دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21968220110220Study of Existing and Desirable Condition for Achieving Common Ideals from Viewpoint of Isfahanâs Education Experts and Managersبررسی وضعیت موجود و مطلوب دستیابی به آرمان مشترک از دید مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش استان اصفهان1142292FAزهرابابادی عکاشهسید مصطفیشریفعبدالرسولجمشیدیانJournal Article20200926 This study surveys existing and desirable condition for achieving common ideals from viewpoint of Isfahan’s education experts and managers. This is descriptive survey. Statistical population is all managers, deputies, and experts of Isfahan Education offices. Statistical population is 1539 persons. Seven districts including district 2, district 3, district 4, Jey Area, Najafabad, Shahreza, and Kashan were selected among 40 educational zones by random sampling. 126 persons were selected by sample size estimation method and stratified sampling proportional to size. Data gathering tools were semi-structured interview and made questionnaire. In order to prepare basic study and design the questionnaire, managers, deputies, and experts of Isfahan Education districts 2 and 3 were interviewed. In order to evaluate validity of questionnaire, its questions were surveyed by 6 faculty members of University of Isfahan. Based on information achieved from interview and researches of other researches, there were 22 clos-ended questions and one open-ended question. Questionnaire reliability in existing and desirable condition were respectively 0.88 and 0.94 according to Cronbach’s Alpha. Findings showed that observed t is more than table critical number in one percent error level. So, existing and desirable solutions in this study are effective for achieving common ideal more than average level. Findings resulted from interview and open question showed that “atittude change in education office high-level managers and officials towards importance of strategic educational planning” is most important solution for achieving common ideal. Also, findings indicated that observed f in/p≤0.05 level was not meaningful. Therefore, there is no meaningful difference between contributors’ ideas based on demographic factors, sex, work experience, and position considering common ideal achievement. But based on results of Yuki Test, there was meaningful difference in their ideas based on academic degree.پژوهش حاضر به بررسی وضعیت موجود و مطلوب دستیابی به آرمان مشترک از دید مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش استان اصفهان پرداخته است. پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران، معاونان، کارشناس مسئولان و کارشناسان ادارات آموزش و پرورش استان اصفهان، تشکیل میدهند. تعداد کل جامعه آماری 1539 نفر میباشد. از چهل منطقه آموزشی استان، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، هفت منطقه شامل نواحی؛ دو، سه، چهار و منطقه جی اصفهان و شهرستانهای؛ نجف آباد، شهرضا و کاشان، انتخاب شد. با استفاده از روش برآورد حجم نمونه و با به کارگیری نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم، از میان این مناطق، 126 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گرداوری داده، مصاحبه نیمه سازمان یافته و پرسشنامه محققساخته، میباشد. به منظور مطالعه مقدماتی و طراحی و تدوین پرسشنامه با مدیران، معاونان، کارشناس مسئولان و کارشناسان اداره کل آموزش و پرورش و ناحیه دو و سه اصفهان، مصاحبه صورت گرفت. برای تعیین روایی محتوایی سؤال های مصاحبه، در اختیار شش نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان، قرار گرفت. بر مبنای دادههای حاصل از مصاحبه و تحقیقات سایر محققان، پرسشنامه ای شامل 22 سؤال بسته پاسخ و یک سؤال باز پاسخ، تهیه شد. با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه در وضعیت موجود و مطلوب به ترتیب؛ 88/ و 94/ برآورد گردید. نتایج تحقیق نشان داد که؛ t مشاهده شده از مقدار بحرانی جدول در سطح خطای یک درصد بزرگتر میباشد بنابراین راهکارهای موجود و مطلوب مورد مطالعه این پژوهش بیش از سطح متوسط، برای دستیابی به آرمان مشترک، مؤثر هستند. یافتههای حاصل از مصاحبه و سؤال باز پاسخ نشان داد که؛ «تغییر نگرش مسؤولان آموزش و پرورش و مدیران سطوح بالای سازمان نسبت به اهمیت برنامه ریزی آموزشی راهبردی» مهمترین راهکار دستیابی به آرمان مشترک، میباشد هم چنین نتایج تحقیق نشان داد که f مشاهده شده در سطح 05/p≤ ، معنادار نبوده است بنابراین بین نظرات پاسخگویان بر حسب عوامل دموگرافیک؛ جنسیت، سابقه کار و سمت در مورد راهکارهای دستیابی به آرمان مشترک تفاوت معنادار وجود ندارد اما بر اساس نتایج آزمون توکی بین نظرات آنها برحسب مدرک تحصیلی در مورد راهکارهای موجود دستیابی به آرمان مشترک، تفاوت معنادار وجود دارد.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2292_0b7b80b71a4cab89c5c441ae2c298fb3.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21968220110220The study of youth's available capitals effects on their occupational identityبررسی تأثیر سرمایه های در دسترس جوانان بر هویت شغلی آنها15322294FAحسینضیاء علی نسب پورامیررستگار خالددانشگاه شاهدJournal Article20200926Present paper seeks by empirical measurement to study concepts of youth’s available capitals (economic, social, and cultural capitals) and occupational identity, relationship of these concepts and their constituents with the youth’s occupational identity. In this research, Marsia theory is used in order to provide a theoretical framework for measuring the concept of occupational identity. For measuring the concept of social capital, a combination of the views of Bourdieu, Lin, Coleman, Patnam and Fokoyama is employed. For measuring the concept of cultural capital, Bourdieu’s Cultural reproduction is employed. For measuring the concept of Occupational identity in present research, it is made use of Dillas Scale of Occupational Identity (DISI-O). Statistical society of this research includes all youths of 15 to 27 