفت تحصیلی فراگیران، ایفا مینمایند.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2450_94d1c54e18807f5ff78388e876885bc2.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219612220160220Moderating Role of School Size on School Cultural Relation with Studentsâ Educational Achievementنقش تعدیل کننده اندازه مدرسه در رابطه فرهنگ مدرسه با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان7988245210.22070/2.7.79FAفرزانهروئینی ثانیسیاوشطالع پسندلالهجمشیدیJournal Article20200926This study examines the correlation between school culture and educational achievement of students with moderating role of school size. The research method was correlation. The population included all primary school teachers of Esfarayen city (N=605). The sample consisted of 220 teachers (88 males, 132 females) that were selected via stratified random sampling. Data collection tool was school culture questionnaire. Data were analyzed by multiple regression models and Janson-Nayman technique. Results showed that among school culture components, only component of colleagues’ relations is significant predictive of educational achievement. Findings, also suggest that in schools with small size, educational achievement has significant and positive correlation with colleagues’ relations, but such correlation was not observed in schools with large size. Paying attention to school culture is one of components of increasing educational achievement. In small schools, this component plays an important role in educational achievement of primary school students.
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه فرهنگ مدرسه با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با نقش تعدیل کنندگی اندازه مدرسه بوده است. روش پژوهش همبستگی بوده است. جامعه پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان اسفراین بوده اند (605N =). نمونه پژوهش220 نفر معلم (88 مرد،132 زن) بوده اند که با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی، انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه ی فرهنگ مدرسه بوده استت. دادهها با مدل رگرسیون چندگانه و تکنیک جانسن- نایمن، تحلیل شده اند. یافتهها نشان داد؛ از بین مؤلفههای فرهنگ مدرسه صرفاً مؤلفه روابط همکاران، پیش بینی کننده معنادار پیشرفت تحصیلی است همچنین یافتهها حاکی از آن است که در مدارس با حجم کوچک، رابطه پبشرفت تحصیلی با مؤلفه روابط همکاران، مثبت و معنادار است ولی در مدارس با اندازه بزرگ این رابطه مشاهده نمی شود. توجه به فرهنگ مدرسه از مؤلفههای افزایش پیشرفت تحصیلی است در مدرسههای با اندازه ی کوچک، این مؤلفه نقش مؤثری در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ابتدایی ایفا میکند.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2452_d6d0c8dbfba0059233455cdfb36c8629.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219612220160220Evaluating of the Current and Ideal Situation of University Virtual Curriculum from Studentsâ Viewpointارزیابی وضع موجود و مطلوب برنامه درسی مجازی دانشگاهی از دید دانشجویان89106245410.22070/2.7.89FAمریمابراهیم پورمهدیسبحانینژادJournal Article20200926This research aims to analyze the current and ideal situation of the university virtual curriculum from viewpoint of students. The study method was descriptive and document analysis. The population was all postgraduate students at two universities: Amir Kabir University of Technology and Mehrealborz University. Sample number was 322 people which were selected based on Morgan and Krejcie sampling table. Data gathered by a questionnaire which its nominal and content validity was measured and its reliability was calculated by Cronbach alpha coefficient (0.95). Results showed that from the viewpoint of students, in current situation the amount of observance of components that studied in this research is lower than the ideal situation. Also, by doing the Friedman test, results showed that components ranking relating to university virtual curriculum in current situation includes the features of: content, technical, evaluation, teaching strategies and students and components ranking relating to university virtual curriculum in ideal situation must respectively be: evaluation, technical, content, teaching strategies and students.
