@article { author = {adib, yousef and fardanesh, hashem}, title = {Life Skills Needed by Junior High School Students}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {13-28}, year = {2004}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {Complexities and quick changes in human life have faced him with various challenges. How to adapt to conditions and difficulties originated in these challenges, are the basic concerns of practitioners, especially in educational area. As it prepares people to cope with problems efficiently, causes positive behaviors and then makes it possible to attain to successful life, life skills education has been attended by managers of instructional systems. In decision making process for curriculum planning or instructional designing, need assessment is very critical. So, the purpose of this research was to determine the life skills needed by junior high school student, and to present some guides to apply them to the planning of life skills curriculum. In this term determining the range of life skills and need assessment from students have been considered. Research methods used in this study were analytical-inductive method and need assessment. Library studies and researcher- made questionnaire were used in this study. To analyze the data, statistical AHP method was utilized. Society of the research included male/female junior high school students among whom 600 people were selected. The results showed that their major priorities concerning life skills were those related to psycho- social abilities, life affairs- management, responsible citizenship, psychological and physical health which should be considered in decision- making elements of life skills curriculum.}, keywords = {Life skills,guidance school student,curriculum development}, title_fa = {مهارت‌های زندگی مورد نیاز دانش‌آموزان مقطع راهنمایی}, abstract_fa = {پیچیدگی‌ها و تغییرات سریع زندگی بشری، چالش‌های فراوانی را در برابر او قرار داده است. چگونگی سازگاری با شرایط و دشواری‌های ناشی از چالش‌های موجود، از دل‌مشغولی‌های اصلی متخصصان این امر، به‌ویژه در حوزه تعلیم و تربیت، بوده است. آموزش مهارت‌های زندگی برای آماده نمودن افراد، هنگام مقابله با مشکلات، و ایجاد رفتارهای مثبت و در نتیجه دستیابی به زندگی موفقیت‌آمیز در سال‌های اخیر مورد توجه دست‌اندرکاران نظام‌های آموزشی قرار گرفته است. در فرایند تصمیم‌گیری برای برنامه‌ریزی درسی یا طرح‌ریزی آموزشی، نیازسنجی از گام‌های اولیه است، لذا این تحقیق به دنبال تعیین مهارت‌های زندگی مورد نیاز دانش‌آموزان مقطع راهنمایی و ارائه راه‌کارهایی برای اعمال آن در جریان برنامه‌ریزی درسی مهارت‌های زندگی بوده است. در این راستا، تعیین گستره مهارت‌های زندگی در بعد بین‌المللی، و نیازسنجی از دانش‌آموزان، مورد توجه قرار گرفته است. روش تحقیق مورد استفاده تحلیلی - استنتاجی و نیازسنجی به‌صورت پیمایش بوده، و علاوه بر مطالعه کتابخانه‌ای از پرسشنامه محقق ساخته نیز در مرحله نیازسنجی، استفاده شده است. برای تحلیل داده‌های به دست آمده از نیازسنجی از تکنیک سلسله مراتبی (AHP < span dir="RTL">) استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی کشور بوده‌اند که از آن‌ها ۶۰۰ نفر به‌عنوان نمونه انتخاب گردیده‌اند. نتایج تحقیق در پاسخ به دو سؤال پژوهشی تشریح شده است و در پایان نتیجه‌گیری شده که عمده‌ترین اولویت‌های دانش‌آموزان مقطع راهنمایی، مهارت‌های زندگی خاص توانایی‌های روانی - اجتماعی، اداره زندگی، شهروندی مسئولانه، بهداشت و سلامتی جسمی و روانی بوده است، لذا می‌باید در تصمیم‌گیری نسبت به عناصر برنامه درسی، مهارت‌های زندگی مورد توجه قرار گیرند.}, keywords_fa = {Life skills,guidance school student,curriculum development}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2495.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2495_e752abaf73d757def95a6dd0999d21a2.pdf} }