years old of Tehran. To determine sample size of the research, Kokeran’s formula was used and the figure of 384 was obtained. In this research, Class Sampling Method is used. Among the research’s main hypotheses, association between social capital and professional identity was confirmed. Among constituents of social capital, relationship of social trust and social protection with professional identity was found significant. Amongst constituents of cultural capital, relationship of the embodied and institutionalized cultural capital with professional identity was confirmed. Among the research’s underlying variables, relationship of age and average marks with professional identity was found significant and relationship between gender and professional identity was not found significant. In the end of the article, research’s results were compared with results of other researches and some suggestions are made.مقاله حاضر در جستجوی آن است که با سنجش تجربی مفاهیم سرمایه های در دسترس (سرمایه اقتصادی، سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی) و هویت شغلی، رابطه این مفاهیم و مؤلفه های آنها را با هویت شغلی جوانان مورد بررسی قرار دهد. در این تحقیق از تئوری مارشیا برای فراهم آوردن چارچوب نظری برای سنجش مفهوم هویت شغلی استفاده شد. برای سنجش مفهوم سرمایه اجتماعی تلفیقی از دیدگاه های بوردیو، لین، کلمن، پاتنام و فوکویاما استفاده شده است. برای سنجش مفهوم سرمایه فرهنگی از تئوری بازتولید فرهنگی بوردیو استفاده شده است. برای سنجش مفهوم هویت شغلی در تحقیق حاضر از مقیاس هویت شغلی دیلاس (DISI-0) استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه جوانان 15 تا 27 ساله شهر تهران می باشد. برای تعیین حجم نمونه تحقیق از فرمول کوکران استفاده شد و عدد 384 بدست آمد. در این تحقیق از روش نمونه گیری طبفه ای استفاده شده است. از میان فرضیه های اصلی تحقیق رابطه بین سرمایه اجتماعی با هویت شغلی مورد تأیید قرار گرفت. در بین مؤلفه های سرمایه اجتماعی رابطه اعتماد اجتماعی و حمایت اجتماعی با هویت شغلی معنادار شد. در بین مؤلفه های سرمایه فرهنگی رابطه بین سرمایه فرهنگی تجسم یافته و نهادینه شده با هویت شغلی تأیید گردید. در بین متغیرهای زمینه ای تحقیق رابطه بین سن و معدل با هویت شغلی معنادار گردید و رابطه بین جنس با هویت شغلی معنادار نشد. در پایان مقاله نتایج تحقیق با سایر تحقیقات مقایسه گردید و پیشنهاداتی نیز ارائه گردید. https://tlr.shahed.ac.ir/article_2294_7b6b282a7cd8cb655c6c5dd2c870cd6f.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21968220110220Surveying the relationship between Thinking Styles and Self-esteem among High School and Pre-university Girl Studentsرابطه سبکهای تفکر با عزت نفس در دانشآموزان دختر دبیرستانی و پیشدانشگاهی33422296FAحسینزارعنسیمشریفJournal Article20200926The purpose was study of relationship between thinking styles and self-esteem among high school and pre-university girl students. For conducting the study, 200 students contributed in the survey by completing Sternberg-Wagner thinking styles- function dimension (1991) and self-esteem scale (Rosenberg, 1965). Indicators and statistical methods including mean, t-test, Pearson correlation coefficient, and regression analysis were used for statistical analysis of data. Findings showed that in general, 72 percent of variance related to self-esteem is explained by thinking styles variable and its components (R=72%) and effect coefficient of administrative thinking style (β=2.35) as well as effect coefficient of creative thinking style (β=1.14) according to t statistics show that these variables can predict changes related to self-esteem with 0.99 confidence. Also, predictive regression coefficient indicated that judicial thinking style cannot meaningfully explain variance related to students' self-esteem
(Sig>0.001). By increase of self-esteem, students have more tendency for creative and administrative thinking styles and less for judicial one.هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبکهای تفکر با عزت نفس دانشآموزان دختر دبیرستانی و پیشدانشگاهی بود. جهت اجرای پژوهش، 200 نفر از دانشآموزان با تکمیل مقیاس سبکهای تفکر- بعد کارکرد (استرنبرگ و واگنر،1991) و مقیاس عزت نفس (روزنبرگ،1965) در پژوهش شرکت کردند. برای تحلیل آماری دادههای پژوهش از شاخصها و روش های آماری شامل؛ میانگین، آزمون t، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که در کل 72% واریانس مربوط به عزت نفس بهوسیله متغیر سبک تفکر و مولفههای آن، تبیین میشود (72% = (R و ضریب تأثیر سبک تفکر اجرایی (35/2 =β) و نیز ضریب تأثیر سبک تفکر خلاق (14/1 =β) با توجه به آماره t ، نشان میدهند که این متغیرها با اطمینان 99/0 میتوانند؛ تغییرات مربوط به عزت نفس را پیشبینی کنند هم چنین ضریب رگرسیون پیش بین نشان داد که سبک تفکر قضایی، نمی تواند واریانس عزت نفس دانشآموزان را به طور معنادار تبیین کند (001/0(Sig>. با افزایش عزت نفس، دانشآموزان گرایش بیشتری به سبکهای تفکر خلاق و اجرایی و گرایش کمتری به سبک تفکر قضایی دارند.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2296_179cec4ba0d5694748d64a019596a88e.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21968220110220اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود برمیزان عزت نفس دختران نوجوان دبیرستانی43502297FAحسنزارعی محمودابادیسارهامیرجانJournal Article20200926Abstract
The purpose of this study was to determine the effectiveness of group counseling based on sources of self- knowledge on increasing self esteem of high school girl students. Therefore 24 students were selected and assigned to two groups. Experimental (12 students) and control (12 students) groups. The experimental group received group counseling in 14 sessions. Measurement tool was POP self- esteem inventory (PSI). the result of analysis of covariance and paired sample T test showed that of group counseling based on sources of self – know ledge has increased self esteem of high school female students(p < 0.001).