هدف پژوهش ارزیابی وضع موجود و مطلوب برنامه درسی مجازی دانشگاهی از دید دانشجویان بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و تحلیل اسنادی بوده است. جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دورههای مجازی دانشگاههای صنعتی امیر کبیر و مهرالبرز بوده اند. برآورد تعداد نمونه حسب جدول کرجسی و مورگان شامل 322 نفر بوده است. ابزار گردآوری داده، پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی صوری و محتوایی آن تامین و پایایی کل آن نیز طی محاسبه ضریب آلفای کرانباخ برابر با 95/0 بوده است. یافتهها نشان داد؛ از دید دانشجویان در وضع موجود میزان رعایت مولفههای مورد پژوهش در برنامه درسی مجازی دانشگاهی در حد پایینتر از وضع مطلوب آنها قرار داشته است همچنین آزمون فریدمن، حاکی است که رتبه بندی مولفههای مرتبط با برنامه درسی مجازی دانشگاهی در وضع موجود به ترتیب شامل ویژگی های؛ محتوا، فنی، ارزشیابی، راهبردهای تدریس و دانشجویان بوده و رتبه بندی مولفههای مرتبط با برنامه درسی مجازی دانشگاهی در وضع مطلوب باید به ترتیب شامل ویژگیهای؛ ارزشیابی، فنی، محتوا، راهبردهای تدریس و دانشجویان باشد.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2454_48b69c8164db01c768c74636d7224ad4.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219612220160220Describing the Experience and Perception of Teachers and Experts from Education in Multi-grade Classes of Primary Schools in Rural Areas of Kalibarتوصیف تجارب و ادراک معلمان و کارشناسان از آموزش در کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی مناطق روستایی کلیبر107120245610.22070/2.7.107FAگلثومبشیری حدادانفیروزمحمودییوسفرضاپوریوسفادیبJournal Article20200926The aim of this study was to describe the experiences of teachers and experts from the teaching-learning process in multi-grade primary school classes in rural areas and its problems. The research method was qualitative and phenomenological study. The study population included all multi-grade experts and teachers in primary schools in rural areas of Kalibar that among them, 4 educational experts and 20 multi-grade teachers were selected by random targeted sampling. Data were collected by semi-structured qualitative interviews, and were analyzed by the method, proposed by Smith. Results showed that ten main themes are: main causes of holding multi-grade classes, Problems of multi-grade classes, effective factors in increasing multi-grade efficiency, discipline control methods in this classes, problems of multi-grade students, problems of multi-grade teachers, problems of the family, problems of incompatibility multi-gradeness with the current educational structure, multi-grade classes’ benefits, and suggestions for decreasing the multi-grade classed problems.
هدف پژوهش حاضر توصیف تجارب معلمان و کارشناسان از فرایند یاددهی- یادگیری در کلاسهای درسی چندپایه دوره ابتدایی در مناطق روستایی و مشکلات آن بوده است. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه کارشناسان و معلمان چندپایه دوره ابتدایی مناطق روستایی کلیبر بوده که از بین آنها، نمونه آماری شامل؛ چهار نفر کارشناس آموزشی و بیست نفر از معلمان چندپایه ابتدایی با روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شده اند. اطلاعات با استفاده از مصاحبهی کیفی نیمه سازمانیافته، گردآوری شده و با به کارگیری روش پیشنهادی اسمیت، مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتهها نشان داد؛ در ده مضمون اصلی؛ علت تشکیل کلاسهای چندپایه، مشکلات کلاسهای چندپایه، عوامل موثر در افزایش بازدهی کلاسهای چندپایه، روش-های کنترل نظم در کلاسهای چندپایه، مشکلات مربوط به دانشآموزان چندپایه، مشکلات مربوط به معلمان چندپایه، مشکلات مربوط به خانواده، مشکلات مربوط به عدم مطابقت چندپایگی با ساختار نظام آموزش فعلی، محاسن کلاس های چندپایه، پیشنهادهایی برای کاهش مشکلات کلاسهای چندپایه، می توان ارائه نمود.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2456_a884a54fde9504deb29674844e44e196.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219612220160220Causal Correlation between the Class Mastery Goals and the Class Performance Goals with Social Adjustment with the Mediation of Social Development Goals of First Grade Female High School Studentsرابطه علّی بین هدف تبحری کلاس و هدف عملکردی کلاس با سازگاری اجتماعی با میانجی گری اهداف پیشرفت اجتماعی در دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان121132245710.22070/2.7.121FAساراظفریذکرالهمروتیفتانهفتحیJournal Article20200926The present study aimed to investigate the class mastery goals and the class performance goals with social adjustment with the mediation of social development goals of first grade female high school students. The study population included of first grade female high school students from two distinct of Ahwaz city, who were selected via multistage random sampling (n=300). The research instruments were: class goal structure perception questionnaire, Social Achievement Goal Orientation Scale (SAGOS) ant the California Test of Personality (CTP), Statistical analysis of the proposed model was conducted with structural equation modeling. The findings showed that the proposed model of structural equations of causal correlation among studied variables is desirable. Also, structure of class mastery goal, both directly and indirectly, has correlation with social adjustment through the social mastery goal. Better fitness has been made through the elimination of non-significant routes of the class mastery class goal through the social performance goal, class mastery goal through the social performance escaping goal, class performance goal through social mastery goal, class performance goal through social compatibility, and lastly, social performance goal through social compatibility.
