دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21969120110823The Causal Relationships of Previous Aca-demic Performance and Homework As-signments with Current Academic Perfor-mance, with Mediation Role of Self-efficacy for Learning and Responsibility, in Male and Female High School Students in Ahwazروابط علی عملکرد تحصیلی قبلی و انجام تکالیف خانه با عملکرد تحصیلی بعدی با میانجی گری خودکار آمدی برای یادگیری و مسئولیت پذیری در دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر اهواز1242277FAعبدالعباسظهیریمنیجهشهنی ییلاقجمالحقیقی مبارکهJournal Article20200926The objective of the present study was testing the fitness of the suggested model based on direct and indirect relationship structural equations for relationship of prior academic performance and homework assignments with current academic performance, with mediating role of self-efficacy for perceived learning and responsibility in male and female high school students in Ahwaz. . This study was conducted in two stages: primary and main studies. The purpose of the primary study was to survey the psychometric features (reliability and validity) of Self-efficacy for questionnaire. . In this step of the study, 130 male and female high school students were selected randomly through multiple-stage random sampling method. These students were chosen from four educational districts in Ahwaz to fill the questionnaires. In the first stage reliability and validity of tools and scales was investigated and in the second step 400 students (200 male and 200 female) of Ahwaz high schools were selected through multi-stage random sampling in order to test the hypotheses and fitness of proposed model. According to the results, the proposed model based on casual relationship structural equations on mentioned variables had an acceptable fitness regarding the fitness indices. Although, in order to make mentioned model well fitted to data removing the insignificant and meaningless paths and modifying the model seemed to be necessary. Most of the analysis' indices showed a complete fitness of modified model to data. In proposed model of the study there was significant relationship between direct paths of previous and current academic performance, previous academic performance and self-efficacy for learning, previous academic performance and homework assignment, homework assignment and self-efficacy for learning, homework assignment and current academic performance, self-efficacy for learning and current academic performance, but paths related to responsibility were not significant.هدف پژوهش حاضر، آزمایش برازندگی مدل پیشنهادی معادلات ساختاری روابط مستقیم و غیر مستقیم، عملکرد تحصیلی قبلی و انجام تکالیف خانه با عملکرد تحصیلی بعدی با میانجی گری خودکارآمدی برای یادگیری و مسئولیت پذیری ادراک شده برای یادگیری در دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان های شهر اهواز است. این پژوهش در دو مرحله؛ مطالعه مقدماتی و اصلی انجام شد. هدف مطالعه مقدماتی، بررسی ویژگیهای روانسنجی (پایایی و روایی) پرسشنامهها بود. در این مرحله از تحقیق 130 دانش آموز دختر و پسر دبیرستانی از بین نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر اهواز برای تکمیل پرسشنامه ها به صورت تصادفی چند مرحلهای، انتخاب شدند. در مرحله اول، پایایی و روایی ابزارها مورد بررسی قرار گرفت و در مرحله دوم تحقیق نیز 400 دانش آموز (200 دختر و 200 پسر) دبیرستانی شهر اهواز با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای به منظور آزمون فرضیه ها و برازش مدل پیشنهادی، انتخاب شدند. بر اساس نتایج پژوهش، مدل پیشنهادی معادلات ساختاری روابط علی متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار بود. با وجود این، برای این که مدل مذکور به طور مناسبی با دادهها برازش یابد، اصلاح مدل و حذف مسیرهای غیر معنیدار، ضروری به نظر میرسید. اکثر شاخصهای برازندگی از انطباق کامل مدل اصلاح شده با دادهها حکایت داشت. در مدل پیشنهادی پژوهش، بین مسیرهای مستقیم عملکرد تحصیلی قبلی و بعدی، عملکرد تحصیلی قبلی و خودکارآمدی برای یادگیری، عملکرد تحصیلی قبلی و انجام تکالیف خانه، انجام تکالیف خانه و خودکارآمدی برای یادگیری، انجام تکالیف خانه و عملکرد تحصیلی بعدی، خودکارآمدی برای یادگیری و عملکرد تحصیلی بعدی، رابطه معنیدار مشاهده شد ولی مسیرهای مربوط به مسئولیتپذیری، معنیدار نبودند.