@article { author = {Mostafavi, Zeinab ol Sadat and Kamal Kharazi, Seyyed Ali Naghi and Narenji Thani, Fatemeh}, title = {Investigation of Students Interaction in E-learning Environment; Case Study: Mehralborz Higher Education Institute}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {13}, number = {1}, pages = {21-36}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2016.13.1.21}, abstract = {The present research investigates the interaction of learners (Learners, Educational content, Teacher, and Teaching Assistant) in E-learning environment of higher education. According to the purpose of research, was applied research and according to the collecting data, the design of the research was descriptive- survey. Statistical population included all students in Higher Education Institute of MehrAlborz (the first higher education institution in the field of E-learning in Iran) in the academic year of 1393-94, from whom 256 people were selected through relative classification sampling method. Data gathering tool was a researcher- made questionnaire with Cronbach’s alpha coefficient 90/0. Data were analyzed by the Mann-Whitney U and Friedman tests. The findings of the research revealed that students' interaction is relatively appropriate in all aspects of the interaction. Friedman test results indicate that there is a significant difference between ranking averages. Students interaction with 1- Teaching Assistants, 2- Educational content 3- professor and 4- Students, ranked from higher to lower, respectively. The results of U Mann–Whitney test revealed that there is a significant difference between the extent of students' interaction and other components of the interaction in both Engineering and Management groups, and management students have a higher level of interaction in all aspects.  }, keywords = {Interaction,E- learning,Higher Education,Students}, title_fa = {بررسی میزان تعامل دانشجویان در محیط یادگیری الکترونیکی (مورد مطالعه؛ مؤسسه آموزش عالی مهر البرز)}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به بررسی میزان تعامل فراگیران با (فراگیران- محتوی آموزشی- مدرس- دستیار آموزشی) در محیط یادگیری الکترونیکی آموزش عالی، می‌پردازد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گرد آوری داده‌ها در حیطه پژوهش‌های توصیفی پیمایشی بوده است. جامعه آماری، کلیه دانشجویان مؤسسه آموزش عالی مهر البرز (نخستین نهاد آموز ش عالی در حوزه‌ی آموزش الکترونیکی در ایران) در سال تحصیلی 94-93 و نمونه آماری نیز شامل 256 نفر که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه‌ای نسبی، انتخاب شده‌اند. جهت گردآوری داده‌ها، از پرسشنامه محقق ساخته با ضریب آلفای کرونباخ 90/0 استفاده گردید برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از آزمون‌هایی؛ یومن ویتنی و فریدمن استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد؛ میزان تعامل دانشجویان در همه ابعاد تعامل در سطح نسبتاً مطلوب قرار دارد. نتایج آزمون فریدمن حاکی از آن است که بین میانگین‌های رتبه ای تفاوت معنی دار وجود دارد و تعامل دانشجویان با 1- دستیاران آموزشی 2-محتوای آموزشی 3- استاد و 4- دانشجویان، به ترتیب دارای بیشترین تا کمترین رتبه است. نتایج آزمون یومن ویتنی حاکی از آن بود که بین میزان تعامل دانشجویان با دیگر مؤلفه های تعامل در دو گروه فنی مهندسی و مدیریت، تفاوت معنادار وجود دارد و دانشجویان گروه آموزشی مدیریت دارای سطح بالاتری از تعامل در تمامی ابعاد هستند.}, keywords_fa = {تعامل,یادگیری الکترونیکی,آموزش عالی,دانشجویان}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2479.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2479_22e92ac4646bd43ddbdf13d711f63b8c.pdf} }