پژوهش حاضر در راستای بررسی رابطه علّی بین هدف تبحری کلاس و هدف عملکردی کلاس با سازگاری اجتماعی با میانجی گری اهداف پیشرفت اجتماعی در دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان انجام شده است. جامعه پژوهش دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان های شهر اهواز بوده اند که به روش تصادفی چند مرحله ای 300 نفر دانش آموز از بین نواحی دوگانه شهر اهواز انتخاب شده اند. ابزارهای پژوهش شامل؛ پرسشنامه ادراک ساختار هدفی کلاس، مقیاس هدف گرایی پیشرفت اجتماعی (SAGOS) و پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا (CTP) بوده است. تحلیل آماری الگوی پیشنهادی با مدل یابی معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج نشان داد؛ الگوی پیشنهادی معادلات ساختاری روابط علّی بین متغیرهای مذکور از برازش قابل قبول برخوردار است. نتایج در الگوی پژوهش نشان دادند؛ ساختار هدف تبحری کلاس هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم از طریق هدف تبحری اجتماعی با سازگاری اجتماعی رابطه دارد. ساختار هدف عملکردی کلاس از طریق هدف عملکرد گریز اجتماعی با سازگاری اجتماعی رابطه دارد. برازش بهتر از طریق حذف مسیرهای غیرمعنیدار هدف تبحری کلاس با هدف عملکردی اجتماعی، هدف تبحری کلاس با هدف عملکرد گریز اجتماعی، هدف عملکردی کلاس با هدف تبحری اجتماعی، هدف عملکردی کلاس با سازگاری اجتماعی و هدف عملکردی اجتماعی با سازگاری اجتماعی حاصل شده است.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2457_724445a2589b48feb0ec574b57552081.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219612220160220Development of Qualitative Pattern of Teaching-Learning Processes Management in Primary Schoolتدوین الگوی کیفی مدیریت فرآیندهای یاددهی– یادگیری در دوره ابتدایی133148245910.22070/2.7.133FAمحمدجاودانیرحمتالهمرزوقیمحبوبهفولاد چنگمهدیمحمدیجعفرترکزادهJournal Article20200926The aim of this study was to develop a qualitative pattern of teaching-learning process management for primary school classes. The research approach was qualitative, using the case study method. Potential participants were university experts who 20 of them were selected by purposive sampling method. In this study, two tool were used: semi-structured interview and form of checking documents. 20 educational and psychological experts from Shiraz University and Farhikhtegan University were selected and have been interviewed by using the theoretical saturation technique. On the other hand, various sources such as books, theses, journal articles was used. By using alignment method, the tool’s validity was approved. Data analysis was done by content analysis and six factors: 1. physical environment 2. Psycho-social environment 3. Preparation 4. Education 5. Combination and 6. Evaluation have been considered in this pattern. In this model, the physical environment and socio-psychological environment act as meeting the basic needs of learners setting. In the physical environment, it must be paid attention to meet the physiological needs of students for the "survival" as well as other physical factors that have effect on students’ learning. But in social-psychological environment, the psychological needs relating to the survival must be considered. And also in this environment, students need to "love and belonging", "power", "freedom" and "happiness" must be meted. In this pattern, training cycle was divided to four state of "preparation", "education", "fusion" and "evaluation" that are formed in physical and social-psychological environments and in each stage learners’ needs must be consider.
هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی کیفی مدیریت فرآیندهای یاددهی-یادگیری برای کلاسهای درسی دوره ابتدایی بوده است. پژوهش از نظر طرح، جزو پژوهش های کیفی و از نظر راهبرد، مطالعه موردی کیفی است. مشارکت کنندگان بالقوه پژوهش، افراد متخصص دانشگاهی بوده اند که با روش نمونه گیری هدفمند، 20 نفر از صاحب نظران کلیدی انتخاب شدند. در این مطالعه از دو ابزار " مصاحبه نیمه ساختار یافته " و " فرم بررسی اسناد" استفاده شده است. در قسمت مصاحبه 20تن از متخصصین علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز و دانشگاه فرهنگیان فارس انتخاب و با کمک تکنیک اشباع نظری مصاحبه شده اند. در بخش سند کاوی نیز از منابع مختلف همچون، کتاب ها، پایان نامه ها، مجلات ومقالات استفاده شده است. با استفاده از روش همسو سازی، اعتبار دادهها مورد تایید قرار گرفته است. تحلیل داده ها به کمک روش تحلیل مضمون بوده و در الگوی مذکور، شش عامل ؛ 1- محیط فیزیکی 2- محیط اجتماعی- روانی 3- آمادگی 4- آموزش 5- تلفیق 6- ارزشیابی توجه شده است. در این الگو محیط فیزیکی و محیط اجتماعی- روانی به عنوان بستری برای رفع نیازهای اساسی فراگیران عمل می کنند. در محیط فیزیکی باید به تامین نیازهای فیزیولوژیک دانش آموزان برای "بقا " ونیز سایر عوامل فیزیکی موثر بر یادگیری دانش آموزان توجه کرد. در محیط اجتماعی-روانی باید به تامین نیازهای روانی مربوط به بقا توجه داشت به علاوه در محیط اجتماعی- روانی باید نیاز دانش آموزان به "عشق و تعلق"، " قدرت " ، "آزادی" و "شادی و نشاط" تامین شود همچنین در این الگو، چرخه آموزش به چهارمرحله یعنی؛ مرحله" آمادگی "،"آموزش "، "تلفیق" و "ارزشیابی" تقسیم شد که بر بستر محیط فیزیکی و محیط اجتماعی- روانی شکل میگیرند ودر هرمرحله باید به تامین نیازهای فراگیران توجه شود.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2459_0f288dd7726f0fce1856e40d144ffe33.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219612220160220Survey on Extent, Goals, Steps and Obstacles to the Use of Educational Media in the Teaching-learning Process from the Perspective of Primary School Teachers in Tehranبررسی میزان، اهداف، مراحل و موانع بهرهگیری از رسانههای آموزشی در فرایند یاددهی- یادگیری از دید معلمان دوره ابتدایی شهر تهران149162246110.22070/2.7.149FAزهرهکاوهJournal Article20200926The present study is to investigate the extent, objectives, steps and obstacles to the use of educational media in teaching-learning process from the perspective of primary school teachers in the city of Tehran. The study population consisted of all primary school teachers in Tehran. By using multi-stage cluster sampling, 398 of the teachers were selected as sample. The measurement tool was a questionnaire that its validity was confirmed by experts and its reliability in Cronbach's alpha was equal to 0.87. Data analysis included descriptive and inferential statistics, including Friedman and Cochran non-parametric tests. The findings show that more than half of teachers through training courses and self-study got familiar with educational media and methods of their usage. Most teachers' knowledge of educational media has been in their academic course. The teacher’s usage extent from variety of educational media, except novel media, is of average or above average. Teachers use educational media in order to utilize student’s audio-visual senses, drawing attention and increasing interest, simplification of lessons and taking advantage of the media in the evaluation form. About the usage steps of the media in the classroom, these steps were found: beginning, student’s guidance and absorption, providing the course content and the assignment, division and distribution of media usage in these processes. The most important obstacles to the use of educational media by teachers were the lack or shortage of media, restrictions of the learning hours, lack of educational technology experts and officer, difficult access to the media, and unfamiliarity with the media usage.
