@article { author = {ahmadi, P. and rezazadeh shiraz, F.B. and emamgholizadeh Ganji, Z.}, title = {Surveying the Impact of Collaborative Learning on Development of Students’ Composition and Writing Skills in Saveh}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {11}, number = {2}, pages = {97-112}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to survey the impact of collaborative learning on development of students’ composition and writing skills and its comparison with classic method. Statistical population was students in 7th grade in Saveh in 2011-2012 academic year from whom 140 students (70 males and 70 females) were selected as the sample by cluster sampling. The required data were provided through experiment-like method using pretest and posttest with control group. Validity and reliability were respectively approved by experts’ idea and Cronbach’s alpha. Descriptive and deductive statistics were applied for data analysis. Results showed that collaborative method reduced errors (caused development) in students’ composition skills rather than classic one. The rates of male and female students’ composition and writing skill development were the same in collaborative method.}, keywords = {Collaborative learning method,Writing process,Composition curriculum,Classic method,Secondary education}, title_fa = {بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت انشانویسی دانش‌آموزان شهرستان ساوه}, abstract_fa = {هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت انشای دانش‌آموزان و مقایسه آن با روش سنتی بود. جامعه پژوهش، کلیه دانش‌آموزان شاغل به تحصیل پایه دوم راهنمایی تحصیلی شهرستان ساوه در سال تحصیلی 1391-1390 بود که از آن میان 140 نفر به‌عنوان نمونه‌ پژوهشی (هفتاد دختر و هفتاد پسر) انتخاب‌شدند. روش نمونه‌گیری در این تحقیق از نوع تصادفی خوشه‌ای بوده سپس با به‌کارگیری روش شبه‌آزمایشی و با استفاده از طرح تحقیق پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل، اطلاعات لازم جمع‌آوری گردید. روایی آزمون‌ها توسط متخصصان مورد تأیید قرارگرفت و پایایی آن نیز تأییدشد. به‌منظور تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده‌شد. نتایج به‌دست‌آمده نشان‌دادند که روش یادگیری مشارکتی نسبت‌به روش سنتی منجر به کاهش خطا (پیشرفت) در انشای دانش‌آموزان شده‌است. پیشرفت انشای دانش‌آموزان دختر و پسر در روش یادگیری مشارکتی، یکسان بوده‌است.}, keywords_fa = {روش یادگیری مشارکتی,فرایند نوشتن,درس انشا,روش سنتی,دوره راهنمایی تحصیلی}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2411.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2411_17ee02a24c2f25d2aab1f1556ff5c865.pdf} }