دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21966120080822Analytics Study of the Basic Principles and Political Trainings in Imam Ali's Peace be Upon Him Nahj-Albalaghehبررسی تحلیلی مبانی، اصول و روشهای تربیت سیاسی از منظر امام علی(ع) در نهجالبلاغه1312206FAاکبررهنماحمیدعلیینمهدیسبحانی نژاد0000-0002-6438-1434Journal Article20200926 This is an analytical and descriptive study of Imam Ali's views about the basic methods and principles of political education in Nahjolbalaghe. The nine basics are as followings: devotion to God, moderation, civilization, environment influences, contemplation, benevolence, freedom and free will, weakness, and, last but not least, the attraction of benefaction.With regard to the first basic method, i.e, the devotion to God, the five-fold educational princeples are: God centerism, trust in God, believing the hereafter and the next world after death, enforcing religious rules in all aspects of life, namely, the inseparability of religion and politics, and finally the ruling of morality.Given that moderation is another eminent educational principle, one should consider the triple basics of justice, legality and meritocracy.Civilization embraces th basic principles of democracy, improving the socio-economic status and ensuring public safety and security. Moreover, benevolence emphasizes the principle of self esteem and dignity. Resemblance to the beneficient is the main educational aim in attaining freedom and free will. While in benefaction secking excellance is the rule. Furthermore, to compensate for the weakness, easygoing is suggested, and to amend the environment influences on the individual, the dual principles of improving the conditions and preparing the grounds may be noted. On the whole, from the abovementioned basic principles and their subsets seventy nine educational methods can be derived. در پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و استفاده از تحلیل محتوا، مبانی، اصول و روشهای تربیت سیاسی از منظر امام علی(ع) مورد بررسی قرار گرفته است.1. مبانی تربیت از منظر امام علی (ع) شامل نه مبنا به این شرح است: عبودیت و بندگی خداوند متعال، اعتدال، مدنیت، تاثیر محیط، اندیشه ورزی، کرامت، آزادی و اختیار، ضعف و جاذبه احسان میباشد. 2. درمبنای عبودیت و بندگی خداوند متعال، اصول پنج گانه تربیتی شامل خدا محوری، توکل بر خدا، اعتقاد به عالم آخرت و زندگی پس از مرگ، محوریت دین در همه امور زندگانی از جمله سیاست (جدائی ناپذیری دین از سیاست) و حاکمیت اخلاق است. 3. در مبنای توازن، اصول سه گانه تربیتی شامل عدالت، ، محوریت قانون، و شایسته سالاری است. 4. درمبنای مدنیت، اصول سه گانه تربیتی شامل مردم سالاری، سامان بخشی وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه و تأمین امنیت است.5. درمبنای تاثیر محیط، اصول دو گانه تربیتی شامل، اصلاح شرایط و ایجاد زمینه است. 6. در مبنای اندیشهورزی، اصول دوگانه تربیت شامل تعقل و تفکر و کسب بینش است. 7. مبنای کرامت شامل اصل عزت است. 8. مبنای آزادی و اختیار شامل اصل تشبه به ابرار است 9. مبنای ضعف شامل اصل تساهل است 10. مبنای جاذبه احسان شامل اصل فضل است 11. نه مبنا و 22 اصل ذکر شده مجموعاً 79 روش تربیتی استخراج شده دارند.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2206_e28f3db2bfb90c9d94787b5ccefd6996.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21966120080822Epistmological Viewpoints About Teaching-Learning Strategies in Open Learning and Distance Educationâs Systemدیدگاههای معرفتشناسی نسبت به راهبردهای یاددهی– یادگیری در نظام آموزش باز و از راه دور30442208FAمحمد هاشمرضاییمسعودصفایی مقدممحمد جعفرپاک سرشتJournal Article20200926 Epistemology as one of the important branches of philosophy, discusses the nature, issues, sources, and limitations of knowledge, as well as the criteria for evaluating it. Epistemology therefore may offer teachers varied views about reality and knowledge (which are the products of education). About the relationship between epistemology and open and distance education, it is said that different