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2277_1b44a3aacad76807b18d6bf04e8cf8e8.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21969120110823Academic Achievement in University: The Role of Basic Psychological Needs and Identity Stylesپیشرفت تحصیلی: نقش نیازهای روانشناختی اساسی و سبکهای هویت25382278FAمسعودغلامعلی لواسانیدانشگاه تهرانهیمنخضری آذردانشگاه تهرانجوادامانیدانشگاه تهرانصابرعلیزادهدانشگاه ارومیهJournal Article20200926This research aimed at studying the influence of basic psychological needs on academic achievement taking into account the meditational effects of identity styles. 330 students (166 males and 164 females) were selected using cluster sampling and answered to the basic psychological needs (La Guardia, et al. 2000) and identity styles (Berzonsky, 1992) questionnaires. Path analysis revealed that basic psychological needs exerted a direct, significant influence upon identity styles and academic achievement. In addition, basic psychological needs exerted an indirect one upon students’ academic achievement through the mediation of identity styles. Results indicated informational style had a positive direct influence upon academic achievement, while normal style influenced academic achievement in a negative correlation (p < 0.05). The direct influence of Diffuse / avoidant style on academic achievement was not significant. In general, this study emphasized the influences of basic psychological needs and identity styles on academic achievement.هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر نیازهای روانشناختی اساسی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان با واسطهگری سبکهای هویت (اطلاعاتی، هنجاری و مغشوش/ اجتنابی) با استفاده از مدل معادلات ساختاری، بوده است. بدین منظور 330 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه ارومیه (166 پسر و 164 دختر) با استفاده از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، انتخاب شده و به پرسشنامه نیازهای روانی اساسی لاگواردیا و همکاران (2000) و سبکهای هویت برزونسکی (1992) پاسخ دادند. یافتههای بهدست آمده نشان داد؛ نیازهای روانشناختی اساسی، اثر مستقیم مثبت و معنادار بر سبک هویت اطلاعاتی، هنجاری و اثر مستقیم منفی بر سبک هویت مغشوش داشته و از طریق این متغیرها (سبکهای هویت) به صورت غیر مستقیم بر پیشرفت تحصیلی، اثر میگذارند همچنین نیازهای روانشناختی اساسی اثر مستقیم مثبت و معنادار بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان داشته است. اثر مستقیم سبک هویت اطلاعاتی بر پیشرفت تحصیلی مثبت و معنادار اما اثر سبک هویت هنجاری بر پیشرفت تحصیلی، منفی و معنادار بود. اثر مستقیم سبک هویت مغشوش/ اجتنابی نیز بر پیشرفت تحصیلی، معنادار نبود. در مجموع یافتهها، نقش نیازهای روانشناختی اساسی و سبک-های هویت در پیشرفت تحصیلی را تأیید میکنند.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2278_7179dc99d9daed323c652eee574dc1dd.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21969120110823The Impact of Inquiry Teaching Method on Growing Philosophical Thinking Skills of Fifth Grade students in Experimental Science Curriculumتأثیر روشتدریس کاوشگری بر پرورش مهارتهای تفکر فلسفی دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی در درس علوم تجربی39522280FAمحمد رضایوسف زادهدانشگاه بوعلی سینا0000-0002-1667-1859یحییمعروفیدانشگاه بوعلی سیناعلی اصغررضاییدانشگاه بوعلی سینامحترمقبادیJournal Article20200926The main purpose of this paper is survey of inquiry teaching method influence on growth of fifth grade students’ philosophical thinking skills. Method of this re-search is quasi – experimental. Statistical population is all of the fifth grade stu-dents in Bahar town in 88-89 academic year. The statistical