Keywords: group counseling, sources of self-knowledge, self- esteem, analysis of covariance, high school female studentsچکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود بر افزایش عزت نفس دختران دبیرستانی شهر تهران بود.جامعه آماری مورد مطالعه،دانش آموزان دختر دبیرستانهای منطقه 6 شهر تهران بود؛ که با استفاده از روش تصادفی تعداد 24 دانش آموز انتخاب ودر دو گروه آزمایش(12 نفر) و کنترل(12نفر) قرار گرفت. گروه آزمایش به مدت4 ماه، تحت 14 جلسه مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود قرار گرفت. و در پایان از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. ابزار این پژوهش پرسشنامه عزت نفس پوپ بود.نتایج آزمون تحلیل کوواریانس و t وابسته نشان داد که مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود موجب افزایش عزت نفس(در سطح 001/0) در آزمودنی ها می شود.بنابراین مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود روش درمان مناسبی جهت افزایش خودباوری و عزت نفس در نوجوانان می باشد.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2297_801590fae15b348327deac1deae83ba5.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21968220110220Surveying Internet Addiction Prevalence Rate among Orumiyeh Universities' Students and its Predicting Factorsبررسی نرخ شیوع اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاههای شهرستان ارومیه و عوامل پیشبینی کننده آن51602299FAفیروزهسپهریانلیلاجوکارJournal Article20200926This study was conducted aimed to survey internet addiction prevalence rate among Orumiyeh universities' students and examine the relation between addiction to internet and students' anxiety and their major. For this, 330 students (167 boys and 163 girls) from Orumiyeh universities were randomly selected based on multi-stage cluster sampling and simultaneously answered to internet-bank addiction and Najjarian et al questionnaires. Statistical tests, abundance percentage, mean, standard deviation, t-test, multi-variable regression analysis, and single way variance analysis and Scheffe test were applied for data analysis. Results showed that internet addiction prevalence rate is 16.36 among students and extreme addiction among boys (85.2) is more than girls (14.8) and among technical and science majors (90.7) is more than art and human science majors (9.3). Internet addictedusers (85.2) had more anxiety and stress in comparison with non-users (27.8).Also, meaningful difference was achieved in stress rate within four groups of non-user, ordinary user, danger-exposed user, and internet-addicted user while stress rate among internet-addicted users was significantly more than other three groups.Multi-variable regression results indicated that variables of sex, anxiety, and students' major can meaningfully predict addiction to internet (P > 0.005).مطالعه حاضر با هدف بررسی نرخ شیوع اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای ارومیه و مطالعه رابطه بین اعتیاد به اینترنت با اضطراب و رشته تحصیلی دانشجویان، انجام شد. بدین منظور 330 نفر دانشجو (167پسر و 163 دختر) از دانشگاههای شهرستان ارومیه بر اساس نمونهگیری خوشه ای چند مرحله ای، به تصادف انتخاب شدند و به پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ و اضطراب نجاریان و همکاران، به طور همزمان پاسخ دادند. جهت تحلیل دادهها از آزمونهای آماری، درصد فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، آزمون t، تحلیل رگرسیون چند متغیری، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون شفه، استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ میزان شیوع اعتیاد شدید به اینترنت در بین دانشجویان برابر 36/ 16 است و میزان اعتیاد شدید در پسرها (2/85) ، بیشتر از دخترها (8/14) و در رشتههای تحصیلی فنی و علوم پایه (7/90) ، بیشتر از رشتههای تحصیلی هنر و علوم انسانی (3/9) میباشد. کاربران معتاد به اینترنت، میزان اضطراب (2/85) بیشتری نسبت به غیرکاربران (8/27) داشتند هم چنین تفاوت معناداری بین میزان اضطراب در چهارگروه غیرکاربر، کاربر معمولی ، درمعرض خطر و معتاد به اینترنت، به دست آمد که میزان اضطراب در گروه معتاد به اینترنت، به طور معناداری بیشتر از سه گروه دیگر بود. نتیجه حاصل از رگرسیون چند متغیری نشان داد که متغیرهای؛ جنسیت، اضطراب و رشته تحصیلی دانشجویان، میتوانند اعتیاد به اینترنت را به طور معناداری پیشبینی کنند (005/0>p).https://tlr.shahed.ac.ir/article_2299_fab72304570dddb0ca08a3b8113aab89.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21968220110220Comparison of marital satisfaction between mentally-disabled and normal childrenâs teachers in Sabzevar city during the 2008-2009 academic yearsمقایسه رضایت زناشوئی معلمان کودکان عقب مانده ذهنی و عادی61702301FAابراهیمزارعیدانشگاه بهزیستی و توانبخشیمحمدطاهریعلوم بهزیستیسید جلالیونسیعلوم بهزیستیعباسداورمنشعلوم بهزیستیشهابمنصوریعلوم بهزیستینسرینایزدنیادانشگاه تهرانمسعودصالحیJournal Article20200926This study was done for comparison of marital satisfaction between mentally-disabled and normal children’s teachers in Sabzevar city during the 2008-2009 academic years. In this study 60 normal and 60 mentally-disabled children’s teachers were studied and Enriches question are was used in order to collect data on marital satisfaction.
Data analysis showed no significant differences in marital satisfaction between either of the two groups being studied.
In conflict resolution’s subscale, the mentally-disabled children’s teacher’s had lower scores compared to normal children’s teacher’s had, only. Also there were no martial’s satisfaction differences between two group in age, years spent in the job and gender. As a result there were no differences between two studied groups in marital satisfaction in other words working with mentally-disabled children’s caused decreased marital satisfaction of these children’s teachers compared to normal children’s teachers.هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان رضایتمندی زناشویی معلمان شاغل در مدارس کم توان ذهنی و عادی شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 88-87 به اجرا در آمد. روش: پژوهش از نوع علی- مقایسه ای بود. بدین منظور ، معلمان زن و مرد متأهل مدارس عادی و کم توان ذهنی که تعداد آنها 60 نفر در گروه عادی و 60 نفر در گروه کم توان ذهنی بود، مورد مورد مطالعه قرار گرفت. برای جمع آوری داده های مربوط به رضایتمندی زناشویی از پرسشنامه انریچ استفاده شد. نتیجه گیری: تجزیه و تحلیل داده های پژوهش نشان داد که بین دو گروه از معلمان مورد مطالعه تفاوت معناداری از لحاظ میزان رضایتمندی زناشویی وجود ندارد؛ تنها در خرده مقیاس حل تعارض نمرات معلمان مدارس کم توان ذهنی از معلمان مدارس عادی پایین تر بود، به عبارت دیگر معلمان مدارس عادی تعارض زناشویی کمتری نسبت به معلمان کم توان ذهنی داشتند. همچنین بین دو گروه تفاوتی در میزان رضایت زناشویی از لحاظ سن، سنوات خدمت و جنسیت وجود نداشت. نتیجه آنکه رضایت زناشویی در دو گروه متفاوت نبود، به عبارتی کار با کودکان کم توان ذهنی موجب کاهش رضایتمندی زناشویی معلمان این دانش آموزان نسبت به معلمان کودکان عادی نمی شود.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2301_1baec55b4e0b4843e8a0f859139f9d58.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21968220110220comparison of high school students mental health in regard to generation and place of residanceمقایسه سلامت روانی دانشآموزان دبیرستانی با توجه به جنس و محل سکونت71782303FAرسولروشن چسلیدانشگاه شاهدانوشیروانشربتیزهرارحیمیJournal Article20200926This research wants to compare mental Health of students in Masal –
shanderman and Rezwanshahr high schools – 300 male and female students were selected as sample group through a multi- stage cluster.
Sampling . GHQ – 28 questionnaire , which consists of four sub-scales of somatic symptom anxiety, social dysfunction and depression, was used for screening and determining prevalence rate of the above disorders.
The results showed that 14.3 of the studied adolescents lacked mental health and indicated girls were of less mental health than boys.
Regarding anxiety and social dysfunction there were significant differences between boys and girls girls showed more anxiety and social dysfunction than boys. Despite of a 16.7 and 18 percents prevalence rates of the said disorders, 14.3 of the adolescent's shows depression and 15.3 was of somatic symptom, there was no significant difference Between boys and girls.تحقیق حاضر با هدف مقایسه سلامت روانی دانش آموزان دبیرستان شهرستانهای ماسال – شاندرمن و رضوانشهر انجام گرفت . 300 نفر از دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان گروه نمونه انتخاب شد.
از پرسشنامه 28 GHQ- که دارای چهار مقیاس فرعی نشانه های بدنی ، اضطراب ، نارساکنش وری اجتماعی و افسردگی است جهت غربالگری و تعیین میزان شیوع اختلالات فوق استفاده شد.
