TY - JOUR ID - 2183 TI - بررسی انتقادی مبانی رویکرد پسامدرنی به آموزش و پرورش JO - پژوهش‌های آموزش و یادگیری JA - TLR LA - fa SN - 2345-2196 AU - صفارحیدری, حجت AD - Y1 - 2008 PY - 2008 VL - 5 IS - 2 SP - 29 EP - 38 KW - مبانی پسامدرنیسم KW - آموزش و پرورش KW - نقد DO - N2 - در این مقاله مبانی اندیشه پسامدرن درآموزش و پرورش بررسی می‌شود. پسامدرنیسم که در دو دهه اخیر بر قلمرو وسیعی از علوم اجتماعی،فلسفه و فلسفه آموزش و پرورش تأثیر گذاشته است، واکنشی در برابر خردگرایی دوران مدرن و مبارزه با هر گونه مطلق‌انگاری است.ساخت‌زدایی،نسبی‌گرایی و عمل‌گرایی از ویژگی‌های نگرش فلسفی پسامدرن محسوب می‌شوند. پسامدرنیسم در قلمرو معرفت‌شناسی با نفی دانش مطلق، آن‌را به گونه‌ای با حوزه‌های قدرت و سرمایه پیوند می‌زند. ازاین رو فیلسوف آموزش و پرورش علاقه‌مند است که رابطه میان دانش،آموزش و یادگیری با قدرت،سرمایه و دیگر پدیده‌های متحول فرهنگی را مورد بررسی قرار دهد. بررسی تعاریف،ریشه‌های تاریخی و مبانی فلسفی پسامدرنیسم و نقدهای آن‌ها از دیگر موضوع‌هایی است که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است. UR - https://tlr.shahed.ac.ir/article_2183.html L1 - https://tlr.shahed.ac.ir/article_2183_2046ecaabcae88593caf266e0097e1ea.pdf ER -