population include 1020 students (620 girls and 500 boys). In this study by using of clustering sam-pling method a sample with number of 96 students including 52 girls and 44 boys from two schools were selected in four classrooms. The data gathering tool was researcher-made questionnaire for measurement of psychological thinking. Deter-mination of validity of tool and questionnaire was done through experts' viewpoints in form of content validity and its reliability was about 0.79% through alpha Cronbach method. Collected data were analyzed through t-tests and descriptive statistics indices within independent groups and mutual variance analysis. Findings showed that there is significant difference between average philosophical thinking skills of students in control and experimental groups. Philosophical thinking and its components in fifth grade students whom are familiar with inquiry method in experimental science is more than that of students trained by traditional teaching method. Therefore, inquiry teaching method increases students' philosophical thinking skills in experimental groups. Moreover, research findings indicate that in experimental group, there are not any significant differences between philosophical thinking skills and their components among girl and boy students except comprehensiveness feature.هدف کلی پژوهش، بررسی تأثیر روش تدریس کاوشگری بر پرورش مهارتهای تفکر فلسفی دانش آموزان پایهی پنجم ابتدایی بوده است. روش تحقیق، شبه آزمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش نیز کلیهی دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهرستان بهار در سال تحصیلی 89-88 بودهاند. حجم جامعه آماری 1120 نفر (620 دختر و 500 پسر) می-باشد. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، نمونهای با حجم 96 نفر (52 دختر و 44 پسر) از دو مدرسه در چهار کلاس، انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته، سنجش تفکر فلسفی بوده است. روایی ابزار از طریق روایی محتوایی بر اساس دیدگاه متخصصان و پایایی آن، از طریق آلفای کرونباخ، ضریب 79/0 بوده است. دادههای گردآوری شده با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای؛ تی در گروههای مستقل و تحلیل واریانس دو طرفه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش، حاکی از آن است که؛ بین میانگین مهارتهای تفکر فلسفی دانشآموزان گروههای کنترل و آزمایش، تفاوت معنیدار وجود دارد. تفکر فلسفی و مولفههای تشکیل دهنده آن در دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی که در درس علوم با روش تدریس کاوشگری، آموزش دیدهاند، بیشتر از دانشآموزانی است که با روش تدریس سنتی، آموزش دیدهاند بنابراین روش تدریس کاوشگری، موجب افزایش مهارتهای تفکر فلسفی دانشآموزان در گروه آزمایش، شده است همچنین نتایج پژوهش نشان داد؛ به استثنای مولفه جامعیت، بین مهارتهای تفکر فلسفی و مولفههای تشکیل دهنده آن در، بین دانشآموزان دختر و پسر گروه آزمایش، تفاوت معنی دار وجود ندارد.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2280_34cdb21dbda476166cad5b0c27591d3b.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21969120110823The Relationship between Teacher Interac-tion Styles and Academic Self Concept of Students at Primary Schools in Shiraz Cityارتباط بین سبکهای تعاملی معلمان با خودپنداری دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان شیراز53662282FAمحبوبهالبرزیمحمدخیّرJournal Article20200926Teachers' interaction and communication with students is one of the most important factors in learning environment which has significant and considerable influence on self concept of students. The purpose of the present study was investigation of relationship between academic self-concept and teacher communication styles in a sample of primary school students. For this purpose 263 (145 boys and 118 girls) fourth and fifth grade students in age range of 9 to 12 years old were selected randomly as the sample in form of multiple-stage clustering sampling method. The instruments were Questionnaire on Teacher Interaction (QTI) and Self