@article { author = {Karimzadeh, Kobra and Khanifar, Hossein and Yazdani, Hamidreza and Rahmati, Mohammadhossein}, title = {Qualitative Approach to Primary School Student Life Skills Curriculum}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {16}, number = {2}, pages = {57-72}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2019.3313}, abstract = {The purpose of this study is to provide a framework for curriculum for life skills training in elementary school. The method of this qualitative research is of exploratory type. The research population of 15 teachers of education system have been chosen through snowball sampling to achieve data saturation through semi-structured interview. Upgraded documents and documentation of observation have also been used. Findings show that: The main goal of life skills training is to improve individual-social skills of students,nowadays the fundamental need of students is citizenship nurture, student-centered and problem-based contents are among the most relevant contents that should be Combined with the main courses and new methods of education is taught by teachers who are qualified and have the necessary competencies (general, professional, specialized), and in order to evaluate the learning and institutionalizing of life skills in students, qualitative and descriptive evaluation methods and longitudinal studies of behavior and function should be used.}, keywords = {Life skills,Curriculum,Basic Education Transformation Document,citizenship education}, title_fa = {طراحی کیفی برنامه درسی آموزش مهارت‌های زندگی دوره ابتدایی بر اساس نظرات خبرگان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر طراحی کیفی برنامه درسی آموزش مهارت‌های زندگی دوره ابتدایی بر اساس، نظرات خبرگان است. رویکرد پژوهش کیفی از نوع اکتشافی است. نمونه ی پژوهش 15 نفراز خبرگان نظام تعلیم وتربیت بودند که به طور هدف‌مند و با تکنیک گلوله برفی، انتخاب شدند. ابزار پژوهش فرم مصاحبه‌ی نیمه ساختاری به علاوه فرم فیش برداری برای مرور اسناد بالادستی و مستندات مکتوب، بوده است. نتایج نشان داد؛ هدف اصلی از آموزش مهارت‌های زندگی، ارتقای مهارت‌‌های فردی - اجتماعی دانش‌آموزان است. اساسی‌ترین نیاز مهارتی دانش‌آموزان عصر حاضر، تربیت شهروندی است. محتوای دانش‌آموز محور و مسئله محور، مناسب‌ترین محتوا برای آموزش مهارت‌های زندگی است. زمان آموزش مهارت‌های زندگی، استفاده مناسب از ساعات کلیه دروس می‌باشد. مناسب‌ترین روش یاددهی - یادگیری برای آموزش مهارت‌های زندگی، روش‌های فعال و نوین تدریس است. برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ونهادینه سازی مهارت‌های زندگی در دانش‌آموزان باید ازروش‌های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی کیفی – توصیفی و نیز مطالعات طولی رفتار و عملکرد و تکالیف مهارت محور، استفاده نمود. نتایج حاکی از توجه ننمودن هم زمان به شش عنصر فوق در برنامه درسی دوره ابتدایی است.}, keywords_fa = {مهارت‌های زندگی,برنامه درسی,سند تحول بنیادین,شهروندی}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_3313.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_3313_792b2c2a8f3910ad7fd58c197be34311.pdf} }