پژوهش حاضر در راستای بررسی میزان، اهداف، مراحل و موانع بهره گیری از رسانههای آموزشی در فرایند یاددهی- یادگیری از دیدگاه معلمان ابتدایی شهر تهران انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر تهران بودند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 398 نفر از معلمان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده است که روایی آن توسط متخصصان تایید شده و پایایی آن نیز در آلفای کرونباخ برابر با 87/0 بوده است. تحلیل داده ها به کمک آمار توصیفی و نیز استنباطی شامل آزمونهای غیر پارامتری فریدمن و کوکران استفاده شده است. نتایج نشان داد؛ بیش از نیمی از معلمان از طریق دورههای آموزشی و مطالعه شخصی با رسانههای آموزشی و نحوه کاربرد آنها آشنا شدهاند. بیشترین میزان آشنایی معلمان با رسانههای آموزشی در دوره تحصیل دانشگاهی بوده است. میزان استفاده معلمان از انواع رسانههای آموزشی بهجز رسانههای جدید در حد متوسط یا بیش از متوسط است. معلمان به ترتیب با هدف استفاده از حواس دیداری- شنیداری دانش آموزان، جلبتوجه و افزایش علاقه، سادهسازی مفهوم درس و گرفتن امتیاز استفاده از رسانه در فرم ارزشیابی از رسانههای آموزشی استفاده می کنند. در مورد مراحل استفاده از رسانهها در کلاس درس، کلاس به مراحل شروع، هدایت و جذب دانش آموزان، ارائه محتوای درس و ارائه تکلیف، تقسیمبندی و توزیع استفاده رسانهها در این مراحل به دست آمد. مهمترین موانع استفاده از رسانههای آموزشی توسط معلمان، به کمبود رسانهها، محدودیت ساعت درسی، کمبود متصدی تکنولوژی آموزشی، دسترسی دشوار به رسانه و آشنا نبودن به نحوه استفاده از رسانه اختصاص داشته است.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2461_0016b019a08fc3c9566d56bf8ea10be3.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219612220160220The Impact of Social Skills Training on Growth of individual Compatibility in Female Students of Mazandaran University of Medical Sciencesتاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر رشد سازگاری فردی دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی مازندران163174246310.22070/2.7.163FAمهدیسبحانینژادمحسنزراعتیJournal Article20200926The present study aims to evaluate the effect of social skills training on the compatibility of female students in dormitories of Mazandaran University of Medical Sciences. The research method was quasi-experimental. A total of 60 students who were resided in dormitories with more than one year of undergraduate and postgraduate courses and in the age group 20 to 25 years were randomly assigned to two test and control groups. Measuring tool was California Test of Personality (CTP) and a demographic questionnaire. Data were analyzed by covariance analysis, two-factor ANOVA and independent T test. The findings show that social skills training would increase the individual compatibility of the students. Intervention enhances two subscales of: self-reliance and individual liberty. In the individual compatibility scale, the intervention impact after two months on the experimental group have not hade reduction and continuity. Essential life skills and abilities of female students in interpersonal relationships and social interaction can flourish them.
پژوهش حاضر در راستای بررسی تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر سازگاری دانشجویان دختر مستقر در خوابگاههای دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، انجام شده است. روش پژوهش، شبه آزمایشی (نیمه تجربی) بوده است. تعداد60 نفر از دانشجویان با بیش از یک سال اقامت در خوابگاه از دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد و در گروه سنی 25-20 سال به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه قرار داده شدند. ابزار اندازه گیری"پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا"و پرسشنامه جمعیت شناختی بود. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون های؛ تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس دو عاملی و آزمونT مستقل بوده است. نتایج نشان داد؛ آموزش مهارتهای اجتماعی باعث افزایش میزان سازگاری فردی آزمودنیها شده است. مداخله باعث افزایش دو خرده مقیاس اتکا به نفس و آزادی فردی شد. در مقیاس سازگاری فردی تاثیر مداخله پس از دو ماه در آزمودنیهای گروه آزمایش کاهش و تداوم نداشته است. کسب مهارتهای ضروری زندگی و توانایی دختران دانشجو در روابط بین فردی و تعامل اجتماعی میتواند در سازگاری و شکوفایی آنان، نقش داشته باشد.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2463_597c5b8d267b922bc26e7103cb3eb7ba.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219612220160220Factors Affecting the Development of Student Research (Case Study: Shahid Sattari Air Force University)بررسی عوامل موثر بر توسعه پژوهشهای دانشجویی (مطالعه مورد؛ دانشگاه هوایی شهید ستاری)175188246510.22070/2.7.175FAاحمدعلیروح الهیJournal Article20200926This study is done to determine the factors influencing the development of students’ researches in Shahid Sattari Air Force University. The research method is correlational and based on structural equation modeling. Several studies have been conducted to identify factors affecting the development of student research and in these studies the factors affecting the development of research activities in different ways. In this paper we have tried to introduce a comprehensive model for the effectively influence on the research activities in Shahid Sattari Air Force University by related literature review and surveying the research situation in this University. Factors affecting the development of student researches were recognized and for each of the factors some indicators were defined, then by confirmatory factor analysis the latent and observer variables correlation were studies. Finally these obtained dimensions and indicators were analyzed. To analyze the information and the acceptability of the theoretical model the LISREL software was used. The findings indicate that strategical and cultural factors, and also human resources are the most important and basic factors affecting the development of research activities of the University students.