Descriptive Questionnaire (SDQ). QTI evaluates eight characteristics of teacher from students' viewpoints and SDQ assesses self-concept in seven separate dimensions and one general dimension. Reliability of the mentioned questionnaire was obtained based on factor analysis and correlation with similar tests and its validity was determined through Chronbach alpha and retesting while desirable coefficients were resulted. Statistical analysis showed that self-concept of students is determined by interaction styles. In other words, dimension of leadership was significant positive predictor and dimension of severity and rigidity was negative predictor of self concept in students. Results of Pearson correlation also demonstrated a positive and significant relation between academic self concept and cooperation and negative significant correlation between academic self concept and dominance. Moreover there were statistical significant differences between boys and girls in self concept and teacher communication styles. تعاملات معلمان با دانشآموزان از مهمترین عوامل در محیط یادگیری است که تأثیر بهسزایی بر خودپنداری دانشآموزان دارد. بدین منظور هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سبکهای تعاملی معلمان با خودپنداری دانشآموزان بود. از کلیه دانشآموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان شیراز، نمونهای مشتمل بر 263 دانشآموز(145پسر و 118 دختر) در دامنه سنی؛ 9-12 سال بهصورت خوشهای مرحلهای، انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای؛ تعامل معلم و دانش آموز و توصیف خود، استفاده گردید. پرسشنامه تعامل معلم و دانشآموز، هشت ویژگی رفتاری معلم را از دیدگاه دانشآموز، ارزیابی می کند و پرسشنامه توصیف خود نیز خودپنداری را در هفت بعد مجزا و یک بعد کلی، مورد سنجش قرار میدهد. روایی پرسشنامه های مذکور در پژوهش حاضر برمبنای روشهای؛ تحلیل عاملی و همبستگی با آزمونهای مشابه و پایایی با روشهای؛ آلفای کرونباخ و بازآزمایی، محاسبه و ضرائب مطلوب، به دست آمد. تحلیلهای آماری نشان داد؛ خودپنداری دانش آموزان توسط سبک های تعاملی، پیش بینی میگردد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز حاکی از آن بود که ازمیان ابعاد مختلف سبک های تعاملی معلم، بعد راهنمایی پیش بینی کننده مثبت و بعد سختگیری، پیشبینی کننده منفی و معنادار، خودپنداری دانشآموزان بوده است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نیز نشان داد؛ بین خود پنداری علمی و همکاری، همبستگی مثبت و معنادار و بین خودپنداری علمی و تسلط، همبستگی منفی و معنادار وجود دارد همچنین تفاوت های معنادار آماری بین دختران و پسران، در سبک های تعاملی معلمان و ابعاد خودپنداری وجود داشت.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2282_e987e6b4892d6629f3b04f3a86b867a2.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21969120110823A Survey Of Kurdistan University Postgraguate Studentsâ Attitudes To Research And Its Relationship With Their Research Self-Effecacyبررسی نگرش دانشجویان به تحقیق و ارتباط آن با باورهای خودکارآمدی در انجام تحقیق67802284FAناصرشیربگیدانشگاه کردستانJournal Article20200926The main purpose of this study was to determine students' attitudes towards re-search and its relation to their beliefs on the self-efficiency of research. A descriptive research method was applied using a survey of 260 Kurdistan university graduate students who were selected by stratified sampling technique. Two questionnaires on their attitude towards research and self-efficacy were administered as the research tools. By conducting a pilot study the validity and reliability of the questionnaires was confirmed. Results showed that female students are less concerned about the difficulties of research than their male counterparts. Moreover, the most positive attitudes towards research belonged to the faculty of technical and engineering’s students. In contrast, faculty of Humanities’ students had higher degree of anxiety concerning doing researches. Generally, students believed in high levels of usefulness and benefits of research