@article { author = {babaee, mazhar and Azizi, kaosar and Zare, Asra}, title = {Critical Analysis of the Challenges of Literacy Movement Education from Teachers' Perspective in Kurdistan Province and Presenting Solutions (Phenomenological Study)}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {18}, number = {2}, pages = {35-50}, year = {2022}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2022.16158.1256}, abstract = {Introduction: This study aims to analyze the challenges of literacy movement education from teachers' perspective in Kurdistan Province and present solutions from them.Method: To this goal, descriptive-analytical and phenomenological research methods were used. The research population included the literate students of Farhangian University of Kurdistan province during 2022-2021 with a history of working in the literacy movement, who were selected by the available sampling method. The data collection tool was a researcher's semi-structured interview, which was conducted with twelve teachers with the criterion of saturation. To achieve the findings, it was done in two steps.Results: The first step: identifying the challenges that were put into three categories:Challenges facing teachers, such as difficulty in finding literate students, lack of job security for teachers in this field,Challenges related to literate students include high age and lack of motivation 3. Challenges in the administrative field such as lack of facilities and lack financial support.The second step was to provide solutions to overcome the challenges, such as: making people aware of the importance of literacy in today's world, offering incentives and incentives to literate students, increasing the job status of the movement's teachers, and supporting education in attracting people with disabilities. Literacy, planning and creating employment for literate people, increasing the duration of classes, and making it mandatory for people to attend classes.Discussion and Conclusion:}, keywords = {Challenges,literacy movement,Literate Students,Phenomenology}, title_fa = {تحلیل تجارب زیسته‌ی معلمان نهضت سوادآموزی در استان کردستان از چالش‌های این دوره و ارائۀ راه‌کارها (مطالعه‌ای پدیدارشناسانه)}, abstract_fa = {مقدمه: هدف پژوهش حاضر، تحلیل چالش‌های آموزش‌های موسوم به نهضت سوادآموزی از منظر معلّم‌‌ها این مقطع در استان کردستان و بیان راه‌کارهای خروج از آن است. برای دست‌یابی به این هدف، از روش‌های پژوهش توصیفی- تحلیلی و پدیدارشناسی، بهره برده شد. میدان پژوهش، شامل سوادآموزان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی 1401-1400 با سابقۀ کار در نهضت سوادآموزی بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافتۀ محقق ساخته بود که با دوازده نفر از معلّم‌‌ها با معیار اشباع‌یافتگی پاسخ‌ها، مصاحبه صورت گرفت. برای دستیابی به یافته‌ها در دو گام عمل شد.گام نخست:شناسایی چالش‌ها که خود درسه دسته قرار داده شدند:چالش‌های پیش‌روی معلّمان، مانند:دشواری یافتن سوادآموزان، نداشتن امنیت شغلی برای معلّم‌‌ها این حوزه،چالش‌های مربوط به سوادآموزان مانند: سن بالاو نداشتن انگیزهچالش‌های حوزۀ اداری مانند: نداشتن امکانات و تامین نبودن از لحاظ مالی.گام دوم، ارائۀ راه کارهایی برای برون رفت از چالش‌ها بود مانند: آگاه­کردن مردم از اهمّیت سواد در دنیای امروز، ارائۀ امتیازات و بسته­های تشویقی به سوادآموزان، افزایش جایگاه شغلی معلّم‌‌های نهضت، حمایت آموزش و پرورش در جذب افراد بی­سواد، برنامه­ ریزی و ایجاد اشتغال برای مردم سوادآموخته، افزایش مدت زمان کلاس­ها و اجباری کردن حضور افراد در کلاس­ها}, keywords_fa = {Challenges,literacy movement,Literate Students,Phenomenology}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_4005.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_4005_46ad21353fc9cd0b0d42c833faade263.pdf} }