نتایج تحقیق نشان داد که 3/14 درصد نوجوانان مورد بررسی فاقد سلامت روانی می باشند و دختران از سلامت روانی کمتری نسبت به پسران برخوردارند و از نظر اضطراب و نارساکنش وری بین دختران و پسران از لحاظ آماری تفاوت معناداری وجود دارد و دختران دچار اضطراب بیشتر و از نارساکنش وری اجتماعی بالاتری برخوردارند . علی رغم اینکه میزان شیوع اضطراب و نارساکنش وری در میان نوجوانان 7/16 درصد و 17 درصد می باشد.
افسردگی با 3/14 درصد و نشانه های بدنی 3/15 درصد درمیان نوجوانان مورد مطالعه شیوع داشته ولی بین دختران و پسران تفاوتی معنادار مشاهده نشد .https://tlr.shahed.ac.ir/article_2303_f7c5bbbfef8ef14af1d0e2e81e6c9d70.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21968220110220Surveying Relation between Social Asset and Tendency to Innovation among Staffs of University of Tehranبررسی رابطه سرمایه اجتماعی و تمایل به نوآوری در کارکنان دانشگاه تهران79902304FAخدایارابیلیحاتمفرجی ده سرخیکریمشاطریعلیرضایوزباشیJournal Article20200926The main feature of current era is change and organizations cannot evade innovation in order to answer contemporary changes and challenges. This fact absorbs management science researchers and managers' interest to social asset theory as a key and effective factor in improvement of organization performance level and creation of competitive advantage. This study surveys the relation between social asset and its dimensions (structural, relational, and perceptional) and tendency towards innovation, and also determines relative share of each dimension in prediction of tendency to innovation. Research methodology was descriptive- correlation type. Statistical population was all of staffs of University of Tehran, 308 persons were selected as the sample. In order to collect the data, two structured questionnaires (social asset and tendency to innovation) were used. Descriptive and deductive statistical methods such as correlation analysis and step-by-step regression analysis were applied for data analysis. Results showed that there is meaningful and positive relation between social asset and its dimensions on one hand, and tendency to innovation on the other hand.Also, structural and relational dimensions of social asset predict tendency to innovation while perceptional aspect cannot be an appropriate one for prediction of innovation trend.مشخصه اصلی عصر حاضر، تغییر است و سازمانها برای این که بتوانند به تغییرات و چالشهای معاصر، پاسخ دهند، ناگزیر از نوآوری هستند. این واقعیت علاقه مدیران و محققان علوم مدیریتی را به تئوری سرمایه اجتماعی به عنوان عامل کلیدی و بالقوه مؤثر در ارتقاء سطح عملکرد سازمان و خلق مزیت رقابتی، جلب کرده است. پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن (ساختاری، رابطهای و شناختی) با تمایل به نوآوری و هم چنین تعیین سهم نسبی هر یک از این ابعاد در پیش بینی تمایل به نوآوری، پرداخته است. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه تهران میباشند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، 308 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از دو پرسشنامه محقق ساخته؛ 1) سرمایه اجتماعی و 2) تمایل به نوآوری استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی چون؛ تحلیل همبستگی و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که؛ بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن، با تمایل به نوآوری در سازمان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد هم چنین ابعاد رابطهای و ساختاری سرمایه اجتماعی تمایل به نوآوری را پیش بینی مینمایند و بعد شناختی سرمایه اجتماعی، نمی تواند پیش بینی کننده مناسبی برای تمایل به نوآری در سازمان باشد.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2304_58cd95c3e16d9c10d2108b52e22b0c21.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21968220110220Surveying Role of Feeling ofEnergy in Relation of Evolution Leadership with Staff Contribute in Work Creativityنقش احساس انرژی در رابطه رهبری تحولی با درگیر شدن کارکنان در خلاقیت کاری911002306FAفریباپاداشمحسنگل پرورحمیدآتشپورحمیددوازدهامامیJournal Article20200926This study was conducted aiming to survey role of feeling of energy in relation of evolution leadership with staff contribute in work creativity. Statistical population was employees and staffs of Hier Company who were 525 persons (2009 summer). 332 employees were selected for contribution in the study by quota stratified sampling. Research instruments were 8-question feeling-of-energy questionnaire, 22-question evolution leadership questionnaire, and 9-question creativity-at-work questionnaire. The data were analyzed through Pearson correlation analysis, structural equations modeling, and intermediate regression analysis. Correlation analysis results indicated that there is meaningful and positive relation between feeling of energy, and evolution leadership and creativity at work (P < 0.01).Results of structural equations modeling approved model of study based on evolution leadership influence on feeling of energy in employees and then influence of feeling of energy on creativity at work. Intermediate regression analysis showed that feeling of energy at work plays role of intermediate variable between evolution leadership and creativity at work. At this research, creativity is measured in form of self-reporting as a limitation and all of research questionnaires were answered at the same time. Suggestion based on study results is that evolution leadership skills should be trained to managers and supervisors during to training workshops.پژوهش با هدف بررسی نقش احساس انرژی در رابطه رهبری تحولی با درگیر شدن کارکنان در خلاقیت کاری، به مرحله اجرا در آمد. جامعه آماری پژوهش را کارکنان کارخانه حایر که 525 نفر (تابستان 1388) بودند، تشکیل دادند. از این جامعه آماری 332 نفر، به شیوه نمونه گیری طبقهای سهمی برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل؛ پرسشنامه 8 سؤالی احساس انرژی (اتواتر و کارملی، 2009)، پرسشنامه 22 سؤالی رهبری تحولی (پودساکف و همکاران، 1990) و پرسشنامه 9 سؤالی خلاقیت در کار (تایرنی و همکاران، 1999) بودند. دادههای حاصل از پرسشنامههای پژوهش از طریق تحلیل همبستگی پیرسون، الگوسازی معادلات ساختاری و تحلیل رگرسیون واسطهای، مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشان داد که؛ بین احساس انرژی با رهبری تحولی و خلاقیت در کار رابطه مثبت و معنادار (01/0 P < ) وجود دارد. نتایج حاصل از الگوسازی معادلات ساختاری، الگوی پژوهش را مبنی بر تأثیر رهبری تحولی بر احساس انرژی کارکنان و سپس تأثیر احساس انرژی بر خلاقیت در کار را مورد تأیید قرار داد. نتایج تحلیل رگرسیون واسطهای نیز نشان داد که احساس انرژی در کار، نقش متغیر واسطهای را بین رهبری تحولی با خلاقیت در کار ایفاء میکند. در این پژوهش به عنوان محدودیت، خلاقیت بصورت خودگزارشدهی اندازهگیری شده و کلیه پرسشنامههای پژوهش در یک زمان توسط شرکتکنندگان پاسخ داده شدند. پیشنهاد مبتنی بر نتایج پژوهش آن که مهارتهای رهبری تحولی طی کارگاه های آموزشی به مدیران و سرپرستان، آموزش داده شود.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2306_d3ff9247db7101f1c920778cc70ccdf6.