activities in their future occupations and indicated low degree of anxiety concerning conducting researches. Male students were more convinced than female students that they possess self-efficacy skills. According to analysis students in the Faculty of Humanities appeared at the lowest category of confi-dence regarding their research self-efficacy skills compared with other faculties’ students while faculty of technical and engineering’s students had the highest level of that. The most important skills from the student’s point of view were respectively: "research computer and analyzing skill" and "writing and presenting skills". In contrast, "application of ethical issues and research procedure" and "research designing skills" had the lowest level of self-confidence and self-efficacy from their viewpoint.هدف تحقیق حاضر، تعیین نوع نگرش دانشجویان نسبت به تحقیق و ارتباط آن با باورهای خودکارآمدی تحقیق، بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و تعداد ۲۶۰ تن از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه کردستان به عنوان نمونه تحقیق با استفاده از نمونه گیری طبقهای، انتخاب شدند. دو پرسشنامه نگرش به تحقیق و خودکارآمدی تحقیق به عنوان ابزار، مورد استفاده قرار گرفت که روایی و پایایی آنها در مطالعه مقدماتی، تأیید شد. یافتهها نشان داد؛ دانشجویان دختر نگرانی کمتری در زمینه سختیهای اجرای تحقیق نسبت به همتایان پسر خود داشتند همچنین بیشترین نگرش مثبت به تحقیق، مربوط به دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی بود و در مقابل دانشجویان دانشکده علوم انسانی، احساس اضطراب بیشتری برای اجرای تحقیق، نسبت به دانشجویان سایر دانشکدهها، داشتند. در مجموع، دانشجویان به فایده و سودمندی تحقیق در مشاغل آتی به میزان بالا، اعتقاد داشتند و همچنین میزان اضطراب کمی را از خود در زمینه انجام فعالیتهای پژوهشی، بروز دادند. دانشجویان پسر نسبت به دختران، بیشتر اطمینان داشتند که از مهارتهای خودکارآمدی تحقیق، برخوردارند. تحلیلها نشان داد؛ دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی از اطمینان بالاتری نسبت به دانشجویان سایر دانشکدهها در زمینه مهارتهای خودکارآمدی تحقیق، برخوردار بودند. در مقابل دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی در پایینترین رده اطمینان از مهارتهای خودکارآمدی در تحقیق در مقایسه با دانشجویان سایر دانشکدهها، قرار داشتند. مهمترین مهارتهایی که دانشجویان، سطح اطمینان بالایی در مورد آن از خود نشان دادند، به ترتیب؛ "مهارتهای رایانهای و آماری تحقیق و مهارتهای نوشتاری و ارائه تحقیق"، بوده است. در مقابل، "مهارتهای کاربرد اخلاق و رویههای تحقیق" و "مهارتهای طراحی تحقیق" به ترتیب، در سطح پایینی از اطمینان و خودکارآمدی، از دیدگاه دانشجویان، قرار داشتهاند.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2284_300a939c28d639dfae3e172da490838a.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21969120110823Construction and Norming of Moral Characteristics scale in High School studentsبررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس خصوصیات اخلاقی در دانش آموزان دبیرستانی81922286FAعلیخادمیدانشگاه آزاد اسلامی ارومیهJournal Article20200926The aim of this research was to inquiry psychometrics specifications of ethical characteristics scale in high school students. For this purpose, a sample of 693 students of high school in Oumieh was selected by cluster-stratified- randomly sampling. Five-choice 72-question scale inventories prepared by the researcher were used for assessment of moral characteristics. For extracting factors main factor analysis was applied and two main factors of morality including external and internal factors were indicated. The first factor included 8 variables (morality based on law, ethical contract, universal ethical principles, super ego, cognitive schemas, Islamic religious ethical principles, ethical sensitivity & motivation, ethical administrative skills) and second factor involved four variables (ethics based on punishment, viscerotonia, confirmation of others, observational learning). These factors analysis totally explained 56/96% of variance. For determination of validity in this scale, use correlation of Lind inventory scales with first factor equal to 0/79%, second factor equal to 0/68%, and total scale equal to 0/71%. For determination of reliability in this scale, Cronbach alpha was used and showed 0/88% for factor 1, 0/67% for factor 2, 0/74% for total scale. Data analysis showed that there is significant difference in micro ethics based on punishment, viscerotonia, religious principles and ethical sensitivity.