%0 Journal Article %T کاربرد روش تدریس مبتنی بر رویکرد سازنده‌گرایی در مدارس دوره دوم متوسطه %J پژوهش‌های آموزش و یادگیری %I دانشگاه شاهد %Z 2345-2196 %A آزرمی بستان آباد, کریمه %A جوادی پور, محمد %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 18 %N 2 %P 1-12 %! کاربرد روش تدریس مبتنی بر رویکرد سازنده‌گرایی در مدارس دوره دوم متوسطه %K تدریس %K سازنده‌گرایی %K یادگیری موقعیتی %K معلم تسهیل‌گر %R 10.22070/tlr.2023.14580.1112 %X مقدمه: محور اصلی سازنده‌گرایی این است که فراگیران، دانش و معنا را فعالانه بر مبنای تجربیات پیشین خود می‌سازند. هدف محیط‌های یادگیری سازنده‌گرا این است که تجربه‌هایی غنی ایجاد کنند تا دانش‌آموزان را به یادگیری ترغیب نمایند. پژوهش حاضر با هدف بررسی کاربرد روش‌های تدریس مبتنی بر رویکرد سازنده‌گرایی در مقطع دوره دوم متوسطه ، در مدارس شهر بستان‌آباد واقع در استان آذربایجان شرقی انجام می‌گیرد.روش:  در این تحقیق که با رویکرد ترکیبی انجام شده است در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی و در بخش کمی، از روش توصیفی، پیمایشی استفاده شده است. نمونه انتخابی در بخش کیفی، از میان معلمان و در بخش کمی، از بین دانش‌آموزان بوده است.نتایج:  مؤلفه‌های سازنده‌گرایی به‌دست‌آمده عبارتند از: تعامل متقابل، یادگیری موقعیتی، معلم تسهیل‌گر، دانش‌آموز فعال، دانش نسبی و ارزشیابی کیفی. یافته‌های بخش کیفی نشان می‌دهد که معلمان علارغم تمایل به استفاده از روش‌های تدریس سازنده‌گرا، هنوز پایبند روش‌های سنتی هستند. یافته‌های حاصل از پرسشنامه نشان می‌دهد که از دید دانش‌آموزان، معلمان، بسیاری از مؤلفه‌های سازنده‌گرایی را در کلاس درس اجرا می‌کنند. بنابراین هر شش مؤلفه‌ی سازنده‌گرایی میانگین بالاتر از میانگین نظری را داشتند. مؤلفه "دانش‌آموز فعال" بالاترین میانگین را داشت. این نتایج نشان می‌دهد که از دید دانش‌آموزان، کلاس‌های درسی آنها با روش تدریس سازنده‌گرایی همراه است و معلمانی سازنده‌گرا دارند. البته این دیدگاه در بین پسران قویتر از دختران بوده است.بحث و نتیجه گیری: با توجه به حاصل یافته‌ها و اهمیت و مزایای رویکرد سازنده‌گرایی در آموزش و یادگیری دانش‌آموزان، پیشنهاد می‌شود که به منظور کمک به یکسان‌سازی سطح و توانایی معلمان برای اجرای رویکرد سازنده‌گرایی،  دوره‌های ضمن خدمت برای آشنایی و توانایی عملی کردن این رویکرد برای معلمان برگزار گردد. %U https://tlr.shahed.ac.ir/article_4003_4bf89766a318c678f38a6288b625c3ba.pdf