epistemological assumptions, based on different approaches have somehow influenced the components of the educational system such as teachers student, curriculum, and teaching learning strategies throushout the period that different generations of open education and distance education were being formed. This article tries to identify the relationship between epistemology and open and distance educations through discussing on of dominant epistemological and psychological approaches in every one of the three generations of educational system that have somehow influenced the ahitude and function of the instructors. The major approaches to epistemology dissenssed here are 1) positivism, 2) interpretivism and 3) critical. A general profiles of open and distance, education is depicted and implications of epistemological viewpoints in relation to teaching-learning strategies within the framework of the three generators of open and distance education are examined.معرفتشناسی به عنوان یکی از شاخههای مهم فلسفه، درباره ماهیت دانش، موضوع، منابع و حدود و معیارهای ارزیابی آن بحث میکند و در این راه میتواند درباره حقیقت و معرفت – که محصول آموزش و پرورش هستند- دیدگاههای متنوع و گوناگونی را در پیش روی معلمان قرار دهد [1].موضوع چگونگی رابطه معرفتشناسی با نظام آموزش باز و از راه دور به این صورت مطرح میشود که فرضهای معرفتشناسی دیدگاههایی که از آنها بحث به میان آمده است، هر یک در زمان شکل گیری نسلهای آموزش باز و از راه دور، به نوعی بر مؤلفههای مهم این نظام آموزشی، از قبیل معلم، شاگرد، برنامه درسی و راهبردهای یاددهی– یادگیری، تأثیر گذار بودهاند.در این مقاله برای تبیین رابطه معرفتشناسی و آموزش باز و از راه دور، رویکردهای غالب معرفتشناسی و روانشناسی هر یک از نسلهای سهگانه آموزش و پرورش که به نوعی بر نگرش و عملکرد مربیان این نظام آموزشی تأثیر گذاشتهاند، مورد بحث قرار میگیرد.با توجه به پیدایش و سیر تحولات نظام آموزش باز واز راه دور، رویکردهای معرفت شناختی عمدتاً شامل،1. اثباتگرایی پاپوزیتیویسم، 2. تعبیری یا تفسیری، 3. انتقادی یا رهاییبخش میشوند.در مقاله حاضر، با ارائه تصویری کلی از نظام آموزش باز و از راه دور، استلزامات دیدگاههای معرفتشناسی درخصوص راهبردهای یاددهی– یادگیری در قالب نسلهای سهگانه آموزش باز واز راه دور مورد کاوش قرار گرفتهاند.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2208_c16dfe97383eb0016e2b37a91a965ddd.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21966120080822The Comparative Study of Aims of Education from Idealism and Pragmatism Point of Viewمقایسه اهداف تعلیم و تربیت ازدیدگاه ایدهآلیسم و پراگماتیسم45522209FAمحمد حسنمیرزامحمدیحمیدعلیینغفورحسنیJournal Article20200926Since familiarity with the educational goals of different philosophical schools and their comparison to one another may help acquiring knowledge and development of critical mentality and attitude toward educational strategies and planning, it deserves careful consideration. This paper is a documentary study of the educational goals from two different viewpoints, that is, Idealism and pragmatism. The similarities and differences of the two philosophical schools have been investigated with regard to their philosophical foundations and educational goals. The findings are as follows:Considering the philosophical foundations, it can be concluded that the similarity lies within the fact that in ontology, reality is perceived through stimulation, excitation and guidance, while the difference is caused by the real nature of existence, which is an absolute soul in Idealism, whereas it is an indefinite experience and plural in Pragmatism. In relation to epistemology, the common aspects of the two schools are the facilitation of the learning situations and indirect learner guidance however, the division is due to absoluteness and intellectuality of knowledge in Idealism and its being relative and experimental in Pragmatism. In Axiology, the two schools resemble each other nevertheless, they are distinctive, since Idealism is based on the performance