%0 Journal Article %T طراحی کیفی برنامه درسی آموزش مهارت‌های زندگی دوره ابتدایی بر اساس نظرات خبرگان %J پژوهش‌های آموزش و یادگیری %I دانشگاه شاهد %Z 2345-2196 %A کریم زاده, کبری %A خنیفر, حسین %A یزدانی, حمیدرضا %A رحمتی, محمدحسین %D 2019 %\ 09/23/2019 %V 16 %N 2 %P 57-72 %! طراحی کیفی برنامه درسی آموزش مهارت‌های زندگی دوره ابتدایی بر اساس نظرات خبرگان %K مهارت‌های زندگی %K برنامه درسی %K سند تحول بنیادین %K شهروندی %R 10.22070/tlr.2019.3313 %X هدف پژوهش حاضر طراحی کیفی برنامه درسی آموزش مهارت‌های زندگی دوره ابتدایی بر اساس، نظرات خبرگان است. رویکرد پژوهش کیفی از نوع اکتشافی است. نمونه ی پژوهش 15 نفراز خبرگان نظام تعلیم وتربیت بودند که به طور هدف‌مند و با تکنیک گلوله برفی، انتخاب شدند. ابزار پژوهش فرم مصاحبه‌ی نیمه ساختاری به علاوه فرم فیش برداری برای مرور اسناد بالادستی و مستندات مکتوب، بوده است. نتایج نشان داد؛ هدف اصلی از آموزش مهارت‌های زندگی، ارتقای مهارت‌‌های فردی - اجتماعی دانش‌آموزان است. اساسی‌ترین نیاز مهارتی دانش‌آموزان عصر حاضر، تربیت شهروندی است. محتوای دانش‌آموز محور و مسئله محور، مناسب‌ترین محتوا برای آموزش مهارت‌های زندگی است. زمان آموزش مهارت‌های زندگی، استفاده مناسب از ساعات کلیه دروس می‌باشد. مناسب‌ترین روش یاددهی - یادگیری برای آموزش مهارت‌های زندگی، روش‌های فعال و نوین تدریس است. برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ونهادینه سازی مهارت‌های زندگی در دانش‌آموزان باید ازروش‌های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی کیفی – توصیفی و نیز مطالعات طولی رفتار و عملکرد و تکالیف مهارت محور، استفاده نمود. نتایج حاکی از توجه ننمودن هم زمان به شش عنصر فوق در برنامه درسی دوره ابتدایی است. %U https://tlr.shahed.ac.ir/article_3313_792b2c2a8f3910ad7fd58c197be34311.pdf