@article { author = {Khosravi, R. and Fathi Vajargah, K. and Ashtiani, M.}, title = {Pathology of Life Skills Curriculum in Secondary Education System}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {11}, number = {1}, pages = {1-18}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {  Secondary education students could effectively do their multi-tasks, improve condition of themselves and their society, and confront with life’s difficult situations and society’s changes and complications as the society’s active members just when they are provided by well-prepared life skills comprehensive curriculum. Therefore, the main purpose of this study is identification of damages existing in components of life skills curriculum according to Frances Klein scientific model from viewpoint of education specialists, teachers, and students of state high schools in Tehran and provision of solutions for its improvement. This is descriptive survey and statistical population includes education specialists, teachers, and students of state high schools in Tehran. Also the sample contains 19 education specialists, 64 teachers, and 378 students and data measurement tool is structured questionnaire. Descriptive data analysis methods were frequency, percentage etc. and deductive ones were single sample t-test, Kruskal Wallis one-way analysis of variance and Mann-Whitney U test. Findings indicated that damages existing in components of life skills curriculum were goals, content, and training time from education specialists learning activities, evaluation, and time from teachers’ view and finally educational material, learning activities, evaluation, categorization, as well as time and space of the education.}, keywords = {Pathology,Life skills curriculum,Secondary education}, title_fa = {آسیب‌شناسی برنامه درسی مهارت‌های زندگی در نظام آموزش متوسطه نظری}, abstract_fa = {زمانی دانش‌آموزان دوره متوسطه به‌عنوان عناصر فعال جامعه، می‌توانند وظایف چندگانه خود را به‌طور مؤثر ایفانموده، شرایط خود و جامعه را بهبودبخشند و با موقعیت‌های دشوار زندگی، تغییرات و پیچیدگی‌های جامعه، روبرو شوند و آن را اداره‌نمایند که از برنامه درسی جامع مهارت‌های زندگی که تمام عناصر آن به‌درستی تدوین‌شده‌باشد، بهره‌مند شده‌باشند؛ ازاین‌رو هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی آسیب‌های موجود در عناصر برنامه درسی مهارت‌های زندگی مطابق با مدل علمی فرانسیس کلاین، از دید متخصصان تعلیم و تربیت، معلمان و دانش‌آموزان شاخه نظری دبیرستان‌های عادی- دولتی شهر تهران و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت آن بوده‌است. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی، جامعه آماری شامل متخصصان تعلیم و تربیت، معلمان و دانش‌آموزان شاخه نظری دبیرستان‌های عادی- دولتی شهر تهران؛ نمونه آماری شامل 19 نفر متخصص تعلیم و تربیت، 64 نفر معلم و 378 نفر دانش‌آموز و ابزار اندازه‌گیری داده‌ها نیز پرسش‌نامه محقق‌ساخته بوده‌است؛ همچنین شیوه تحلیل داده‌ها در بخش توصیفی؛ فراوانی، درصد و... و در بخش استنباطی؛ آزمون t تک‌نمونه‌ای، تحلیل واریانس رتبه‌ای کروسکال - والیس و U مان- ویتنی بوده‌است. براساس یافته‌های پژوهش، آسیب‌های موجود در عناصر برنامه درسی مهارت‌های زندگی از دید متخصصان تعلیم و تربیت، متوجه اهداف، محتوا و زمان آموزشی؛ از دید معلمان، متوجه فعالیت‌های یادگیری، ارزشیابی و زمان و درنهایت از دید دانش‌آموزان، متوجه مواد آموزشی، فعالیت‌های یادگیری، ارزشیابی، گروه‌بندی، زمان و فضای برنامه آموزش مهارت‌های زندگی بوده‌است.}, keywords_fa = {آسیب‌شناسی,برنامه درسی مهارت‌های زندگی,آموزش متوسطه نظری}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2384.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2384_09c00edb751ff12a98d304ee01031625.pdf} }