@article { author = {beiranvand, zeinab and ghaedy, yahya and zarghami, saeid and Farmahini Farahani, Mohsen}, title = {Analyzing the State of the Sexual Intelligence Concept in Cyberspace Based on the Goals of the Philosophy for Children Curriculum}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {18}, number = {2}, pages = {130-143}, year = {2022}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2023.16813.1335}, abstract = {Introduction: This study aimed to analyze the state of the sexual intelligence concept in cyberspace based on the goals of the philosophy for children (P4C) curriculum. The fundamental question is what Lipman and his colleagues present in relation to their educational program for a fundamental transformation in children's education, what implications does it have for sexual intelligence in cyberspace? The educational program of philosophy for children, which is based on a central theory and uses a very effective practical method and emphasizes the real indicators of improving children's intelligence level, which seems to be an effective step to achieve this goal.Method: To meet the first and second objectives, content analysis and inferential methods of practical analogy were utilized, respectively.  The statistical population of the study included all documents, sources, and databases related to the research topic that were identified and then purposefully studied and analyzed in depth.Results: The study findings revealed that the core of sexual intelligence in cyberspace based on the goals of the P4C curriculum was built on three main components, namely, critical sexual intelligence in cyberspace, creative sexual intelligence in cyberspace, and caring sexual intelligence in cyberspace, which could be practiced and achieved under four principles, viz. understanding sexual concepts (i.e., sexual knowledge), avoiding misconceptions, appreciating relationships and sexual abstinence, assuming sexual responsibility, and observing sexual ethics in cyberspace, relying on P4C.Discussion and Conclusion: The results of this research can be a stimulus for policymakers and education planners, especially educators who seek to find a way to accelerate the sexual education of children in cyberspace based on the philosophy program for children in order to develop cognitive, and social skills and reach intelligence. are sexual in children}, keywords = {Sexual Intelligence,Higher-Level Thinking,cyberspace,Philosophy for children}, title_fa = {واکاوی جایگاه مفهوم هوش جنسی در فضای مجازی مبتنی بر اهداف برنامه درسی فلسفه برای کودکان}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، واکاوی جایگاه مفهوم هوش جنسی در فضای مجازی مبتنی بر اهداف برنامه درسی فلسفه برای کودکان است. پرسش بنیادین این است که آنچه لیپمن و همکارانش در ارتباط با برنامه آموزشی خود برای تحولی اساسی در تعلیم و تربیت کودکان ارائه می‌دهند چه دلالت‌هایی برای هوش جنسی در فضای مجازی دارد؟ به نظر می‌رسد برنامه‌ آموزشی فلسفه برای کودکان که بر پایه‌ی یک نظریه مرکزی استوار است و از یک روش‌ کاربردی  بسیار مؤثر بهره می‌برد و بر شاخص‌های واقعی ارتقاء سطح هوشی کودکان تأکید دارد بتواند برای رسیدن به این هدف، گامی مؤثر باشد. روش پژوهش برای هدف اول «تحلیل محتوا» و برای دیگر اهداف «روش استنتاجی از نوع قیاس عملی» است. جامعه تحلیلی پژوهش شامل کلیه­ی اسناد، منابع و پایگاه‌های اطلاعاتی مرتبط با موضوع تحقیق بود که شناسایی و سپس به‌صورت هدفمند و عمیق مورد مطالعه و تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که هسته اصلی هوش جنسی در فضای مجازی مبتنی بر اهداف فلسفه برای کودکان بر سه مؤلفه اصلی (هوش جنسی انتقادی در فضای مجازی، هوش جنسی خلاقانه در فضای مجازی و هوش جنسی مراقبتی در فضای مجازی) استوار است که ذیل چهار اصل (درک مفاهیم جنسی (دانش جنسی) و دوری از باورهای غلط، درک روابط و خویشتن‌داری جنسی، مسئولیت جنسی و اخلاق جنسی) در فضای مجازی مبتنی بر فلسفه برای کودکان، قابل‌پیگیری و دست‌یابی است. نتایج حاصله از این پژوهش می‌تواند محرکی باشد برای سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان تعلیم و تربیت، به‌ویژه مربیانی که به دنبال یافتن راهی در جهت تسریع در امر تربیت جنسی کودکان در فضای مجازی مبتنی بر برنامه فلسفه برای کودکان به‌منظور رشد مهارت‌های شناختی، اجتماعی و رسیدن به هوش جنسی در کودکان هستند.}, keywords_fa = {Sexual Intelligence,Higher-Level Thinking,cyberspace,Philosophy for children}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_4008.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_4008_fbc2d620533c530fd8a9d595ba89fb18.pdf} }