of deeds and absoluteness in contrast to Pragmatism which depends on the consequences of deeds and relativity. From a physical point of view, the educational goals of the two philosophical schools are directed toward improving health and providing for the social activities. In Idealism the physical activities serve to empower the reason to comprehend the reality, while in pragmatism the satisfaction of needs and enriching the experiences are important. With regard to the artistic goals, both schools are concerned with emotional, intellectual and physical growth. On one hand Idealism considers the creator of beauty and values moderation, on the other hand Pragmatics emphasizes the value of experience, changing the environment and satisfaction of needs. In ethical goals, the above mentioned schools propagate responsibility and knowledge, the former pays attention to the comprehensive absolute rules and but latter stresses the useful investigated social behaviors. The rational goals the two schools refers to the application of reason in solving social problems, the general source of knowledge is taken into consideration in Idealism, however, the empowerment of individual to develop intellectual structures makes the base of Pragmatism.آشنایی با اهداف تربیتی مکاتب فلسفی و مقایسه آنها با یکدیگر از آن روی که میتواند باعث ایجاد شناخت و آگاهی، و بروز روحیه نقادی نسبت به خطمشیها و برنامهریزیهای آموزشی شود مطلوب و مفید است. در این نوشتار که برگرفته از مطالعهای اسنادی (کتابخانهای) پیرامون بررسی و مقایسه اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه ایدهآلیسم و پراگماتیسم است، وجوه اشتراک و افتراق مبانی فلسفی و اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه این دو مکتب فلسفی مورد مطالعه قرار گرفته است. عمدهترین نتایج حاصله از این نوشتار عبارتند از:در خصوص مبانی فلسفی این دو مکتب :در هستی شناسی وجه عمده اشتراک، رسیدن به واقعیت از طریق تحریک و برانگیختگی و راهنمایی و وجه عمده افتراق در ماهیت حقیقی هستی است که در ایدهآلیسم روحی مطلق ولی در پراگماتیسم تجربه نامعین و متکثر میباشد. در معرفتشناسی وجه عمده اشتراک در فراهم شدن زمینههای یادگیری و راهنمایی غیرمستقیم دانشآموز و افتراق آنها در مطلق و عقلانی بودن معرفت در ایدهآلیسم و نسبی و تجربی بودن در پراگماتیسم است، 3ــ در ارزششناسی، وجه عمده اشتراک، مربوط به آگاهی در روابط دموکراتیک و نظم اخلاقی جهانی و افتراق آنها در مطلق و بر اساس عمل انجام یافته بودن در ایدهآلیسم و نسبی و بر اساس نتیجه عمل بودن در پراگماتیسم میباشد. در خصوص اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه این دو مکتب در جنبه جسمانی، وجه عمده اشتراک در تندرستی و ایجاد زمینه برای فعالیتهای اجتماعی و افتراق آنها در استفاده از فعالیت جسمانی برای تقویت عقل به منظور درک حقیقت در ایدهآلیسم و ارضای نیازها و غنیسازی تجربهها در پراگماتیسم میباشد. در اهداف هنری، وجه عمدهاشتراک، رشد عاطفی، ذهنی و جسمی بچهها، و وجه افتراق، توجه به آفریدگار زیبایی و اعتدال در ایدهآلیسم و توجه به بیان ارزشهای تجربه و تغییر محیط و ارضای نیازها در پراگماتیسم است. در اهداف اخلاقی، وجه عمده اشتراک، رشد خصوصیات اخلاقی نظیر روح همکاری متقابل، مسئولیتپذیری، دانایی و. .. و افتراق آنها در توجه به قوانین فراگیر مطلق ایدهآلیستی و توجه به رفتارهای تحقیق شده سودمند اجتماعی پراگماتیستی میباشد. در جنبه عقلانی وجه عمده اشتراک در توجه به کارآیی عقل در حل مسائل جامعه، و وجه افتراق در ارتباط با منبع کلی دانش در ایدهآلیسم و توانا ساختن فرد برای ساخت بناهای ذهنی توسط خود، در پراگماتیسم میباشد.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2209_0b04ac42e3a8454bfa3713fbd04b9076.