هدف از پژوهش حاضر، بررسی مشخصات روانسنجی مقیاس ویژگی های اخلاقی در دانش آموزان دبیرستانی، بوده است. برای این منظور از دانش آموزان دبیرستانی شهر ارومیه نمونه ای به تعداد 693 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی، انتخاب و مقیاس 72 سئوالی ویژگی های اخلاقی محقق ساخته که طیف آن پنچ گزینهای بوده است، برای آنها اجرا گردید. جهت استخراج عوامل، از روش تحلیل عوامل اصلی استفاده و دو عامل بزرگ اخلاق، شامل؛ عامل درونی و بیرونی، استخراج گردید. عامل اول، هشت متغیر؛ اخلاق بر مبنای قانون، قراردادهای اخلاقی، اخلاق همگانی، فرامن، طرحواره های اخلاقی، اخلاق مذهبی با تاکید بر اسلام، حساسیت اخلاقی و مهارت های اجرایی اخلاقی و عامل دوم، چهار متغیر؛ اخلاق بر مبنای تنبیه، پاداش، تایید دیگران و یادگیری را در بر میگرفت. این دو عامل در مجموع 96/56 درصد از واریانس را تبیین نمود. در تعیین روایی مقیاس، ضریب همبستگی بین نمرات آزمون لیند و عامل درونی مقیاس ویژگیهای اخلاقی برابر با 79/0، ضریب همبستگی بین نمرات آزمون لیند و عامل بیرونی مقیاس ویژگی های اخلاقی برابر با 68/0 و ضریب همبستگی بین نمرات آزمون لیند و کل مقیاس ویژگیهای اخلاقی برابر با 71/0 بوده است. جهت تعیین پایایی مقیاس، از ضریب آلفای کرونباخ، استفاده شده است. پایایی کل پرسشنامه برابر با 74/0، پایایی عامل یک پرسشنامه برابر با 88/0 و پایایی عامل دو پرسشنامه نیز برابر با 67/0 بوده است. مقایسه آزمودنیهای پسر و دختر، نشان داد که در خرده مقیاسهای اخلاق بر مبنای؛ تنبیه، پاداش، مذهب و حساسیت اخلاقی بین دانش آموزان پسر و دختر، تفاوت معنادار وجود دارد.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2286_23ace55fe0190bfe64a7b993b8d759b7.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21969120110823Subject: Examining the relation between collective efficiency culture and primary school teacher performance in Tehran Cityبررسی فرهنگ کارآمدی گروهی در مدارس ابتدایی شهر تهران و رابطه آن با عملکرد معلمان این مدارس931082288FAسید محمدمیرکمالیدانشگاه تهرانفاطمهنارنجی ثانیدانشگاه تهرانفرنوشاعلامیدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20200926The present research proceeds with examining the relation between collective effi-ciency culture and primary school teacher performance in Tehran City. This re-search is considered to a descriptive study of a correlation type. Our statistical population consists of primary school teachers of the city of Tehran. The sample size consists of 140 randomly selected teachers. Research tools consist of Godard et al (2000) collective efficiency questionnaire and Iran Ministry of Education Performance Appraisal form. Study results show that collective efficiency culture and its micro scales (task analysis and teaching competence) have a positive and significant relation with the teachers’ performance. T-Test and Variance Analysis results indicate that in terms of gender and work experience there is no difference between teachers' collective efficiency culture while in terms of educational degree, a meaningful and significant difference exists. Regression analysis results show that with the simultaneous entrance of collective efficiency culture and its micro scales and elements, around 0.53Percent changes related to teacher individual performance can be determined using these factors, and the remaining 47 percent are related to other components.