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21968220110220Explanation of Relation of Organizational Citizenship Behavior and Social Asset among Experts of University of Tehranتبیین رابطه رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه اجتماعی بین کارشناسان دانشگاه تهران1011142308FAمهدیسبحانی نژاد0000-0002-6438-1434کریمشاطریحاتمفرجی دهسرخیمعصومهاکبریJournal Article20200926This research was done in order to explain relation of organizational citizenship behavior and social asset and determination of relative share for each dimension of organizational citizenship behavior. The methodology was descriptive- correlation type and statistical population was all of experts in University of Tehran (1513 persons) in 2008-2009 academic year, 308 of them were selected by Krejcie and Morgan Table (1970). Podsakoff Organizational Citizenship Behavior Questionnaire (Corronbach’s Alpha= 769/0 )and social asset structured questionnaire (Corronbach’s Alpha= /0809 ) were used for data gathering. In order to data analysis, Pearson correlation analysis (r) and step-by-step regression analysis (R) were applied. Analysis results indicated that there is meaningful and positive relation between organizational citizenship behavior and its dimensions (altruism, social customs, conscience at work, politeness, and chivalry) and social asset. Also, findings showed that altruism, social customs, conscience at work, and politeness respectively explain 0.157, 0.115, 0.156, and 0.133 of social asset while chivalry is not good predictor for social asset.پژوهش حاضر به منظور تبیین رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه اجتماعی و هم چنین تعیین سهم نسبی هر یک از ابعاد رفتار شهروندی سازمانی در پیش بینی سرمایه اجتماعی، صورت گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان دانشگاه تهران در سال 88-87 میباشند که برابر با 1513 نفر بوده و از این میان با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) 308 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. به منظور گردآوری دادهها از؛ 1) پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران(1990)( 769/0= Corronbach’s Alpha) و 2) پرسشنامه محقق ساخته سرمایه اجتماعی( 809/0=Corronbach’s Alpha) استفاده شد. به منظور تحلیل آماری داده ها از روشهای تحلیل همبستگی پیرسون(r) و تحلیل رگرسیون گام به گامR)) استفاده گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل نشان داد که؛ بین رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن ( نوع دوستی، آداب اجتماعی، وجدان کاری، نزاکت و جوانمردی) با سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد هم چنین یافتهها نشان داد که؛ ابعاد نوع دوستی، آداب اجتماعی، وجدان کاری و نزاکت هر یک به ترتیب 157/0، 115/0، 156/0 و 133/0 از سرمایه اجتماعی را تبیین می کنند، در حالی که بعد جوانمردی پیش بینی کننده مناسبی برای سرمایه اجتماعی، نمی باشد.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2308_0573e98c510e443dda80169e4190b9a5.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21968220110220Strategic Moral Care in Managementمراقبت راهبردی اخلاقی در مدیریت1151262310FAفریباعدلیJournal Article20200926Nowadays, employees’ welfare is at the first priorities by recognition of importance of available knowledge within organization’s intelligence asset. This type of asset is so various and dynamic in comparison with traditional assets. So, recruitment, employment, and retention of employees have become a challenge for managers. One of main questions in managers’ mind is that how to behave in order to be effective. Considering the importance of managers’ role as main factor for creation of employees’ commitment and contribution, the purpose of this study is identification of effective behaviors for managers. Questions of this research include: 1- what behaviors define management care? and 2- what model can be designed for management care behaviors? In this study, manager’s care behaviors are identified based on theoretic and experimental bases of care and management care field model is provided. This model can be an instrument for selection and reinforcement of managers and evaluation of organizational environment in order to creation of powerful field for knowledge generation and innovation.امروزه با شناسایی اهمّیت مجدد دانش موجود در سرمایۀ هوشی سازمان؛ بهزیستی کارکنان در اولویت، قرار گرفته است. این سرمایه در مقایسه با سرمایههای سنتی، بسیار متنوع و متحرک است لذا، جذب، استخدام و ابقای کارکنان، به چالش اصلی مدیران، تبدیل شده است. از پرسشهای مدیران این است که برای اثربخش بودن، چگونه باید رفتار کنند. با توجه به اهمّیت نقش مدیران به عنوان عامل اصلی ایجاد تعهد و مشارکت کارکنان، هدف این مطالعه شناسایی رفتارهای اثربخش مدیران است. سؤالهای این پژوهش عبارت است از؛ 1.چه رفتارهایی مراقبت مدیریتی را تعریف میکنند؟ و 2. چه مدلی برای رفتارهای مراقبتی مدیران میتوان طراحی کرد؟ در این پژوهش، بر اساس مبانی نظری و تجربی مراقبت، رفتارهای مراقبتی مدیر، شناسایی و مدل زمینهای مراقبت مدیریتی، ارائه شد. این مدل میتواند ابزاری برای انتخاب و تربیت مدیران و ارزیابی محیط سازمانی در ایجاد زمینهی توانمندی برای دانش آفرینی و نوآوری، باشدhttps://tlr.shahed.ac.ir/article_2310_618841c75141a0662cd9bc3541d9a284.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21968220110220The implications Explanation of Epistemological Constructivism Approach in Achivement Evaluationتبیین دلالت های معرفت شناختی رویکرد سازنده گرایی در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی1271402312FAمحمد حسنمیرزامحمدیدانشگاه شاهداکبررهنمادانشگاه شاهدعبدالهافشاردانشگاه شاهدمحترمقبادیJournal Article20200926In this present the fundamental principles of epistemological constructive approach in four dimensions: nature and the concept, principles, objectives and methods of evaluation academic achivement is evaluated. The research method has been analyzing documents. In order to collect data necessary for answering research questions all documentation related to the topic using the form to collect data gathering and analysis of qualitative techniques were gained. The main research findings include:
The epistemological Implications of constructive approach for academic achievement, is in two parts: instructing (everything that are related to teachers) and learning (every things that are related to students).
Evaluating and assessing student´s academic achievement and performance measurement in this approach is a realistic evaluation and assessment. This evaluation is very connected to teaching method and contain of educational programs.
Some of important principals of epistemological constructive approach for evaluating academic achievement are: evaluation of free, evaluation of tissue-derived, construction of knowledge, attention to knowledge as a integrated whole, emphasis on the role of former knowledge and experimental structures.
The main purpose of education based on structural orientation is to develop people that believed their competencies in knowledge creation and also believed that the knowledge not existence outside them. This epistemological vision, brought up people that have more to produce knowledge through problem solving are his own.
Some of important evaluations methods of academic achievement based of constructive approach are: performance measurement, evaluation of learning through teaching and learning situations, self-assessment, dynamic evaluation, complex evaluation.
