TY - JOUR ID - 2404 TI - بررسی امکان طراحی و تدوین برنامه درسی دوزبانه (فارسی و لری) در آموزش ابتدایی استان لرستان از نظر معلمان و مدیران JO - پژوهش‌های آموزش و یادگیری JA - TLR LA - fa SN - 2345-2196 AU - سراجی, فرهاد AU - میرزایی فر, داود AD - Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 11 IS - 2 SP - 37 EP - 50 KW - امکان‌سنجی برنامه درسی دوزبانه KW - دوره ابتدایی DO - N2 - هدف پژوهش حاضر، بررسی امکان طراحی و تدوین برنامه درسی دوزبانه (فارسی و لری) در آموزش ابتدایی استان لرستان از نظر معلمان و مدیران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود به‌علاوه جامعه آماری نیز شامل کلیه مدیران و معلمان آموزش ابتدایی در سه شهرستان؛ خرم‌آباد، نورآباد و کوهدشت لرستان در سال تحصیلی 1390-1389 بود. نمونه‌گیری با روش تصادفی ساده انجام‌شد. حجم نمونه با استفاده از روش کوکران 250 نفر برآوردگردید. ابزار گرداوری داده‌ها پرسش‌نامه اعتباربخشی‌شده موسوی‌زاده و همکاران (1389) بود که پس از اصلاح و ادغام گویه‌ها به 52 گویه رسید. روایی صوری و محتوایی پرسش‌نامه پس از بررسی و رفع اشکال‌ها توسط اساتید و متخصصان، مورد تأیید قرارگرفت. پایایی پرسش‌نامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ94/0 محاسبه‌شد که نشان‌دهنده پایایی بالای ابزار است. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون‌های مناسب آماری در سطوح توصیفی و استنباطی ( آزمون‌های ناپارامتری ، برازندگی-مربع کای- آزمون من ویتنی و آزمون کروسکال والیس) استفاده‌شد. نتایج نشان‌دادند مدیران و معلمان مدارس ابتدایی با فرصت و ضرورت برنامه‌ درسی دوزبانه موافق بودند و نگرش معلمان و مدیران درباره برنامه‌ درسی دوزبانه را خوب ارزیابی‌کرده‌اند البته به تهدیدهای در این خصوص معتقدند و آمادگی نیروی انسانی را در حد نامطلوب می‌دانند همچنین امکانات نیروی انسانی را در حد به‌نسبت مطلوب ارزیابی‌می‌کنند که کفایت لازم را ندارد. UR - https://tlr.shahed.ac.ir/article_2404.html L1 - https://tlr.shahed.ac.ir/article_2404_6dbaca922aa5650853817bd1bf94934c.pdf ER -