@article { author = {Ahmadi, Parvin and Sobhaninejad, Mehdi and Amiri, Mehdi}, title = {Interdisciplinary Organization of the Curriculum with Emphasis on Effectiveness of Courses Content}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {12}, number = {1}, pages = {97-122}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/2.6.97}, abstract = {This study seeks to explain the nature of interdisciplinary curriculum and its relation to the effectiveness of the school curriculum. Organization of interdisciplinary is to communication and combination of curriculum content and processes to cohere and deepen students’ leaning experiences. The research method was document analysis a type of descriptive method. In order to answer the research questions, available documents, relating to the data collection form usage, has been collected and analyzed by qualitative method. The results show that each pundit has his/her own definition of interdisciplinary organization and believes that interdisciplinary organization is part of organization methods, discipline on its center and could be defined as combination of content, processes and curriculum skills to cohere the learning experiences. The most important components of effective curriculum includes: meaningful of curriculum content, active learning in the process of presenting content, the relation between content and life, learner’s engagement with content, intelligibility and appropriateness of content with learner’s talents. In order to make content effective, there are some experimental samples and reports of utilizing interdisciplinary organization: Schmitt (1983), Friend (1984), Shbakhr (1991), Lyvtan (1991), Willett (1992) , cement and Klvts (1997), Melnik and Schubert (1997), Erickson (1998), tops, Grandgnt, Stellar, Pavlovsky and Bond (1998), Susan (1998) and Pena, Brown, Adams, Decker (1999). Results show the effectiveness of the interdisciplinary organization of the curriculum in areas such as: meaningful learning, cause and motivate learners to get involved and act, avoid rote memorization, the adaptation of the content to life, observing the principle of the understandability, appropriateness of the content with learner’s features, and preparation for future learnings.}, keywords = {Organization,Interdisciplinary,Curriculum,Effectiveness,Content of curriculum}, title_fa = {سازمان‌دهی میان رشته‌ای برنامه درسی با تأکید بر اثربخش سازی محتوای دروس}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به دنبال تبیین ماهیت برنامه درسی میان رشته‌‌‌ای و نسبت آن با اثر بخشی محتوای برنامه درسی مدارس است. سازمان دهی میان رشته ای؛ ارتباط دادن و درهم آمیختن محتوا و فرایندهای برنامه درسی به منظور انسجام و تعمیق تجربیات یادگیری فراگیران است. روش انجام پژوهش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی و به منظور گردآوری داده‌‌های لازم جهت پاسخ گویی به سوال‌‌های پژوهش، اسناد و مدارک موجود و مرتبط با استفاده از فرم گردآوری داده جمع آوری و به شیوه کیفی، تحلیل شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد؛ صاحب نظران هر یک تعریف خاصی از سازماندهی میان رشته ای داشته و معتقدند؛ سازمان دهی میان رشته ای جزو روش های سازماندهی با محوریت رشته است که می توان آن را درهم آمیختن محتوا، فرایندها و مهارت‌‌های برنامه درسی به منظور انسجام تجربیات یادگیری، تعریف نمود. عمده ترین مولفه های مبین برنامه درسی اثربخش شامل؛ معناداری محتوای برنامه درسی، فعال بودن یادگیرنده در فرایند ارائه محتوا، ارتباط محتوا با زندگی، درگیر شدن یادگیرنده با محتوا، قابلیت فهم و تناسب محتوا با استعدادهای یادگیرنده است. نمونه های تجربی بهره گیری از سازماندهی میان‌رشته‌ای به منظور اثربخش سازی محتوا را می‌توان در گزارش‌های؛ اشمیت (1983)، فرند (1984)، آشباخر(1991)، لیوتان(1991)، ویلت(1992)، سیمانو و کلوتس(1997)، ملنیک و شوبرت(1997)، اریکسون(1998)، تاپ، گراندگنت، استلر، پاولوسکی و بوندی(1998)، سوزان(1998) و پنا، براون، آدامز، دکر(1999) یافت. نتایج مبین اثربخشی سازماندهی میان رشته ای برنامه درسی در زمینه هایی چون؛ یادگیری معنادار، به فعالیت واداشته شدن یادگیرندگان، پرهیز از حفظ طوطی وار، انطباق محتوا با زندگی، رعایت اصل قابل فهم بودن، تناسب محتوا با مختصات یادگیرنده و زمینه سازی برای یادگیری های آتی دانست.}, keywords_fa = {سازماندهی,میان رشته ای,برنامه درسی,اثر بخش سازی,محتوای برنامه درسی}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2426.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2426_33b209fce0d0115896731deca4035242.pdf} }