@article { author = {Aali, Amene and sayf, Aliakbar and Kadivar, parvin}, title = {Wrting to learn (WTL) the effects of written assignments on students learning and writing skills}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {14}, number = {2}, pages = {1-15}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2020.2508}, abstract = {This research aims to develop a model based on writing to learn (WTL) and the effective on promotion of learning and writing skills of students. Therefore, use the nonequivalent control group design with pre- test and post- test. 115 of the undergraduate students of Education University were assigned at random in three groups: Group 1 (short writing assignments), group 2 (analytical essay), and control group (traditional instruction). Analysis of data from the implementation of research instruments (achievement test and California Basic skills tests training in (CBEST)), After the pre-test and post-test before and after the presentation of 16 sessions were conducted , showing to : 1 – The mean learning scores in the writing groups ,at all levels except level recall, was higher than the traditional group and the mean learning in the analytical essay group were higher than short writing assignments group in the apply level. 2- a significant increase in writing scores was observed for two groups of students in the often writing skills, especially analytical essay groups. Overall, the findings confirmed on the effectiveness of teaching writing based on the promotion of learning and writing skills of students and revealed that the analytical essay is more effective than short assignments.}, keywords = {Writing to Learn WTL,short writing assignments,analytical writing,Learning,and writing skills}, title_fa = {نوشتن برای یادگیری (WTL): بررسی اثربخشی تکالیف نوشتاری بر یادگیری و مهارت‌های نوشتاری دانشجویان علوم تربیتی}, abstract_fa = {پژوهش در راستای تدوین الگوی آموزشی مبتنی بر رویکرد نوشتن برای یادگیری(دبلیو. تی. اِل.) و سنجش اثربخشی تکالیف نوشتاری بر یادگیری و مهارت های نوشتاری دانشجویان علوم تربیتی اجرا شده است. با استفاده از طرح گروه‌های نامعادل با پیش آزمون و پس آزمون، 115 نفر از دانشجویان کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان امیرکبیر کرج به طور تصادفی در سه گروه؛ آزمایش یک (تکالیف کوتاه نوشتاری)، آزمایش دو (مقاله نویسی تحلیلی) و گواه (آموزش سنتی) گمارده شدند. تحلیل کوواریانس داده‌های حاصل از اجرای ابزارهای پژوهش (آزمون پیشرفت تحصیلی و آزمون مهارت‌های اساسی تربیتی کالیفرنیا)، در دو مرحلهﯼ پیش و پس‌آزمون که قبل و بعد از ارائهﯼ 16 جلسه آموزش اجرا شد، نشان داد؛ میانگین نمرهﯼ یادگیری دانشجویان دو گروه نوشتاری، در همهﯼ سطوح یادگیری به جز سطح به یادآوردن، بالاتر از گروه آموزش سنتی است. میانگین گروه مقاله‌نویسی در سطح به کاربستن بیش از گروه تکالیف کوتاه است همچنین، افزایش معناداری در نمرهﯼ نوشتن دانشجویان دو گروه آزمایشی، به ویژه گروه مقاله‌نویسی، در اغلب مهارت‌های نوشتاری مشاهده شد. در مجموع یافته‌ها اثربخشی آموزش مبتنی بر نوشتن را تایید و نشان داد که مقاله‌نویسی تحلیلی نسبت به تکالیف کوتاه، بر ارتقاء سطح یادگیری و مهارت‌های نوشتاری دانشجویان، موثرتر است.  }, keywords_fa = {نوشتن برای یادگیری,تکالیف کوتاه نوشتاری,مقاله‌نویسی تحلیلی,یادگیری,مهارت‌های نوشتاری}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2508.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2508_d3906139adffb772583f873f81db8a5f.pdf} }