TY - JOUR ID - 4008 TI - واکاوی جایگاه مفهوم هوش جنسی در فضای مجازی مبتنی بر اهداف برنامه درسی فلسفه برای کودکان JO - پژوهش‌های آموزش و یادگیری JA - TLR LA - fa SN - 2345-2196 AU - بیرانوند, زینب AU - قائدی, یحیی AU - ضرغامی, سعید AU - فرمهینی فراهانی, محسن AD - دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - عضو هدانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.یأت علمی AD - دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 18 IS - 2 SP - 130 EP - 143 KW - هوش جنسی KW - تفکر سطح بالا KW - فضای مجازی و فلسفه برای کودکان DO - 10.22070/tlr.2023.16813.1335 N2 - هدف این پژوهش، واکاوی جایگاه مفهوم هوش جنسی در فضای مجازی مبتنی بر اهداف برنامه درسی فلسفه برای کودکان است. پرسش بنیادین این است که آنچه لیپمن و همکارانش در ارتباط با برنامه آموزشی خود برای تحولی اساسی در تعلیم و تربیت کودکان ارائه می‌دهند چه دلالت‌هایی برای هوش جنسی در فضای مجازی دارد؟ به نظر می‌رسد برنامه‌ آموزشی فلسفه برای کودکان که بر پایه‌ی یک نظریه مرکزی استوار است و از یک روش‌ کاربردی  بسیار مؤثر بهره می‌برد و بر شاخص‌های واقعی ارتقاء سطح هوشی کودکان تأکید دارد بتواند برای رسیدن به این هدف، گامی مؤثر باشد. روش پژوهش برای هدف اول «تحلیل محتوا» و برای دیگر اهداف «روش استنتاجی از نوع قیاس عملی» است. جامعه تحلیلی پژوهش شامل کلیه­ی اسناد، منابع و پایگاه‌های اطلاعاتی مرتبط با موضوع تحقیق بود که شناسایی و سپس به‌صورت هدفمند و عمیق مورد مطالعه و تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که هسته اصلی هوش جنسی در فضای مجازی مبتنی بر اهداف فلسفه برای کودکان بر سه مؤلفه اصلی (هوش جنسی انتقادی در فضای مجازی، هوش جنسی خلاقانه در فضای مجازی و هوش جنسی مراقبتی در فضای مجازی) استوار است که ذیل چهار اصل (درک مفاهیم جنسی (دانش جنسی) و دوری از باورهای غلط، درک روابط و خویشتن‌داری جنسی، مسئولیت جنسی و اخلاق جنسی) در فضای مجازی مبتنی بر فلسفه برای کودکان، قابل‌پیگیری و دست‌یابی است. نتایج حاصله از این پژوهش می‌تواند محرکی باشد برای سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان تعلیم و تربیت، به‌ویژه مربیانی که به دنبال یافتن راهی در جهت تسریع در امر تربیت جنسی کودکان در فضای مجازی مبتنی بر برنامه فلسفه برای کودکان به‌منظور رشد مهارت‌های شناختی، اجتماعی و رسیدن به هوش جنسی در کودکان هستند. UR - https://tlr.shahed.ac.ir/article_4008.html L1 - https://tlr.shahed.ac.ir/article_4008_fbc2d620533c530fd8a9d595ba89fb18.pdf ER -