TY - JOUR ID - 3575 TI - تدریس فعال در آموزش الکترونیکی از منظر معلمان دوره ابتدایی: روش‌ها، پیامدها و چالش‌ها JO - پژوهش‌های آموزش و یادگیری JA - TLR LA - fa SN - 2345-2196 AU - فاضلی, زینب AU - واحدی, مهدی AU - رحیمی, زهرا AD - دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش‌وپرورش ابتدایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. AD - استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. AD - استادیار گروه آموزش‌وپرورش ابتدایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 18 IS - 1 SP - 87 EP - 100 KW - آموزش الکترونیکی KW - روش تدریس فعال KW - معلمان KW - دورۀ ابتدایی DO - 10.22070/tlr.2022.15511.1190 N2 - با توجه به نرخ بالای افت تحصیلی در دوره‌های الکترونیکی، طراحی آموزشی سنجیده‌ای که دربرگیرنده تحریک یادگیرندگان برای درگیری با محتوای آموزش باشد، می‌تواند اثربخشی دوره‌های الکترونیکی را افزایش دهد. لذا در این دوره‌ها بر تعامل و فعال بودن یادگیرنده تأکید شده است، به‌ویژه در مدارس ابتدایی که به دلیل ویژگی‌ها و شرایط سنی کودکان از اهمیت بیشتری برخوردار است. روش: مطالعه حاضر باهدف بررسی روش­های تدریس فعال در آموزش الکترونیکی از منظر معلمان دورۀ ابتدایی انجام‌شده و علاوه بر چیستی روش­های مورد استفاده، پیامدهای استفاده از این روش و نیز چالش­ها و موانع این مسیر را از منظر آنان مورد واکاوی قرار داده است. این مطالعه ازنظر هدف، تحقیقی کاربردی و ازنظر روش گردآوری داده­ها از نوع پیمایشی کیفی است. جامعۀ موردنظر، معلمان دورۀ ابتدایی مناطق ۱ و ۱۹ شهر تهران است که به­روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. داده­های این مطالعه در نمونۀ ۷۴ به اشباع رسید. ابزار گردآوری داده­ها مصاحبه نیمه­ساختار یافته است و داده­های حاصل با استفاده از روش تحلیل گرانهایم و لاندمن تجزیه‌وتحلیل شد نتایج: یافته­ها نشان می­دهد معلمان استفاده از روش­های نوین تدریس، فعالیت­های انگیزشی و امکانات کلاس الکترونیکی را برای فعال کردن دانش­آموزان لازم می­دانند و معتقدند این عوامل اعتمادبه‌نفس و یادگیری دانش­آموزان را افزایش می­دهد و ارزشیابی معتبر را ممکن می­سازد. ازنظر آن‌ها موانع پیش رو، شامل ضعف زیرساخت­ها، عدم همکاری والدین و ضعف دانش پداگوژی معلمان است. بحث و نتیجه گیری: این موانع باعث شده است که معلمان از روش­های تدریس فعال، کمتر استفاده کنند و کماکان روش تدریس سنتی را مرجح بدانند. طبق یافته‌ها برای مشارکت یادگیرندگان برقراری رابطۀ صحیح و تعامل، دادن مشاوره می‌تواند اثربخش باشد. ازاین‌رو رفع موانع زیرساختی و نیز ارائۀ آموزش­های تخصصی به معلمان این دوره، ضروری به­ نظر می­رسد. UR - https://tlr.shahed.ac.ir/article_3575.html L1 - https://tlr.shahed.ac.ir/article_3575_a2d6b8bcac095a6380730e4aaf343ffe.pdf ER -