TY - JOUR ID - 3628 TI - تاثیر روش ذهن‌آگاهی مبتنی بر یادگیری اجتماعی-هیجانی بر مولفه‌های شایستگی اجتماعی- هیجانی و عملکرد تحصیلی کودکان JO - پژوهش‌های آموزش و یادگیری JA - TLR LA - fa SN - 2345-2196 AU - نبی زاده, صفدر AU - کردنوقابی, رسول AU - یعقوبی, ابوالقاسم AU - رشید, خسرو AD - دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران AD - دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران AD - استاد گروه روانشناسی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 17 IS - 1 SP - 91 EP - 100 KW - ذهن آگاهی KW - شایستگی های اجتماعی- هیجانی KW - عملکرد تحصیلی DO - 10.22070/tlr.2021.10337.0 N2 - مقدمه: ذهن ­آگاهی از جمله روشهایی است که بر حوزه­ های مختلف از جمله بهبود مهارتهای اجتماعی و هیجانی و عملکرد تحصیلی کودکان تاثیرگذار است. بدین ترتیب آموزش ذهن­ آگاهی به عنوان عامل کنترل هیجانات و روابط بین­ فردی در فرایند یادگیری و عملکرد تحصیلی می­تواند نقش مهمی ایفا کند [1]. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه ذهن ­آگاهی مبتنی بر یادگیری اجتماعی-هیجانی بر مولفه ­های شایستگی اجتماعی- هیجانی و عملکرد تحصیلی کودکان بود.روش: روش این  مطالعه  به  شیوه  نیمه تجربی  و  با  طرح  پیش ­آزمون - پس­ آزمون با  گروه کنترل بود .جامعه پژوهش شامل دانش­آموزان پسر دوره دوم ابتدایی بود. انتخاب نمونه به شکل تصادفی خوشه ای بود بدین شکل که دو مدرسه از بین همه مدارس به تصادف انتخاب و  از این دو مدرسه دو کلاس پایه پنجم انتخاب و بصورت تصادفی  تحت عنوان گروه آزمایش (18 نفر)  و کنترل (18 نفر) قرار گرفتند. مقیاس شایستگی اجتماعی- هیجانی (ژو و ای، 2012) و آزمون عملکرد تحصیلی، به عنوان ابزار پژوهش بکار رفتند. افراد گروه آزمایش به صورت 90 روز تحت آموزش فایلهای صوتی ذهن ­آگاهی بودند و در گروه کنترل هیچ مداخله­ای صورت نگرفت. نتایج: نتایج به دست آمده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش ذهن ­آگاهی بر افزایش مولفه­ های شایستگی اجتماعی- هیجانی و عملکرد تحصیلی اثر معناداری دارد (p< 0.01).بحث و نتیجه­ گیری:  بر اساس این یافته ­ها می­توان نتیجه گرفت که برنامه ­آموزش ذهن ­آگاهی به کار گرفته شده در این پژوهش می­تواند به عنوان یک روش تاثیرگذار بر ارتقاء شایستگی های اجتماعی- هیجانی و عملکرد تحصیلی در مدارس ابتدایی مورد استفاده قرار بگیرد. UR - https://tlr.shahed.ac.ir/article_3628.html L1 - https://tlr.shahed.ac.ir/article_3628_3cd69a2b2eb4f55ac20c504c8075ad0e.pdf ER -