%0 Journal Article %T تدوین الگوی کیفی مدیریت فرآیندهای یاددهی– یادگیری در دوره ابتدایی %J پژوهش‌های آموزش و یادگیری %I دانشگاه شاهد %Z 2345-2196 %A جاودانی, محمد %A مرزوقی, رحمت‌اله %A فولاد چنگ, محبوبه %A محمدی, مهدی %A ترک‌زاده, جعفر %D 2016 %\ 02/20/2016 %V 12 %N 2 %P 133-148 %! تدوین الگوی کیفی مدیریت فرآیندهای یاددهی– یادگیری در دوره ابتدایی %K فرآیندهای یاددهی-یادگیری %K الگوی کیفی %K دوره ابتدایی %K نیازهای اساسی %R 10.22070/2.7.133 %X هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی کیفی مدیریت فرآیندهای یاددهی-یادگیری برای کلاس‌های درسی دوره ابتدایی بوده است. پژوهش از نظر طرح، جزو پژوهش های کیفی و از نظر راهبرد، مطالعه موردی کیفی است. مشارکت کنندگان بالقوه پژوهش، افراد متخصص دانشگاهی بوده اند که با روش نمونه گیری هدفمند، 20 نفر از صاحب نظران کلیدی انتخاب شدند. در این مطالعه از دو ابزار " مصاحبه نیمه ساختار یافته " و " فرم بررسی اسناد" استفاده شده است. در قسمت مصاحبه 20تن از متخصصین علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز و دانشگاه فرهنگیان فارس انتخاب و با کمک تکنیک اشباع نظری مصاحبه شده اند. در بخش سند کاوی نیز از منابع مختلف همچون، کتاب ها، پایان نامه ها، مجلات ومقالات استفاده شده است. با استفاده از روش همسو سازی، اعتبار داده‌ها مورد تایید قرار گرفته است. تحلیل داده ها به کمک روش تحلیل مضمون بوده و در الگوی مذکور، شش عامل ؛ 1- محیط فیزیکی 2- محیط اجتماعی- روانی 3- آمادگی 4- آموزش 5- تلفیق 6- ارزشیابی توجه شده است. در این الگو محیط فیزیکی و محیط اجتماعی- روانی به عنوان بستری برای رفع نیازهای اساسی فراگیران عمل می کنند. در محیط فیزیکی باید به تامین نیازهای فیزیولوژیک دانش آموزان برای "بقا " ونیز سایر عوامل فیزیکی موثر بر یادگیری دانش آموزان توجه کرد. در محیط اجتماعی-روانی باید به تامین نیازهای روانی مربوط به بقا توجه داشت به علاوه در محیط اجتماعی- روانی باید نیاز دانش آموزان به "عشق و تعلق"، " قدرت " ، "آزادی" و "شادی و نشاط" تامین شود همچنین در این الگو، چرخه آموزش به چهارمرحله یعنی؛ مرحله" آمادگی "،"آموزش "، "تلفیق" و "ارزشیابی" تقسیم شد که بر بستر محیط فیزیکی و محیط اجتماعی- روانی شکل می‌گیرند ودر هرمرحله باید به تامین نیازهای فراگیران توجه شود. %U https://tlr.shahed.ac.ir/article_2459_0f288dd7726f0fce1856e40d144ffe33.pdf