پژوهش حاضر در راستای تبیین عوامل موثر بر توسعه پژوهشهای دانشجویی در دانشگاه هوایی شهید ستاری بوده است. روش پژوهش از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری است. تحقیقات متعددی برای شناسایی عوامل موثر بر توسعهی تحقیقات دانشجویی انجام شده و در هر یک از پژوهشها عوامل موثر بر توسعهی فعالیتهای پژوهشی بهصُور متفاوت معرفی شدهاند. در این مقاله کوشش شده تا با استفاده از تحقیقات انجام گرفته و بررسی وضعیت پژوهش دانشجویی در سازمان مورد مطالعه، مدلی جامع برای عوامل موثر بر توسعهی فعالیتهای پژوهشی در دانشگاه هوایی شهید ستاری ارائه شود. عوامل موثر بر توسعهی پژوهشهای دانشجویی احصاء و برای هر یک از عوامل شاخصهایی تعریف شدند سپس با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی به بررسی ارتباط بین متغیرهای مکنون و مشاهدهگر پرداخته شد. در نهایت ابعاد و شاخصهای بهدست آمده، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و قابل قبول بودن مدلِ نظری از نرمافزار لیزرل استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که عوامل راهبردی، فرهنگی و منابع انسانی از جمله مهمترین و اساسیترین عوامل تاثیرگذار بر توسعه فعالیتهای پژوهشی دانشجویان دانشگاه مورد مطالعه هستند.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2465_69693d38909257ab5d980198fd564d7b.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219612220160220Examine the Correlation between Perceptions of Class Learning Environment with Educational Toleranceبررسی رابطه ادراک از محیط یادگیری کلاس با تاب آوری تحصیلی189198246710.22070/2.7.189FAعلیرشیدیمحمدامیریشهراممهرآور گیگلوحسننودهیJournal Article20200926This study examines the correlation between perceptions from class learning environment with educational tolerance in guidance school students of Torbat-e Heydarieh city. A total of 250 of these male students were selected by using simple random sampling method and have participated in the study. Data collection tools were two standard questionnaires: perceptions of the class (by Gentry, Gable and Rizza), and the revised educational tolerance questionnaire by Martin and Marsh. The data were analyzed by using Pearson correlation test and stepwise regression. The results showed that there is a positive and significant correlation between class environment and educational tolerance. Class perception aspects will explain and predict the challenge, enjoyment and selection (0/56) of the student’s educational tolerance extent. So, it is recommended that, teachers be responsible and improve the students’ perception from the class, in order to increase the students’ tolerance and resiliency against learning problems.
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ادراک از محیط کلاس با تاب آوری تحصیلی در دانش آموزان راهنمایی منطقه دو شهر تربت حیدریه بوده است. تعداد250 پسر دوره راهنمایی تحصیلی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، انتخاب و در پژوهش شرکت کرده اند. ابزارهای جمع آوری داده دو پرسشنامه استاندارد؛ ادراک از کلاس جنتری، گابل و ریزا و پرسشنامه ی تجدید نظر شده تاب آوری تحصیلی مارتین و مارش بوده است. دادههای حاصل به کمک آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شده است. نتایج نشان داد؛ بین ادراک از محیط کلاس و تاب آوری تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. ابعاد ادراک از کلاس؛ چالش، لذت و انتخاب (56/0) از میزان تاب آوری تحصیلی دانش آموزان راهنمایی را تبیین و پیش بینی میکند بنایراین توصیه میشود که برای بالابردن میزان تحمل و تاب آوری دانش آموزان در برابر مشکلات تحصیلی، معلمان و دبیران مترصد بهبود ادراک دانش آموزان از کلاس به عنوان عاملی مرتبط، باشند.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2467_5b0486dbc15bbe239442a5c0f316c76a.