TY - JOUR ID - 2382 TI - اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی به شیوه گروهی بر میزان خودمتمایز‌سازی پسران نوجوان دبیرستانی JO - پژوهش‌های آموزش و یادگیری JA - TLR LA - fa SN - 2345-2196 AU - زارعی‌محمودآبادی, حسن AU - سلطانی‌علی‌آباد, مجتبی AU - امیرجان, ساره AD - Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 10 IS - 2 SP - 379 EP - 388 KW - مهارت‌های ارتباطی KW - خودمتمایزسازی KW - پسرهای دبیرستانی KW - کواریانس DO - N2 - هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی به شیوه گروهی بر میزان خودمتمایزسازی پسران نوجوان دبیرستانی شهر تهران بود. جامعه آماری مورد مطالعه، نوجوانان پسر دبیرستان‌های منطقه سه تهران بود که با استفاده از روش تصادفی، تعداد 30 دانش‌آموز انتخاب‌شدند و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 دانش‌آموز) قرار‌گرفتند. گروه آزمایش به‌مدت سه ماه، تحت سیزده جلسه آموزش مهارت‌های ارتباطی به‌صورت گروهی قرار‌گرفتند. درنهایت از هر دو گروه پس‌آزمون به‌عمل‌آمد. ابزار این پژوهش، پرسش‌نامه خودمتمایز‌سازی (DSI) بود. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس و t وابسته نشان‌داد که آموزش مهارت‌های ارتباطی به‌صورت گروهی، باعث افزایش خود متمایز‌سازی در نوجوانان شده‌است. UR - https://tlr.shahed.ac.ir/article_2382.html L1 - https://tlr.shahed.ac.ir/article_2382_51eb5361edbdce4b8843b03a004f3421.pdf ER -