%0 Journal Article %T ارزیابی وضع موجود و مطلوب برنامه درسی مجازی دانشگاهی از دید دانشجویان %J پژوهش‌های آموزش و یادگیری %I دانشگاه شاهد %Z 2345-2196 %A ابراهیم پور, مریم %A سبحانی‌نژاد, مهدی %D 2016 %\ 02/20/2016 %V 12 %N 2 %P 89-106 %! ارزیابی وضع موجود و مطلوب برنامه درسی مجازی دانشگاهی از دید دانشجویان %K ارزیابی %K برنامه درسی %K برنامه درسی مجازی %K وضع موجود %K وضع مطلوب %R 10.22070/2.7.89 %X هدف پژوهش ارزیابی وضع موجود و مطلوب برنامه درسی مجازی دانشگاهی از دید دانشجویان بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و تحلیل اسنادی بوده است. جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دوره‌‌های مجازی دانشگاه‌‌های صنعتی امیر کبیر و مهرالبرز بوده اند. برآورد تعداد نمونه حسب جدول کرجسی و مورگان شامل 322 نفر بوده است. ابزار گردآوری داده، پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی صوری و محتوایی آن تامین و پایایی کل آن نیز طی محاسبه ضریب آلفای کرانباخ برابر با 95/0 بوده است. یافته‌‌ها نشان داد؛ از دید دانشجویان در وضع موجود میزان رعایت مولفه‌‌های مورد پژوهش در برنامه درسی مجازی دانشگاهی در حد پایین‌تر از وضع مطلوب آنها قرار داشته است همچنین آزمون فریدمن، حاکی است که رتبه بندی مولفه‌‌های مرتبط با برنامه درسی مجازی دانشگاهی در وضع موجود به ترتیب شامل ویژگی های؛ محتوا، فنی، ارزشیابی، راهبردهای تدریس و دانشجویان بوده و رتبه بندی مولفه‌‌های مرتبط با برنامه درسی مجازی دانشگاهی در وضع مطلوب باید به ترتیب شامل ویژگی‌های؛ ارزشیابی، فنی، محتوا، راهبردهای تدریس و دانشجویان باشد. %U https://tlr.shahed.ac.ir/article_2454_48b69c8164db01c768c74636d7224ad4.pdf