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219612220160220Description of the Language Role in Strengthening of the Fundamentals, Goals Clarification and Development of the Educa-tional Toolsتبیین جایگاه زبان در تقویت مبانی، تصریح اهداف و توسعهی وسایل تربیت199220246910.22070/2.7.199FAرضامحمدی چابکی0000-0002-7809-3396Journal Article20200926This study aimed to describe the role of language in strengthening the fundamentals, goals clarification and development of educational tools. The research method was Documentary analysis, and the population was all documents that were related to the research that have been studied without sampling. Data collection was done by the form of noting and data were analyzed by qualitative method. The major findings of the study include: 1. the language can contribute in clarification and improvement of the educational fundamentals, respectively in philosophy area by analyzing the teaching and learning language, critical analysis of educational concepts and educational expressions, and explaining the human mind; in psychological area by contributing to determine the learning theories, psycho-linguistics and social psychology and finally in sociological area by drawing the language correlation between culture, the importance of national educational language, consolidation of the language policies, strengthening the cultural identity and teacher-student relations. 2. The language can contribute in clarification of the educational goals, respectively at individual level by: improving personal language behaviors, literacy, providing minimal knowledge of language rules for the application of high-level skills, logical thinking and problem solving; at the social level by: development of civilization, strengthen collaborative learning, social interaction skills, competencies speech act in social relations; and at global level by: improving the behavior of language high-level, providing proper relationships in the globalization conditions, communicate well with other cultures. 3. The language can contribute in clarification of the educational tools, respectively in educational curriculum area by: educational needs analysis in terms of language, language planning and language curriculum; in teacher’s training by: successful communication with others and proper language usage, solving some of the teachers’ problems and developing their content analysis ability; and in teaching and transformation by: consolidation of the students social status in the class, increasing the learning ability, The enhancement of dialogue as a main strategy in active learning and clarification and distinguishing of the content and teaching language.پژوهش حاضر به تبیین جایگاه زبان در تقویت مبانی، تصریح اهداف وتوسعه وسایل تربیت پرداخته است. روش پژوهش تحلیل اسنادی بوده، جامعه پژوهش کلیه اسناد و مدارک مرتبط با موضوع پژوهش می باشند که بدون نمونه گیری بررسی شده اند. گردآوری داده ها به وسیله فرم فیش برداری انجام و داده های حاصل به شیوه کیفی تحلیل شده اند. عمدهترین یافتههای پژوهش عبارتند از: 1- زبان در تصریح مبانی تربیت، میتواند به ترتیب در حوزه مبنای فلسفی با؛ تحلیل زبان تدریس و یادگیری، تحلیل نقادانه مفاهیم و اصطلاحات تربیتی و توضیح ذهنیت انسان، در حوزه مبنای روان شناختی با؛ کمک به تدوین نظریه های یادگیری، روان شناسی زبان و روان شناسی اجتماعی و در حوزه مبنای جامعه شناختی نیز با؛ ترسیم رابطه زبان و فرهنگ، اهمیت زبان آموزشی کشور، تحکیم خط مشی های زبانی، تقویت هویت فرهنگی و روابط معلم- دانش آموز به تقویت مبانی تربیت کمک دهد. 2- زبان در تصریح اهداف تربیت، میتواند به ترتیب در سطح فردی با؛ بهبود رفتارهای زبانی فردی، سواد آموزی، تأمین دانش حداقلی قواعد زبانی جهت کاربست توانایی های سطح بالا، تفکرمنطقی و حل مسئله، در سطح اجتماعی با؛ توسعه فرهیختگی، تقویت یادگیری مشارکتی، رشد مهارت های تعامل اجتماعی، شایستگی کنش گفتاری در روابط اجتماعی و در سطح جهانی با؛ بهبود رفتارهای سطح بالا زبانی در شرایط جهانی شدن، برقراری ارتباط مطلوب با سایر فرهنگ ها به وضوح اهداف تربیت کمک دهد. 3- زبان در تصریح وسایل تربیت، میتواند به ترتیب در حوزه برنامه ریزی های آموزش و پرورش با؛ تحلیل نیازهای آموزشی به لحاظ زبانی، برنامه ریزی زبانی و برنامه درسی زبانی، در حوزه تربیت معلم با؛ ایجاد ارتباط موفق با دیگران و به کار بستن صحیح زبان، حل برخی مشکلات معلمان و توسعه توان تحلیل و آموزش تحلیلی مطالب و در حوزه تدریس و تفهیم با؛ تثبیت موقعیت اجتماعی دانش آموز در کلاس درس، امکان افزایش قدرت یادگیری، اصلاح و تقویت گفتگو به عنوان یکی از راهبرد های اصلی در تربیت فعال و وضوح و تمایز دهی به زبان محتوایی و تدریسی به توسعه وسایل تربیت کمک دهد.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2469_8d1bc9ab182ae3eacae1ac04ebb947cc.pdf