%0 Journal Article %T ارتباط ادراک از سبک فرزندپروری والدین با انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان دبیرستانی %J پژوهش‌های آموزش و یادگیری %I دانشگاه شاهد %Z 2345-2196 %A تنهای رشوانلو, فرهاد %A حجازی, الهه %D 2010 %\ 02/20/2010 %V 7 %N 2 %P 1-14 %! ارتباط ادراک از سبک فرزندپروری والدین با انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان دبیرستانی %K ادراک از سبک فرزندپروری والدین %K حمایت از خودمختاری %K درگیری %K گرمی %K انگیزش تحصیلی %K پیشرفت تحصیلی %K تفاوت‌های جنسیتی %R %X هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ادراک از سبک‌های فرزندپروری والدین (درگیری، حمایت از خودمختاری و گرمی) با انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان است. به این منظور تعداد 337 دانش‌آموز (177 پسر و 160 دختر) کلاس سوم ریاضی دبیرستان‌های شهر بجنورد با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند و دو مقیاس انگیزش تحصیلی (AMS) و مقیاس ادراک شیوه والدین (POPS) را کامل کردند. از رگرسیون چند متغیری برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. در مجموع نتایج نشان داد که درگیری مادر و گرمی پدر خرده مقیاس‌های انگیزش درونی، تنظیم همانندسازی شده و پیشرفت تحصیلی را پیش‌بینی می‌کنند. حمایت پدر از خودمختاری انگیزش درونی برای فهمیدن، انگیزش درونی برای تجربه تحریک و پیشرفت تحصیلی را پیش‌بینی می‌کند. حمایت مادر از خودمختاری، گرمی مادر و درگیری پدر نمی‌تواند انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را پیش‌بینی کند. تأثیرات سبک‌های فرزندپروری مادر و پدر بر انگیزش تحصیلی دختران و پسران متفاوت بود. %U https://tlr.shahed.ac.ir/article_2229_e3dcfb4c30bfd192a794ef5f1ab007b1.pdf