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21966120080822An Investigation of the Role of Islamic Mystical Upproach in the Islamic Education to Globalizationجهانی شدن و تربیت دینی از منظر مدرنیسم، پست مدرنیسم و عرفان اسلامی53702211FAبابکشمشیریJournal Article20200926The aim of this paper is to elaborate the mystical approach of Islamic teaching, as the most appropriate, to Globalization . First, modernism and postmodernism, as the most important roots of Globalization, have been analysed. The results of this investigation show that both approaches have several deficiencies, most of which rooted in their essential preassumptions. Morever, both these approaches important roles in forming the crises of today's world. The crises that are mostly against the aims of Globalization. At last, this article introduces the most suitable approach, Islamic Mysticism, in religious education, in Iran and other Islamic counteries. This approach is not only compatible with the positive and valuable aims of Globalization, but also has a good potential to present appropriate and effective solutions to reducing today's crises.در این مقاله سعی شده است که تربیت دینی مبتنی بر عرفان اسلامی به عنوان متناسبترین رویکرد در مواجهه با جهانی شدن برای ایران و حتی سایر کشورهای جهان اسلام، تبیین شود. برای این منظور ابتدا با روش تحلیلی- انتقادی رویکرد مدرنیسم و پست مدرنیسم به عنوان عمدهترین خاستگاههای نظری فرایند جهانی شدن مورد نقد و بررسی قرار گرفت. نتایج این بررسی نشان داد که هر یک از این رویکردهااز نارساییهای متعددی که اغلب ریشه در مبانی نظری و مفروضههای بنیادین آنها دارند، برخوردارند. به علاوه هرکدام از آنها در ایجاد جریانهای بحرانزا در جهان معاصر نقش دارند. بحرانهایی که اساساً مغایر با اهداف جهانی شدن بوده و سلامتی فرایند آن را تهدید مینمایند. در پایان، مقاله حاضر دلایل انتخاب رویکرد عرفانی به عنوان مناسبترین رویکرد تربیت دینی اسلامی را تشریح مینماید. رویکردی که ضمن سازگاری با اهداف و آرمانهای مثبت و متعالی جهانی واحد، سلامتی فرایند جهانی شدن را تضمین کرده و همچنین قابلیت پاسخگویی به بحرانها و چالشهای مربوط به جهانی شدن را دارد.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2211_16701f899a6cbd6729f5f3dce188afb5.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21966120080822Determining the grounds for the Process of "Knowledge Creation" in Higher Educational System for Introducing Appropriate Modelبررسی زمینه فرایند دانشآفرینی در نظام آموزش عالی به منظور ارائه مدل مناسب71862213FAفریباعدلیJournal Article20200926 In spite of increasing importance of knowledge as the most strategic resource of organization there is a deep gap in understanding the contexts and components of "knowledge creation" and its effects on organization performance. Specially,there is a considerable weakess inability for using quantitative modeling techniques in this new realm. Considering these weaknesses, this study was performed with the aim of determining the grounds for "knowledge creation process" in higher education system for constructing appropriate Model. The participants of this survey were 362 members of higher education system in the public and private sections (e.g. Azad university) who were randomly by selected stratified sampling. The tool of measurement was a questionnaire. The data were analyzed by SPSS software that included the methods of descriptive statistics, factor analysis, multivariable regression and Path analysis. Foundings indicate that the "knowledge creation" abilities consist of knowledge base, absorptive capacity learning, unlearning, care, collaboration, networking, alliance, combination, architectual innovation and problem solving of higher education, based on these abilities were the knowledge creation context model in higher education system can be constructed.علیرغم اهمیت فزاینده دانش به عنوان راهبردیترین منبع سازمانی، شکاف عمیقی در درک از زمینهها و مؤلّفههای دانشآفرینی و تأثیر آن بر عملکرد سازمانها وجود دارد؛ به ویژه ضعف خیرهکنندهای در توانایی برای کاربرد تکنیکهای مدلسازی کمّی در این قلمرو نوظهور آشکار است. با توجه به این کاستیها، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تعیین زمینه ی فرایند دانشآفرینی در نظام آموزش عالی به منظور ارائه مدل مناسب انجام گرفت؛ و تأکیدآن بر توانمندسازی زمینه برای دانشآفرینی به جای مدیریت دانش است. روش پژوهش پیمایشی است؛ مشارکت کنندگان 362 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاهها بودندکه در سطوح مختلف آن و در دو بخش دولتی و خصوصی- دانشگاه آزاد اسلامی- فعالیت میکنند و با استفاده از نمونهگیری طبقهای در این پژوهش حضور داشتند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه بود. