@article { author = {Soltan Al Gharayi, Khalil and Abdollahi Adli Ansar, Vahideh}, title = {The relationship between learning styles and personality traits with students' readiness of Tabriz University to Self-Directed Learning}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {13}, number = {1}, pages = {79-88}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2016.13.1.79}, abstract = {The purpose of this research is to investigate the relationship between learning styles and personality traits with students' readiness of Tabriz University to self-directed learning. The statistical population included all students of Tabriz University from whom 346 students in different fields of study were selected through multistage cluster sampling. The research method is descriptive correlational. Data gathering tools were Kolb' Learning Style Inventory (LSD), NEO Personality Inventory (NEO- FFI) and Self-Directed Learning Readiness Scale (SDLR). The obtained data were analyzed by using SPSS statistical software. Pearson correlation coefficient test revealed that there is no significant relationship between cognitive learning styles and readiness to self-directed learning. The results of variance analysis showed that there is no significant difference between self-directed learning style and divergent, convergent, assimilating and accommodating styles. Moreover, multiple regression analysis indicated that the extroversion factors, agreeableness and conscientiousness emerged as positive predictors of Self-directed learning readiness and neuroticism negatively predicted readiness to self-directed learning.  }, keywords = {Learning styles,Personality traits,Readiness to self-directed learning}, title_fa = {ارتباط سبک‌های یادگیری و ویژگی‌های شخصیتی با آمادگی دانشجویان دانشگاه تبریز برای یادگیری خود – رهبر}, abstract_fa = {   هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط سبک‌های یادگیری و ویژگی‌های شخصیتی با آمادگی دانشجویان دانشگاه تبریز برای یادگیری خود – رهبر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه تبریز بود که از بین آنان 346 دانشجو در رشته‌های مختلف تحصیلی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه سبک‌های یادگیری کلب (LSD )، پرسشنامه شخصیتی نئو- فرم کوتاه (Neo-FFI) و مقیاس آمادگی برای یادگیری خود – رهبر ( SDLR) استفاده گردید. داده‌های بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین شیوه‌های یادگیری شناختی و آمادگی برای یادگیری خود- رهبر رابطه معنی دار وجود ندارد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد که تفاوت معنی‏داری در سطح یادگیری خود – رهبر دارندگان سبک‏های واگرا، همگرا، جذب کننده و انطباق یابنده وجود ندارد. همچنین تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که عوامل برون گرایی، توافق پذیری و با وجدان بودن آمادگی برای یادگیری خود – رهبر را در جهت مثبت پیش بینی می‌کنند و نوروتیسزم آمادگی برای یادگیری خود – رهبر را در جهت منفی، پیش‌بینی می‌کند.}, keywords_fa = {سبک‌های یادگیری,ویژگی‌های شخصیتی,آمادگی برای یادگیری خود – رهبر}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2483.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2483_6da3557f544dd900d175392bb3425c9f.pdf} }