TY - JOUR ID - 2229 TI - ارتباط ادراک از سبک فرزندپروری والدین با انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان دبیرستانی JO - پژوهش‌های آموزش و یادگیری JA - TLR LA - fa SN - 2345-2196 AU - تنهای رشوانلو, فرهاد AU - حجازی, الهه AD - AD - دانشگاه تهران Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 7 IS - 2 SP - 1 EP - 14 KW - ادراک از سبک فرزندپروری والدین KW - حمایت از خودمختاری KW - درگیری KW - گرمی KW - انگیزش تحصیلی KW - پیشرفت تحصیلی KW - تفاوت‌های جنسیتی DO - N2 - هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ادراک از سبک‌های فرزندپروری والدین (درگیری، حمایت از خودمختاری و گرمی) با انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان است. به این منظور تعداد 337 دانش‌آموز (177 پسر و 160 دختر) کلاس سوم ریاضی دبیرستان‌های شهر بجنورد با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند و دو مقیاس انگیزش تحصیلی (AMS) و مقیاس ادراک شیوه والدین (POPS) را کامل کردند. از رگرسیون چند متغیری برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. در مجموع نتایج نشان داد که درگیری مادر و گرمی پدر خرده مقیاس‌های انگیزش درونی، تنظیم همانندسازی شده و پیشرفت تحصیلی را پیش‌بینی می‌کنند. حمایت پدر از خودمختاری انگیزش درونی برای فهمیدن، انگیزش درونی برای تجربه تحریک و پیشرفت تحصیلی را پیش‌بینی می‌کند. حمایت مادر از خودمختاری، گرمی مادر و درگیری پدر نمی‌تواند انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را پیش‌بینی کند. تأثیرات سبک‌های فرزندپروری مادر و پدر بر انگیزش تحصیلی دختران و پسران متفاوت بود. UR - https://tlr.shahed.ac.ir/article_2229.html L1 - https://tlr.shahed.ac.ir/article_2229_e3dcfb4c30bfd192a794ef5f1ab007b1.pdf ER -