TY - JOUR ID - 2450 TI - نقش کمال‌گرایی و اهداف پیشرفت در پیش‌بینی اضطراب امتحان دانش‌آموزان دختر پایه‌ی اول متوسطه JO - پژوهش‌های آموزش و یادگیری JA - TLR LA - fa SN - 2345-2196 AU - جعفری, فیروزه AU - موسوی, فاطمه AU - امامی‌پور, سوزان AD - Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 12 IS - 2 SP - 65 EP - 78 KW - کمال‌گرایی KW - اهداف پیشرفت KW - اضطراب امتحان. دانش‌آموزان دختر پایه‌ی اول متوسطه DO - 10.22070/2.7.65 N2 - پژوهش حاضر در راستای بررسی رابطه‌ کمال‌گرایی و جهت‌گزینی هدف در پیش‌بینی اضطراب امتحان دانش‌آموزان دختر پایه‌ی اول متوسطه استان تهران، انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. 9 مدرسه با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شده و از هر مدرسه نیز یک کلاس (20 نفر، مجموعاً 180نفر) انتخاب شده اند. ابزارهای گردآوری داده شامل؛ مقیاس خودگزارشی اضطراب امتحان ساراسون (1985)، مقیاس جهت‌گزینی هدف اصلاح شده الیوت و مورایاما ( 2008 )، مقیاس چند بُعدی کمال‌گرایی هویت و فلت(1991) بوده اند. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی چون؛ ضریب همبستگی پیرسون و تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیری همزمان، مورد تحلیل قرار گرفته اند. نتایج آزمون همبستگی و تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیری، نشان داد؛ بین انواع هدف‌گزینی اجتناب-تسلط و  اجتناب-عملکرد با اضطراب امتحان دانش‌آموزان، همبستگی مثبت معنی‌دار وجود دارد. هدف‌گزینی گرایش- تسلط با میزان 17/0-، اجتناب- تسلط با میزان 27/0 و کمال‌گرایی با میزان 38/0 قادر به پیش‌بینی اضطراب امتحان در دانش‌آموزان بوده اند. کمال‌گرایی و جهت‌گزینی هدف به عنوان متغیرهای پیش‌بینی کننده‌ی اضطراب امتحان، نقش مهمی در فرایند یادگیری و پیشرفت فراگیران ایفا می‌نمایند لذا  ترسیم اهداف و ارزش‌های واقعی، دست‌یافتنی و در عین حال چالش‌انگیز برای یادگیری فراگیران، نقش موثری در عملکرد و پیشرفت تحصیلی فراگیران، ایفا می‌نمایند. UR - https://tlr.shahed.ac.ir/article_2450.html L1 - https://tlr.shahed.ac.ir/article_2450_94d1c54e18807f5ff78388e876885bc2.pdf ER -