@article { author = {Alamolhoda, Mahsa and Zeinali, Ali}, title = {Students' Academic Self-Efficacy Model: Role of Metacognition and Meta-Emotion with Mediating of Self-Directed Learning}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {18}, number = {2}, pages = {144-156}, year = {2022}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2023.13622.1029}, abstract = {Introduction: This research aims to study the role of the metacognition and meta-emotion of students' academic self-efficacy with the mediation of self-directed learning.Method: The cross-sectional research method was correlational. The research population was all 27,863 secondary school students in Urmia city in the academic year of 2018-2019. Based on Cochran's formula, 379 students were selected as a sample by cluster sampling method, respecting gender ratio, educational level, and district. The research tools were McIlroy and Bunting's academic self-efficacy questionnaire (2002), O'Neill and Abedi's metacognition inventory (1996), Mitmansgruber et al.'s emotional questionnaire (2009), and Fisher et al.'s self-directed learning scale (2001). Data were analyzed by structural equation modeling using path analysis in LISREL-8.8 software.Results: The findings showed that metacognition and positive meta-emotion have a direct and positive effect on self-directed learning and academic self-efficacy. Negative meta-emotion has a direct and negative effect on self-directed learning and academic self-efficacy. Self-directed learning has a direct and positive effect on academic self-efficacy. Also, metacognition and positive meta-emotion have an indirect and positive effect on academic self-efficacy through the mediation of self-directed learning. Negative meta-emotion through the mediation of self-directed learning had an indirect and negative effect on academic self-efficacy (P<0.05).Discussion and Conclusion: Therefore, to improve students' academic self-efficacy, programs can be designed and implemented through educational workshops to increase metacognition and positive meta-emotion and reduce negative meta-emotion}, keywords = {Academic self-efficacy,Metacognition,Meta-emotion,Self-directed learning,Students}, title_fa = {مدل خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان: نقش فراشناخت و فراهیجان با میانجیگری یادگیری خودراهبر}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی مدل خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان: نقش فراشناخت و فراهیجان با میانجیگری یادگیری خودراهبر بود. روش پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر ارومیه در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 27863 دانش‌آموز بودند. بر اساس فرمول کوکران تعداد 379 دانش‌آموز به‌عنوان نمونه با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای با رعایت نسبت جنسیت، پایه تحصیلی و ناحیه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مک‌ایلروی و بانتینگ (2002)، سیاهه فراشناخت اونیل و عابدی (1996)، پرسشنامه فراهیجان میتمانسگروبر و همکاران (2009) و مقیاس یادگیری خودراهبر فیشر و همکاران (2001) بودند. داده‌ها با روش مدل‌یابی معادلات ساختاری با استفاده از تحلیل مسیر در نرم‌افزار LISREL-8.8 تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که فراشناخت و فراهیجان مثبت بر یادگیری خودراهبر و خودکارآمدی تحصیلی اثر مستقیم و مثبت، فراهیجان منفی بر یادگیری خودراهبر و خودکارآمدی تحصیلی اثر مستقیم و منفی و یادگیری خودراهبر بر خودکارآمدی تحصیلی اثر مستقیم و مثبت داشت. همچنین، فراشناخت و فراهیجان مثبت با میانجیگری یادگیری خودراهبر بر خودکارآمدی تحصیلی اثر غیرمستقیم و مثبت و فراهیجان منفی با میانجیگری یادگیری خودراهبر بر خودکارآمدی تحصیلی اثر غیرمستقیم و منفی داشت (05/0>P). بنابراین، برای بهبود خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان می‌توان برنامه‌هایی برای افزایش فراشناخت و فراهیجان مثبت و کاهش فراهیجان منفی طراحی و از طریق کارگاه‌های آموزشی اجرا کرد.}, keywords_fa = {Academic self-efficacy,Metacognition,Meta-emotion,Self-directed learning,Students}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_4037.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_4037_9f0a50b6ab7c2a92b10d9f1556b2a4c2.pdf} }