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS شامل روشهای آمار توصیفی، تحلیل عاملی، رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد زمینههای دانشآفرینی در نظام آموزش عالی عبارتند از: ظرفیت جذب، اکتساب اطلاعات و دانش، یادگیری، یادگیریزدایی، بنیان دانش، مراقبت، همکاری، شبکه سازی، ائتلاف، ترکیب، نوآوری طراحی و حل مسأله؛ بر این اساس، مدل زمینه ای فرایند دانشآفرینی در نظام آموزش عالی ارائه شدhttps://tlr.shahed.ac.ir/article_2213_90d33c59e8cee2bac29d9ea36a302803.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21966120080822An Investigation of the Effect of Emotional Intelligence, Self- Regulation Learning and Classroom Goal Orientation on Educational Progress of the Male Students of the First Year of High School in Qorveبررسی رابطه هوش هیجانی، یادگیری خود تنظیمی و ساختار هدف کلاس با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان قروه85982215FAمحسنفرمهینی فراهانی0000-0003-3673-1756زهرارشیدیجمالعبدالملکیJournal Article20200926The purpose of the present paper is to investigate the effect of emotional intelligence, self-regulation learning and classroom goal orientation on educational progress of the male students of the first year of high school in Qorve. The total population were selected from the male students of the first year of high school in Qorve, 120 of whom were chosen by simple random sampling. Variables and primary information were taken from Siberia Sherings (1995) emotional intelligence test, Pintrich and Degroot's (1990) self- regulation strategies and Migdley's (2000) classroom goal orientation. The gathered data were analyzed by means of Pearson coefficient index, and multiple regression. The results indicate that:1. There is a significant relationship at the level of p < 0.50 between emotional intelligence, self regulation learning and class goal orientation highest and students' educational progress. The highest coefficient levels are related to self-regulation learning, while the lowest belongs to avoiding performance as a class. 2. The variables of emotional intelligence, self-regulation learning and classroom goal orientation explain 0.365 of the total variance of educational progress. This is significant at the level of p < 0.50. Whilethe least belongs to the most B regression index is related to self-regulation learning avoiding performance as classroom goal orientation variable. هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه هوش هیجانی، یادگیری خودتنظیمی و ساختار هدف کلاس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه اول دبیرستان است. جامعه آماری مورد مطالعه دانشآموزان پسر پایه اول دبیرستان شهرستان قروه است که تعداد 120 نفر از آنها به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات متغیرها و عوامل از آزمونهای هوش هیجانی سیبر یا شرینگ (Sibrya shering) در سال 1995، راهبردهای خودتنظیمی پینتریج و دی گروت(Pintrich, p. r & degroot) سال 1990 و ساختار هدف کلاس میگدلی (Migdley) سال 2000 به دست آمد. دادههای حاصل از آزمونها با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت، نتایج تحقیق بیانگر آن است که:اولاً: رابطه معناداری در سطح 05/0 بین هوش هیجانی، یادگیری خود تنظیمی و ساختار هدف کلاس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان وجود دارد، که بیشترین و کمترین میزان همبستگی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان به ترتیب مربوط به متغیرهای یادگیری خود تنظیمی و ساختار هدف عملکرد گریز کلاس است. دوماً متغیرهای هوش هیجانی، یادگیری خود تنظیمی و ساختار هدف کلاس قادر به تبیین 365/0 کل واریانس متغیر پیشرفت تحصیلی هستند و این مقدار در سطح 05/0 معنادار است و بیشترین و کمترین ضریب رگرسیونی β مربوط به متغیرهای یادگیری خود تنظیمی و ساختار هدف عملکرد گریز کلاس هستند.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2215_f3c2ddb0eea35dd23e1f57c75b452803.pdf