@article { author = {golzari, Zainab and azizi, Marzieh}, title = {The Effect of Infographic-Based Education on Students' Creativity}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {18}, number = {1}, pages = {135-147}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2022.10194.0}, abstract = {                      Introductoin: Numerous authors and experts have stated that creativity is a necessary and required tool to face the current growing and changing world; Therefore, educational instructors are obliged to develop students' creative capacities. The present study aims to study the effect of infographic-based education on the level of creativity of ninth-grade junior high school female students. Method: This quasi-experimental study was conducted using a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population was all female students of the ninth grade of the first high school in Qods city in the academic year of 2018-2019, among them 60 people were selected by simple random sampling and after matching, they were placed in control and experimental groups. The instrument used in the research was Torrance's pencil and paper creativity test. The reliability of the measurement tool was obtained in a preliminary study using Cronbach's alpha of 0.80. The descriptive method (mean, standard deviation) was used for data analysis, and one-way covariance analysis was used in the inferential statistics section. Results: The results of the one-way covariance analysis showed that there is a significant difference in the average creativity scores of students who were trained using infographics and students who were trained using the usual method. The use of infographics in teaching the experimental group has led to an increase in creativity. Also, the findings of the study on the components of creativity, which are the hypotheses of the research, showed that education using infographics has led to an increase in the components of fluidity, flexibility, expansion, and innovation. Discussion and Conclusion: The research showed that teaching using infographics has a significant effect on creativity and all its dimensions more than traditional methods and has increased students' creativity.}, keywords = {Teaching method,infographic,Creativity}, title_fa = {تأثیر آموزش مبتنی بر اینفوگرافیک بر میزان خلاقیت دانش‌آموزان}, abstract_fa = {مقدمه: نویسندگان و صاحب نظران متعددی اظهار داشته اند که خلاقیت ابزار ضروری و مورد نیاز برای رویارویی با جهان در حال رشد و متغیر کنونی است؛ بنابراین مربیان آموزشی موظف اند تا ظرفیت‌های خلاقانه دانش‌آموزان را توسعه دهند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر اینفوگرافیک بر میزان خلاقیت دانش‌آموزان دختر پایه نهم متوسطه اول پرداخته است. روش: این پژوهش به روش شبه تجربی با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه صورت گرفت، جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دختر پایه نهم اول متوسطه شهرستان قدس در سال تحصیلی 98-97 تشکیل داده که از بین آن‌ها 60 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پس از همتا سازی در گروه گواه و آزمایش قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در پژوهش آزمون خلاقیت مداد و کاغذی تورنس بود، پایایی ابزار اندازه گیری در یک مطالعه مقدماتی با استفاده از آلفای کرونباخ 80/0 به دست آمده است برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش توصیفی(میانگین، انحراف معیار) و در بخش آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس یکطرفه استفاده گردید. نتایج:  نتایج تحلیل کوواریانس یکطرفه نشان داد که میانگین نمرات خلاقیت دانش‌آموزانی که با استفاده از اینفوگرافیک آموزش دیده اند و دانش‌آموزانی که با روش معمول آموزش دیده بودند تفاوت معناداری وجود دارد و استفاده از اینفوگرافیک در تدریس گروه آزمایش منجر به افزایش خلاقیت شده است، همچنین  یافته‌های مطالعه بر روی مؤلفه‌های خلاقیت که به عنوان فرضیه‌های پژوهش هستند، نشان داد آموزش با استفاده از اینفوگرافیک منجر به افزایش مؤلفه‌های سیالی، انعطاف پذیری، بسط و ابتکار شده است. بحث و نتیجه‌گیری: پژوهش فوق نشان داد آموزش با استفاده از اینفوگرافیک بیشتر از روش‌های سنتی بر خلاقیت و همه ی ابعاد آن تأثیر معناداری دارد و موجب افزایش خلاقیت دانش‌آموزان شده است.}, keywords_fa = {روش تدریس,اینفوگرافیک,خلاقیت}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_3932.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_3932_10a52526f28dbb61a9317b5f1b7123fb.pdf} }