>در پژوهش حاضر مبانی معرفت شناختی رویکرد سازنده گرایی در چهار بعد ماهیت و مفهوم، اصول، اهداف و روش های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مورد بررسی قرار گرفته است. روش انجام پژوهش تحلیلی - اسنادی بوده است. به منظور گردآوری دادههای لازم جهت پاسخ گویی به سؤال های پژوهش کلیه اسناد موجود و مرتبط با موضوع با استفاده از فرم گردآوری داده ها جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. عمدهترین یافتهها با توجه به سئوالات پژوهش عبارتند از: برخی از مهم ترین دلالت های معرفت شناختی رویکرد سازندهگرایی برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دو بخش یاددهی (آنچه به معلم مربوط میشود)، و یادگیری (آنچه به شاگرد مربوط می شود) قابل ارائه می-باشند. ارزشیابی و سنجش آموخته های دانش آموزان با توجه به رویکرد سازنده گرایی ارزشیابی و سنجش از نوع سنجش واقع گرا یا اصیل است. این ارزشیابی، مستمر و درهم تنیده با روش تدریس اختیار شده برای ارائه محتوای برنامه درسی می باشد. اصول اساسی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی عبارتند از: ارزشیابی هدف آزاد، ارزشیابی مشتق از بافت، ساخت دانش، توجه به دانش به صورت کلیتی یکپارچه، تأکید بر نقش دانستههای پیشین، ساختهای تجربی (فرآیند در برابر محصول). هدف اصلی در تعلیم و تربیت مبتنی بر سازنده گرایی پرورش افرادی است که به توانایی خود در خلق دانش باور داشته و معتقدند دانش وجودی عینی و خارج از آنان نیست. این دید معرفت شناسانه، افرادی می-پروراند که توانایی بیشتری در تولید دانش خویش از طریق حل مساله دارند. روشهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مبتنی بر رویکرد سازندهگرایی عبارتند از؛ سنجش عملکردی، ارزشیابی از یادگیری حین تدریس و موقعیت های یادگیری، سنجش یا کار پوشه، خود سنجی، ارزیابی دینامیک، ارزشیابی چند وجهی یا مکثر.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2312_6646c4f35e796df2c0affb46e7b779bf.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21968220110220Identity of woman Nahj and its educational implicationsبررسی هویت زن درنهج البلاغه ودلالت های تربیتی آن1411562314FAمهدیفاضلی دهکردیدانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکردمحسنفرمهینی فراهانیدانشگاه شاهد0000-0003-3673-1756Journal Article20200926Anthropology and explained all aspects of human identity, his life (especially education) includes items, We picked up the man and woman has the general meaning and special features that sets different aspects of his or her life (social, political, economic, educational and ...) gives the influenced.According to the study of human identity (female) seems to be necessary. What we come to the Koran, and order more mercy towards women. However some of the sentences (Nahj), sermons and letters, and aphorisms, which is about women Except a few cases, the appearance is such that the rest may be such a popular beginners and feel (Nahj) form a negative gaze toward women has had. We aim to clarify comments (Nahj) than female identity and of its educational implications. In this article, type a descriptive and analytical technique using content analysis, "the character and identity of women and its educational implications" nahj takes into consideration and have been trying to answer the following question say. the identity of the woman Nahj what approaches there? Educational implications of this approach is what.Destroyed at the end of the various views raised in the same article, women and men in dignity and perfection, despite the difference in the roles and features selected, and its educational implications will be checked.1- درپزوهش حاضر باروش تحلیل اسنادی رویکردهای هویت زن درنهج البلاغه ودلالت های تربیتی این رویکرد ها موردبررسی قرارگرفته است . جامعه آماری نامه ها وخطبه های موجوددر نهج البلاغه به عنوان منابع دست اول ومقالا ت وپژوهش های انجام شده به عنوان منابع دست دوم، است .نمونه برداری به صورت هدفمند انجام شده وبراین اساس از منابع فوق الذکر استفاده شده است و بااستفاده ازروش تحلیل اسنادی ، "شخصیت وهویت زن ودلالت های تربیتی آن " در نهج البلاغه مورد توجه قرار گرفته است . ، ابزار مورد استفاده فیش برداری بوده ویافته های پژوهش مورد تحلیل قرارگرفته است .عمده ترین یافته ها عبارتند از چهار رویکرد درنهج البلاغه دربرخورد با زن وجوددارد .که عبارتند از :1-رویکرد اول شروربودن زن2- رویکرد دوم :ناقص بودن زنان رویکرد 3- یکسانی زن ومرد درهمه عرصه ها فمینیسم4- رویکرد چهارم : یکسانی زن ،درشرافت وکمالات باوجودتفاوت درنقش ها وویژگی هادرپایان ازبین دیدگاههای گوناگون مطرح شده ، یکسانی زن ومرد درشرافت وکمالات -باوجودتفاوت درنقش ها وویژگی ها - انتخاب شده ودلالت های تربیتی آن بررسی می شود .https://tlr.shahed.ac.ir/article_2314_79be754ee8290c6a7bd283ad721b832f.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21968220110220Explanation the role of hope in Islamic human education from the view point of Qurâan and Hadiths and comparing with positive psychologyمعنا و مؤلفههای امیدواری در متون اسلامی و روانشناسی مثبتگرا1571702316FAسعیدبهشتیدانشگاه علامه طباطباییمجیدخاری آرانیعلامه طباطباییزهراعلی اکبرزاده آرانیعلوم پزشکی قمJournal Article20200926Necessity of hope and the undesired status of hope in current nurture systems, and a look at Quran and hadith in a cultural instruction frame, have caused the author study in this thesis similarities and differences of hope in Qur’an and Hadiths with positive psychology
Concept of hope in Qur’an can be followed in some words such as real hope , pseudo – hope and many different interpretations such as benefaction , donation ,jihad and…. Hence, generally hope can be demonstrated as desired hope which relates to affairs to absorb god satisfaction and is set to nature of human, and undesired hope which relates to affairs is not considered god satisfaction in them, and is derived from self temptation and devil excitations.
Definition of hope and its components includes objective, path and factor and hope theory is considered as the hope concept in positive psychology. Finally, with syncretism of this two sight differences and similarities of hope in nurture in Qur’an and Hadiths with positive psychology.