پژوهش حاضر به بررسی فرهنگ کارآمدی گروهی و رابطه آن با عملکرد معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران میپردازد. پژوهش در حیطه، پژوهشهای توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری، کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی89-88 و نمونه آماری نیز شامل 140 نفر بوده که به روش خوشهای چندمرحلهای، انتخاب شدهاند. ابزار تحقیق، پرسشنامه کارآمدی گروهی گودارد و همکاران (2000) و همچنین فرم ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش ایران، بوده است. یافتههای پژوهش نشان داد؛ میان فرهنگ کارآمدی گروهی و خرده مقیاسهای آن (تحلیل وظیفه و شایستگی تدریس) با عملکرد معلمان، رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. نتایج آزمون T و تحلیل واریانس، حاکی از آن بود که از نظر جنسیت و سابقه کار، بین فرهنگ کارآمدی گروهی معلمان، تفاوت معنادار وجود ندارد در حالی که از نظر مدرک تحصیلی، این تفاوت معنادار بوده است. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر آن است که با ورود همزمان فرهنگ کارآمدی گروهی، خرده مقیاسها و مؤلفههای آنها، در حدود 53/0 درصد تغییرات مربوط به عملکرد فردی معلمان را میتوان پیشبینی و تبیین نمود.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2288_9c3bc3830ae81845ad37cb2524a94c8c.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21969120110823Study on Influence of Attributive Recon-structing on Changing Attitude of Girl Stu-dents in Grade of Middle School to Math in Isfahan Provinceبررسی تاثیر آموزش بازسازی اسنادی در تغییر نگرش دانش آموزان دختر دوره راهنمایی شهر اصفهان نسبت به درس ریاضی1091172290FAمهدیسبحانی نژاد0000-0002-6438-1434کیوانفردائی بناماحمدعابدیJournal Article20200926Current research is aimed to study influence of attributive restructuring test on changing negative attitude of girls in grade of middle school to math in Isfahan Province. To achieve this purpose, sampling of testable has been devoted in 2 parts. In the first step, 300 girl students were chosen through multi-stage cluster random sampling and then attitude of scale to math was tested on them. And in the next stage, 60 students of testable who have negative attitude to math were chosen and after randomly equalization they were controlled and tested in two groups composed of 30 students. Statistical analysis of data was conducted in descriptive level through use of appropriate indices and in deductive level through testing variance analysis by re-measurements in order to survey significant differences between three types of scores: pretest, posttest and test track. Results of survey suggest that there is significant difference between girl students attitude towards math in pretest, posttest and test track (sig= 0.001, F= 74.417) as influence of attributive restructuring sessions on changing girl students' negative attitude to math are evaluated as positive.پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش بازسازی اسنادی در تغییر نگرش منفی دانش آموزان دختر دوره راهنمایی شهر اصفهان، نسبت به درس ریاضی انجام شده است. جهت نمونه گیری آزمودنیها، طی دو مرحله، ابتدا؛ 300 نفر از دانش آموزان دختر دوره راهنمایی شهر اصفهان با روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی ساده انتخاب و مقیاس نگرش ریاضی، بر روی آنها اجرا گردید سپس در مرحله دوم، تعداد60 نفر از آزمودنیهای فوق که دارای نگرش منفی نسبت به ریاضی بودند، شناسایی و پس از همتا سازی به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفری آزمایش وکنترل قرار داده شدند. تحلیل آماری دادهها در سطح توصیفی با استفاده از شاخصهای متناسب و همچنین در سطح استنباطی با بهره گیری از آزمون؛ تحلیل واریانس با اندازهگیرهای مکرر، به منظور بررسی تفاوت معنادار سه دسته نمرات؛ پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پیگیری، انجام شده است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که بین نگرش دانش آموزان دختر نسبت به درس ریاضی در پیش آزمون با مرحله پس آزمون و مرحله پیگیری، تفاوت معنادار وجود دارد (417/74=F ، 001/0=Sig) به گونه ای که می توان تاثیر جلسات بازسازی اسنادی در تغییر نگرش دانشآموزان دختر دوره راهنمایی را مثبت، ارزیابی نمود.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2290_72384036ec156429f702c0d4316abae4.pdf