@article { author = {Barzegar Befroee, Mehdi and Barzegar Befroee, Kazem}, title = {The Relationship of Goal Orientation and Reading Metacognitive Strategies in Female Student Teachers with Mediation of Academic Motivation}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {13}, number = {2}, pages = {35-46}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2017.13.2.35}, abstract = {The purpose of this study was to design the relationship of goal orientation and reading metacognitive strategies with intermediation of academic motivation in female student teachers. Therefore, 200 female students of Fatima-al–Zahra University were selected by random sampling. The completed the goal orientation, educational motivation and reading cognitive strategies questionnaires. Data were analyzed by path analysis method. The results of path analysis showed that trend-dominance has a significant, indirect, positive effect on metacognitive strategies due to intrinsic motivation and amotivation; Avoidance-dominance has a significant indirect negative effect on metacognitive strategies due to amotivation; trend-performance has a significant indirect negative effect on metacognitive strategies due to extrinsic motivation; avoidance-performance has a significant indirect negative effect  on metacognitive strategies due to amotivation and intrinsic motivation. The results of the study showed that educational motivation and goal orientation variables are very important in use of reading metacognitive strategies.  }, keywords = {Goal orientation,Educational motivation,Reading metacognitive strategies,Student teachers}, title_fa = {رابطه‌ی جهت‌گیری هدف و راهبردهای فراشناختی خواندن در دانشجو معلمان دختر با واسطه‌گری انگیزش تحصیلی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه‌ی جهت‌گیری هدف و راهبردهای فراشناختی خواندن با واسطه‌گری انگیزش تحصیلی در دانشجو - معلمان دختر بود. بدین منظور 200 نفر از دانشجو - معلمان دختر پردیس فاطمه الزهرای یزد به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامه‌های جهت‌گیری هدف، انگیزش تحصیلی و راهبردهای فراشناختی خواندن پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل مسیر نشان که هدف تسلط - گرایشی به واسطه انگیزش درونی و بی‌انگیزگی بر راهبردهای فراشناختی خواندن اثر غیر مستقیم و مثبت معنادار؛ هدف تسلط – اجتنابی  به واسطه بی‌انگیزگی بر راهبردهای فراشناختی خواندن اثر غیر مستقیم و منفی معنادار؛ هدف عملکرد - گرایشی به واسطه انگیزش بیرونی بر راهبردهای فراشناختی خواندن اثر غیر مستقیم و منفی معنادار؛ هدف عملکرد - اجتنابی به واسطه بی‌انگیزگی و انگیزش درونی بر راهبردهای فراشناختی خواندن اثر غیر مستقیم و منفی معنادار دارند. نتایج این پژوهش حاکی از اهمیت توجه به متغیرهای جهت‌گیری هدف و انگیزش تحصیلی در استفاده از راهبردهای فراشناختی خواندن بود.}, keywords_fa = {جهت‌گیری هدف,انگیزش تحصیلی,راهبردهای فراشناختی خواندن,دانشجو – معلمان}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2488.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2488_60b24a0e040e8bbd433d876089509ecd.pdf} }