Keyword: hope, Qur’an, Hadiths, positive psychology, Islamic educationضرورت امر امید، وضع نامطلوب امید در نظام های تربیتی جاری و نگاه به قرآن و روایات در قالب دستور العملی تربیتی، نگارنده را برآن داشت تا وجوه تشابه و تفاوت امید در تعلیم و تربیت از دیدگاه قرآن و روایات با روان شناسی مثبت گرا را در این مقاله بررسی نماید. مفهوم امید در قرآن در واژگان رجاء، طمع، مُنی و امل و تعابیر گوناگون مانند احسان، انفاق، جهاد و ... قابل پیگیری است. بنابراین؛ به طور کلی می توان امید را به امید مطلوب که مربوط به اموری است که در جهت رضای الهی و هماهنگ با واقعیت وجودی انسان است و امید نامطلوب که مربوط به اموری است که رضای الهی در آن لحاظ نمی گردد و حاصل وسوسه نفس و القائات شیطان است، بیان کرد.
تعریف امید و مؤلفه های آن شامل هدف، مسیر و عامل و نظریه امید از مفهوم امید در روان شناسی مثبت گرا به شمار می روند.
در نهایت با تلفیق این دو دیدگاه به وجوه تشابه و تفاوت امید در تعلیم و تربیت از دیدگاه قرآن و روایات با روان شناسی مثبت اشاره شده است.
کلید واژه ها: امید، قرآن ، روایات، روان شناسی مثبت گرا، تعلیم و تربیت اسلامیhttps://tlr.shahed.ac.ir/article_2316_bf9f2c205a46d734b47b9f154e0b0882.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21968220110220Explanation of Mind Position in Molaviâs Masnavi and its Educational Implicationsتبیین جایگاه عقل در مثنوی مولوی و دلالتهای تربیتی آن1711842317FAمحسنفرمهینی فراهانی0000-0003-3673-1756مهدیسبحانی نژاد0000-0002-6438-1434زینبمهدویJournal Article20200926Survey of scientists and philosophers, specially those who are from rich and ancient culture of Iran, can lead to significant and useful results in education. Its most important result is lack of need to imported cultures and approaches which have colonial goals with themselves. In this study, ideas and instructions from Molana is surveyed and examined. Methodology in this research is analytic-deductive. For this, position of mind in Molana’s masnavi is explained. Role and influence of mind in human education is surveyed and then its implications is deducted from Molana’s philosophic theories. Findings shows that Molana believes in two types of mind. He is opposite of slight mind while knows general mind as base of human evolution and recognizes its role in education undeniable. Educational implications were offered in principles, goals, and method frameworks. Basic purpose in mind education is achievement to general mind and approaching to God while its average-level goal is thinking and focus on universe and reinforcement of slight and obtainable mind. Its educational principles include: thinking and ponder, purification of character, authority of will, responsibility, consideration of individual differences in perception rate, need to follow the leader and guide, self-explore and self-measurement, consultation and sympathy, and importance of experience. Its resulted educational methods are: active inquiry, affection and lovemaking, spritual conduct or self-mortification, obedience and respect to instructor and professor, research method, observation and surveillance, as well as solitude and isolationبررسی دیدگاههای اندیشمندان و متفکران، به ویژه آنان که برخاسته از فرهنگ و تمدن غنی و پربار ایران است، میتواند نتایج مهم و مفیدی در عرصه تعلیم و تربیت داشته باشد. مهم ترین و بارزترین نتیجه آن، بی نیازی از فرهنگ و راهکارهای وارداتی است که معمولاً در پشت آن ها اهداف استعماری، نهفته است. در این نوشتار آراء و آموزههای مولانا جلال الدین بلخی مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش تحلیلی- استنتاجی است. به این منظور، ابتدا به تبیین جایگاه عقل در مثنوی پرداخته شد. نقش و تأثیر عقل در تربیت انسان، مورد بررسی قرار گرفت و سپس دلالت های تربیتی آن از مفروضات فلسفی مولانا، استنباط شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مولانا به دو نوع عقل اعتقاد دارد. او با عقل جزئی، مخالف اما عقل کلی را لازمه تکامل انسان میداند ونقش اساسی آن را به ویژه در عرصه تربیت، غیر قابل انکار میداند. دلالت های تربیتی در چارچوب اهداف، اصول و روش، ارائه شد. هدف بنیادین در تربیت عقل، رسیدن به عقل کلی و قرب الیالله است و هدفهای میانی آن، اندیشه ورزی و عمیق شدن در آفرینش و پرورش عقل جزئی و تحصیلی است. اصول تربیتی آن عبارتند از: اصل تفکر و تعقل، پاکی و پالایش نفس، اختیار و آزادی اراده، مسئولیتپذیری، رعایت تفاوتهای فردی در میزان درک و فهم، نیاز به پیروی از راهنما و مربی، خودکاوی و خودسنجی، مشورت و هم فکری، اصل اهمیت تجربه و نیز روشهای تربیتی منتج از آن عبارتند از: روش پرسشگری فعال، محبت و عشق ورزی، سیر و سلوک یا ریاضت نفس، اطاعت و احترام به استاد یا مربی، روش تحقیقی، مشاهده و مراقبه، روش انزوا و خلوت گزینی.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2317_069d8dd99151857f2d14d0bd4e0abd72.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21968220110220Influence of Cognitive Consultation Techniques Education on Family Function Improvement in Incompatible Couplesتأثیر آموزش فنون مشاوره شناختی بر بهبود عملکرد خانواده در زوجین ناسازگار1851962320FAحسنزارعی محمودآبادیسید جلالیونسیسیّد احمداحمدیفاطمهبهرامیعذرااعتمادیمریم الساداتفاتحیزادهJournal Article20200926This survey examines influence of cognitive consultation techniques education to incompatible couples on family function improvement. This study was semi-imprical and single-subject research based on designation of several basic lines. Statistical population was couples refering to Farhangsaraye Javan consultation center in 2009. Using targeted sampling, four couples were selected and they were evaluated weekly before and after education using family assessment device (FAD) questionnaire. The data obtained were analyzed by diagram drawing method. Results showed that couples’ score mean in post-test in sub-scales of problem solving, communication, roles, emotional companionship, as well as emotional association and behavior control have been decreased compared to pretest. Therefore, education of cognitive consultation techniques improves family function in incompatible couples.پژوهش حاضر با هدف آموزش فنون مشاوره شناختی به زوجین ناسازگار به منظور بهبود عملکرد خانواده آن ها انجام شد. پژوهش نیمه تجربی از نوع تک آزمودنی و مبتنی بر طرح چند خط پایهای بود. جامعه پژوهش، زوجینی بودند که به مرکز مشاوره فرهنگ سرای جوان (تهران) در سال1388مراجعه کردند. چهار زوج با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، انتخاب شدند و به کمک پرسش نامه سنجش عملکرد خانواده (FAD) زوجین، پیش از آموزش و بعد ازآموزش، هر هفته تا پایان جلسات، ارزیابی شدند. داده های به دست آمده با استفاده ازروش ترسیم نمودار تحلیل شد. نتایج نشان داد که میانگین نمره های زوجین در پیش آزمون در خرده مقیاسهای حل مساله، ارتباط، نقش ها، همراهی عاطفی، آمیزش عاطفی و کنترل رفتار، نسبت به پیش آزمون، کاهش یافته است بنابراین آموزش فنون مشاوره شناختی باعث بهبود عملکرد خانواده در زوجین ناسازگار، شده است.