TY - JOUR ID - 2278 TI - پیشرفت تحصیلی: نقش نیازهای روانشناختی اساسی و سبک‌های هویت JO - پژوهش‌های آموزش و یادگیری JA - TLR LA - fa SN - 2345-2196 AU - غلامعلی لواسانی, مسعود AU - خضری آذر, هیمن AU - امانی, جواد AU - علیزاده, صابر AD - دانشگاه تهران AD - دانشگاه ارومیه Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 9 IS - 1 SP - 25 EP - 38 KW - نیازهای روانشناختی KW - سبک های هویت KW - پیشرفت تحصیلی DO - N2 - هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر نیازهای روان‌شناختی اساسی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان با واسطه‌گری سبک‌‌های هویت (اطلاعاتی، هنجاری و مغشوش/ اجتنابی) با استفاده از مدل معادلات ‌ساختاری، بوده است. بدین منظور 330 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه ارومیه (166 پسر و 164 دختر) با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای، انتخاب شده و به پرسشنامه نیازهای روانی اساسی لاگواردیا و همکاران (2000) و سبک‌های هویت برزونسکی (1992) پاسخ دادند. یافته‌های به‌دست آمده نشان داد؛ نیازهای روان‌شناختی اساسی، اثر مستقیم مثبت و معنادار بر سبک هویت اطلاعاتی، هنجاری و اثر مستقیم منفی بر سبک هویت مغشوش داشته و از طریق این متغیرها (سبک‌های هویت) به صورت غیر مستقیم بر پیشرفت تحصیلی، اثر می‌گذارند هم‌چنین نیازهای روان‌شناختی اساسی اثر مستقیم مثبت و معنادار بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان داشته است. اثر مستقیم سبک هویت اطلاعاتی بر پیشرفت تحصیلی مثبت و معنادار اما اثر سبک هویت هنجاری بر پیشرفت تحصیلی، منفی و معنادار بود. اثر مستقیم سبک هویت مغشوش/ اجتنابی نیز بر پیشرفت تحصیلی، معنادار نبود. در مجموع یافته‌ها، نقش نیازهای روان‌شناختی اساسی و سبک-های هویت در پیشرفت تحصیلی را تأیید می‌کنند. UR - https://tlr.shahed.ac.ir/article_2278.html L1 - https://tlr.shahed.ac.ir/article_2278_7179dc99d9daed323c652eee574dc1dd.pdf ER -