@article { author = {abolhasani, zahra and dehghani, marzie and Javadipour, Mohamad and Salehi, Keyvan and Mohammadhasani, Nasrin}, title = {Designing a Model for the Implementation of Work and Technology Curriculum Based on Design Thinking in the First Year of High School}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {18}, number = {1}, pages = {33-52}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2022.15323.1177}, abstract = {Introductoin: Design thinking is an approach based on problem solving and appropriate to the skills of the 21st century, which seems to be consistent with the work and technology curriculum. Therefore, the current research has been done to design a model for implementing work and technology curriculum based on design thinking. Method: This research is conducted through studying documents using the method of regular review. In the present study, Latin electronic articles include all electronic articles published in Eric, Science Direct, Taylor & Francis, Springer, Google Scholar databases and educational sites related to work, technology, and design thinking educational resources; Internal databases such az Noormgaz; MagIran and SID and education site without time limit. After searching in databases, 1345 articles were obtained, removing similar articles, 216 articles were selected for detailed review and were evaluated with CASP evaluation criteria. finally, 90 articles were analyzed and thoroughly reviewed. 42 articles, books, and sites were used for design thinking; 5 books, meta-documents, data, and resources from 6 countries and 37 articles and resources were used for work and technology. Results: Data analysis showed that the most important dimensions of the model are: the learning approach, learner, education presentation, content, evaluation, class, design tools, and metacognitive methods and processes. Also, to verify the implementation pattern, an expert review was used using the focus group method. Validation of the model was done by forming a virtual online group with the presence of 8 experts. Discussion and Conclusion: Finally, the designed model includes two main variables: 1- Execution prerequisite and 2- Execution; In the prerequisite stage, the basic works and infrastructures needed for successful implementation were considered. First, the learner and the content were examined to determine the need and the existing situation. Then the infrastructures and learning approach and design thinking model were determined. According to all the mentioned issues, the educational strategy is determined and the model enters the implementation stage. The four main elements of the implementation of the learner and the teacher, the problem and the evaluation, and the processes between them according to the components were identified in this stage.}, keywords = {Design thinking,implementation,work and technology,pattern}, title_fa = {طراحی الگوی اجرای برنامه درسی کار و فناوری مبتنی بر تفکر طراحی در دوره اول متوسطه}, abstract_fa = {مقدمه: تفکر طراحی رویکردی مبتنی برحل مسئله و متناسب با مهارت­های قرن بیست و یکم است که به نظر می­آید همخوان با برنامه­ی­درسی کار و فناوری است. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اجرای برنامه درسی کار و فناوری مبتنی بر تفکر طراحی صورت گرفته است. روش: روش انجام این پژوهش روش مطالعه اسنادی است که با استفاده از شیوه مرور منظم انجام شده­است. در مطالعه حاضر قلمروی مقالات الکترونیکی لاتین را کلیه­ی مقالات الکترونیکی منتشر شده در پایگاههای داده اریک، ساینس دایرکت، تایلر و فرانسیس و اسپیرینگر و گوگل اسکلار و سایت­های آموزش و پرورش مرتبط با منابع آموزشی کار و فناوری و تفکر طراحی؛ پایگاه داده­های داخلی نورمگز؛ مگ ایران و سایت جهاد دانشگاهی و سایت آموزش و پرورش بدون محدودیت زمانی تشکیل داد. پس از جست و جو در بانک­های داده 1345مقاله بدست آمد و پس از حذف مقالات مشابه، 216 مقاله برای برسی تفصیلی انتخاب شده و با ملاک ارزیابی casp مورد ارزیابی قرارگرفتند و در نهایت 90 مقاله مورد تحلیل و بررسی کامل قرار گرفتند که 42 مقاله، کتاب و سایت برای تفکر طراحی و 5 کتاب و اسناد فرادستی، داده و منابع6 کشور و 37 مقاله و منبع برای کار و فناوری مورد استفاده قرار گرفت. نتایج: بررسی داده­ها نشان داد مهمترین ابعاد الگو عبارتند از: رویکرد یادگیری، یادگیرنده، ارائه آموزش، محتوا، ارزیابی،کلاس، ابزار طراحی و روش­ها و فرایندهای فراشناختی. همچنین برای روایابی الگوی اجرا از مرور متخصصان با استفاده از روش گروه کانونی استفاده شد. روایی الگو با تشکیل گروه مجازی بر خط با حضور8 متخصص انجام شد. بحث و نتیجه‏گیری: در نهایت الگوی طراحی شده شامل دو متغیر اصلی: 1-پیش نیاز اجرا و 2- اجرا؛ شد که در مرحله پیش نیاز کارهای اولیه و زیر ساخت­های مورد نیاز برای اجرای موفق مد نظر قرار داده شد که ابتدا یادگیرنده و محتوا برای تعیین نیاز و موقعیت موجود بررسی، سپس زیر ساخت­ها و رویکرد یادگیری و مدل تفکر طراحی تعیین و با توجه به همه مسائل ذکر شده راهبرد آموزشی تعیین می­شود و الگو وارد مرحله اجرا می­شود که چهار عنصر اصلی اجرا یادگیرنده و معلم و مسئله و ارزشیابی و فرایندهای بین آن طبق مولفه­ها در این مرحله مشخص شد.}, keywords_fa = {تفکر طراحی,اجرا,کار و فناوری,الگو,برنامه درسی}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_3537.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_3537_7c9b8c64afdb19b06996a351685126a5.pdf} }