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2320_210040a01fd7ad920210bee5e29ed045.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21968220110220Tehranese citizens view about the characters of ideal spouseدیدگاه شهروندان تهرانی درباره معیار های همسر ایده آل1972102321FAمحمدعثمانحسین برابو سعیدداورپناهJournal Article20200926To study the views of Tehranese citizens about the characters of ideal spouse, a cross-sectional survey was made by using the questionnaire in the city of Tehran, on 812 people. The findings show that the characters of age, piety, moral (kindly), physical and mental health, dignity, working, the kind of job, income, social status, kinship, having same religion, having same ethnicity, social status and the economic situation and piety of the family of spouse have a lot of importance in Spouse Selection regarding to the views of the majority of the participants. Meanwhile, the physical and mental health, moral, dignity, and piety are more important. The majority of responders think that the beauty and the level of education have moderate importance. Most of them believe that twonsman has no importance in the election of wife. In addition, gender, kind of activity, the status of marriage and the level of education have significant relationship with their views about major or some characters of ideal spouse.برای بررسی نظرات شهروندان تهرانی درباره معیارهای همسر ایده آل، یک تحقیق مقطعی به روش پیمایش و با استفاده از پرسشنامه در سطح شهر تهران و بر روی 812 نفر انجام گرفت. نتایج حاصله نشان می دهد که معیارهای سن، دینداری، خوش اخلاقی، سلامت جسمانی و روانی، متانت، شاغل بودن، نوع شغل، میزان درآمد، منزلت اجتماعی، نسبت فامیلی، هم مذهب بودن، هم قوم بودن، منزلت اجتماعی خانواده همسر، وضعیت اقتصادی خانواده همسر و دینداری خانواده همسر ازنظر اکثریت پاسخگویان در امر انتخاب همسر اهمیت زیادی دارند. دراین میان، افراد به سلامت جسمانی و روانی، خوش اخلاقی، متانت و دینداری اهمیت بیشتری می دهند. معیارهای زیبایی و میزان تحصیلات ازنظر اکثریت پاسخگویان اهمیت متوسطی دارند و بیشتر آنها معتقدند همشهری بودن هیچ اهمیتی در امر انتخاب همسر ندارد. علاوه براین، جنسیت، نوع فعالیت، وضعیت تأهل و میزان تحصیلات افراد با نظرات آنها درمورد اغلب و یا برخی معیارهای همسر ایده آل رابطه معناداری دارند و نظرات آنها را تحت تأثیر قرار می دهند.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2321_5443b5163c82f95afa01c0d32fdd9973.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21968220110220Surveying Quality of Atmosphere Dominant on Brother-sister Relation of Offsprings in Families of Isfahan Provinceبررسی چگونگی جو حاکم بر روابط خواهر- برادری فرزندان خانوادههای استان اصفهان2112322323FAمهدیسبحانی نژاد0000-0002-6438-1434نقیرعدی افسورانJournal Article20200926This research studies quality of atmosphere dominant on brother-sister relation of offsprings in Isfahan families. This is descriptive research and statistical population is all 15-25 year old single offsprings in Isfahan Province. After statistical estimation and determination of required sample, 220 families were selected using multi-stage cluster sampling and considered sample was chosen from single offsprings. Research instrument were index of brother-sister relation (IBR) questionnaire which was provided by Walter, Hudson, Gordon MacNeiland Walmir and have had appropriate validity and reliability in previous researches. In order to data statistical analysis, descriptive and deductive analysis methods such as cut point, t-test, comparison of two independent groups’ mean, and one-way analysis of variance (ANOVA) F test were used. Main findings of the study include: 47.8% of family offsprings in Isfahan did not describe brother-sister relation appropriate and desirable. Calculated t in level of P≤ 0.05 showed meaningful difference in description of atmosphere dominant on brother-sister relation described by boys and girls. Boys have described this atmosphere more inappropriate and undesirable than girls and this difference is statistically meaningful. Calculated F in level of P≤ 0.05 did not show meaningful difference between families offsprings’ comments on atmosphere dominant on brother-sister relation based on variable of location of life. F calculated in level of P≤ 0.05 explained meaningful difference between families offsprings’ comments on atmosphere dominant on brother-sister relation based on variable of age.پژوهش حاضر به بررسی جو حاکم بر روابط خواهر- برادری فرزندان خانوادههای استان اصفهان، پرداخته است. روش انجام پژوهش توصیفی و جامعه آماری نیز شامل کلیه فرزندان مجرد 15 الی 25 ساله استان اصفهان، بوده است. به منظور نمونه گیری، پس از برآورد آماری و مشخص شدن تعداد نمونه مورد نیاز، تعداد 220 واحد خانواده از کل استان با بهرهگیری از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای انتخاب و نمونه مورد نیاز از بین فرزندان مجرد آن خانوادهها، انتخاب شدهاند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه سنجش روابط خواهر- برادری (IBR) بوده که توسط والتر، هورسون، گورون، مک نیل، بیایبرکسی و سپس والمیر( به نقل از هادسون،1992) تهیه و در تحقیقات پیشین از روایی و اعتبار مطلوب، برخوردار بوده است.
به منظور تحلیل آماری دادهها از روشهای آماری توصیفی و استتنباطی از جمله؛ نقطه برش، آزمون «t» مقایسه میانگین دو گروه مستقل و آزمون «F» تحلیل واریانس تک متغیری استفاده شد. عمدهترین یافتههای پژوهش عبارتند از؛ 8/47% از فرزندان خانوادههای استان اصفهان، جو حاکم بر روابط خواهر- برادری خود را مطلوب، توصیف ننمودهاند. «t» محاسبه شده در سطح 05/0≥ P مبین وجود تفاوت معنادار بین جو خواهر- برادری ارزیابی شده توسط دختران و پسران بوده است. پسران بیش از دختران جو حاکم بر روابط خواهر- برادری را نامطلوب توصیف نموده و این تفاوت به لحاظ آماری نیز معنادار بوده است. «F» محاسبه شده در سطح05/0≥P مبین وجود تفاوت معنادار بین اظهارات فرزندان خانوادهها در خصوص جو حاکم بر روابط خواهر- برادری برحسب متغیر محل زندگی آنان، نبوده است. «F» محاسبه شده در سطح 05/0≥P مبین وجود تفاوت معنادار بین اظهارات فرزندان خانوادهها در خصوص جو حاکم بر روابط خواهر- برادری برحسب متغیر سن، بوده استhttps://tlr.shahed.ac.ir/article_2323_d08ab46c916d35892493c5efd952a38c.pdf