%0 Journal Article %T بررسی ادراک معلمان و دانش ‏آموزان از ارزشیابی برنامه‏ درسی زبان‏ آموزی دوره ابتدایی %J پژوهش‌های آموزش و یادگیری %I دانشگاه شاهد %Z 2345-2196 %A عربی, احمد %A احمدی, غلامعلی %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 18 %N 2 %P 51-64 %! بررسی ادراک معلمان و دانش ‏آموزان از ارزشیابی برنامه‏ درسی زبان‏ آموزی دوره ابتدایی %K برنامه ‏درسی %K ارزشیابی %K زبان‏ آموزی %K معلمان %K دوره ابتدایی %R 10.22070/tlr.2022.10318.0 %X هدف اصلی این پژوهش، بررسی ادراک معلمان و دانش ‏آموزان از ارزشیابی برنامه‏ درسی زبان‏ آموزی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1398-1397 در دبستان‌های ابتدایی شهرکرد بود. پژوهش حاضر، ازنظر نوع تحقیق، ترکیبی بهم تنیده است. پایایی پرسشنامه محقق‏ساخته با استفاده از نرم‌افزار PLS و روش پایایی مرکب 89/0 و مقدار روایی همگرا 78/0 برآورد گردید. جامعه آماری بخش کمی، مشتمل بر 13682 نفر دانش‌آموز دختر و پسر دوره ابتدایی و در بخش کیفی با روش پدیدارشناسی شامل 30 نفر از معلمان زن و مرد شهرکرد بود. برای گردآوری داده‌ها از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. نتایج بخش کمی نشان داد دانش‏آموزان، ارزشیابی درس ریاضی و علوم تجربی را مهم‌تر از برنامه درسی زبان‌آموزی می‌دانند. در بخش کیفی نیز ازنظر معلمان، گنجاندن فعالیت‌های خودارزیابی، تقویت شخصیت علمی و پژوهشی دانش‏آموزان و افزایش اعتمادبه‌نفس و خودباوری از محاسن ارزشیابی برنامه درسی زبان‌آموزی بود. احساس ناراحتی دانش‏آموزان به دلیل تأثیرات خطاهای احتمالی در شیوه‌های ارزشیابی معلمان و تمرکز بیش‌ازحد بر آزمون‌های کتبی را به‌عنوان معایب ارزشیابی برنامه درسی زبان‌آموزی مطرح نمودند. %U https://tlr.shahed.ac.ir/article_4011_2ba9879355c16cd260dd54bfd6fdf33b.pdf