TY - JOUR ID - 4046 TI - بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی با خودکارآمدی اجتماعی ‌در بین دانش آموزان دوزبانه و عوامل اجتماعی مرتبط با آن (مورد مطالعه: دانش آموزان سال آخر دبیرستانهای شهر شاهین‌دژ در آذربایجان غربی) JO - پژوهش‌های آموزش و یادگیری JA - TLR LA - fa SN - 2345-2196 AU - حاجیلو, فتانه AU - گلابی, فاطمه AU - خدامرادی, طوبی AD - استادیار جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز AD - دانشیار جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز AD - دانش‌آموخته کارشناسی ارشد پژوهش اجتماعی گروه علوم اجتماعی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 19 IS - 1 SP - 1 EP - 12 KW - خودکارآمدی تحصیلی KW - خودکارآمدی اجتماعی KW - نظریه شناختی KW - تعامل اجتماعی DO - 10.22070/tlr.2023.16862.1339 N2 - مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با خودکارآمدی تحصیلی و خودکارآمدی اجتماعی دانش آموزان انجام شده است. روش: پژوهش از نوع پژوهش های کمی و به صورت پیمایش میدانی انجام یافته است. جامعه آماری تحقیق کلیه دانش‌آموزان مشغول به تحصیل سال پایان مقطع دبیرستان شهر شاهین‌دژ در سال تحصیلی 1400-1399 هستند که از میان آنها 272 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری بررسی شده‌اند. داده های تحقیق با استفاده از ابزار پرسشنامه حاوی سوالات استاندارد و با تکنیک مصاحبه جمع آوری شده اند برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS 21 استفاده شده و فرضیه های تحقیق براساس آزمون های متناسب با سطح سنجش متغیرها بررسی شده است. نتایج: یافته ها نشان می دهند خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان بیش از اندازه متوسط معیار بکار رفته برای سنجش آن است و همبستگی آن با متغیرخودکارآمدی اجتماعی معناداراست. همچنین براساس نتایج، خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان برحسب جنس آنها متفاوت و برای دختران بیش از پسران است. نتایج آزمون رگرسیون نشان می دهد دو مولفه کوشش و بافت، از سازنده های خودکارآمدی تحصیلی قریب 65 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تا تبیین می نمایند.بحث و نتیجه گیری: با توجه به وجود رابطه معنادار بین خودکارآمدی تحصیلی و خودکارآمدی اجتماعی دانش آموزان با فراهم کردن بستر مناسب کوشش دانش آموزان، می‌توان خودکارآمدی اجتماعی آنها را تقویت نمود. UR - https://tlr.shahed.ac.ir/article_4046.html L1 - https://tlr.shahed.ac.ir/article_4046_9b7788b64688b755cbc724e400e65691.pdf ER -