%0 Journal Article %T تاثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر رشد سازگاری فردی دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی مازندران %J پژوهش‌های آموزش و یادگیری %I دانشگاه شاهد %Z 2345-2196 %A سبحانی‌نژاد, مهدی %A زراعتی, محسن %D 2016 %\ 02/20/2016 %V 12 %N 2 %P 163-174 %! تاثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر رشد سازگاری فردی دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی مازندران %K مهارت‌های اجتماعی %K سازگاری فردی %K دانشجو %K خوابگاه‌های دانشجویی %K سلامت روان %R 10.22070/2.7.163 %X پژوهش حاضر در راستای بررسی تاثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر سازگاری دانشجویان دختر مستقر در خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، انجام شده است. روش پژوهش، شبه آزمایشی (نیمه تجربی) بوده است. تعداد60 نفر از دانشجویان با بیش از یک سال اقامت در خوابگاه از دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد و در گروه سنی 25-20 سال به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه قرار داده شدند. ابزار اندازه گیری"پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا"و پرسشنامه جمعیت شناختی بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون های؛ تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس دو عاملی و آزمونT مستقل بوده است. نتایج نشان داد؛ آموزش مهارت‌های اجتماعی باعث افزایش میزان سازگاری فردی آزمودنی‌ها شده است. مداخله باعث افزایش دو خرده مقیاس اتکا به نفس و آزادی فردی شد. در مقیاس سازگاری فردی تاثیر مداخله پس از دو ماه در آزمودنی‌های گروه آزمایش کاهش و تداوم نداشته است. کسب مهارت‌های ضروری زندگی و توانایی دختران دانشجو در روابط بین فردی و تعامل اجتماعی می‌تواند در سازگاری و شکوفایی آنان، نقش داشته باشد. %U https://tlr.shahed.ac.ir/article_2463_597c5b8d267b922bc26e7103cb3eb7ba.pdf