TY - JOUR ID - 2456 TI - توصیف تجارب و ادراک معلمان و کارشناسان از آموزش در کلاس‌های چندپایه دوره ابتدایی مناطق روستایی کلیبر JO - پژوهش‌های آموزش و یادگیری JA - TLR LA - fa SN - 2345-2196 AU - بشیری حدادان, گلثوم AU - محمودی, فیروز AU - رضاپور, یوسف AU - ادیب, یوسف AD - Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 12 IS - 2 SP - 107 EP - 120 KW - ادراک کارشناسان آموزشی KW - تجارب معلمان چندپایه KW - کلاس‌های چند پایه DO - 10.22070/2.7.107 N2 - هدف پژوهش حاضر توصیف تجارب معلمان و کارشناسان از فرایند یاددهی- یادگیری در کلاس‌های درسی چندپایه دوره ابتدایی در مناطق روستایی و مشکلات آن بوده است. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه کارشناسان و معلمان چندپایه دوره ابتدایی مناطق روستایی کلیبر بوده که از بین آن‌ها، نمونه آماری شامل؛ چهار نفر کارشناس آموزشی و بیست نفر از معلمان چندپایه ابتدایی با روش نمونه‌گیری هدفمند، انتخاب شده اند. اطلاعات با استفاده از مصاحبه‌ی کیفی نیمه سازمان‌یافته، گردآوری شده و با به کارگیری روش پیشنهادی اسمیت، مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته‌ها نشان داد؛ در ده مضمون اصلی؛ علت تشکیل کلاس‌های چندپایه، مشکلات کلاس‌های چندپایه، عوامل موثر در افزایش بازدهی کلاس‌های چندپایه، روش-های کنترل نظم در کلاس‌های چندپایه، مشکلات مربوط به دانش‌آموزان چندپایه، مشکلات مربوط به معلمان چندپایه،  مشکلات مربوط به خانواده،  مشکلات مربوط به عدم مطابقت چندپایگی با ساختار نظام آموزش فعلی، محاسن کلاس های چندپایه، پیشنهادهایی برای کاهش مشکلات کلاس‌های چندپایه، می توان ارائه نمود. UR - https://tlr.shahed.ac.ir/article_2456.html L1 - https://tlr.shahed.ac.ir/article_2456_a884a54fde9504deb29674844e44e196.pdf ER -