@article { author = {Shekari, A. and Sobhaninejad, M. and Behravi, F.}, title = {Comparison of Two Descriptive and Classic Academic Success Valuations from Viewpoint of Headmasters and Teachers of Primary Schools in Shoosh}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {10}, number = {1}, pages = {91-108}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {The purpose of this paper is to compare two descriptive and classic academic suc-cess valuations from viewpoint of headmasters and teachers of primary schools in Shoosh during 2008-2009 period. The methodology was descriptive survey and statistical population was all teachers and headmasters of primary schools in Shoosh participating in descriptive valuation plan. Using Krejcie and Morgan Tables, respectively 85 and 65 persons were selected as statistical sample by random stratified sampling method. Survey tool was structured questionnaire including demographics and components tested by 39 closed-ended questions and open-ended questions which its form and content validity is provided and its reliability through Cronbach alpha is 0. 91 in descriptive components of academic success valuation and 0.93 in classic components of academic success valuation. Data statistical analysis in descriptive level is done descriptive statistical indicators and in deductive level is done by t-test, f-independent groups, single-way variance analysis, and Scheffe's test. Findings showed that there was no meaningful difference between respondents' viewpoint based on job rank, age, education, and work experience while there was significant difference based on sex. In comparison to influence of classic and descriptive valuation in components of behavior improvement, learning improvement, and mental health of students, there is meaningful difference between higher average of descriptive academic success valuation and classic academic success valuation average but in other two components, difficulty in teaching-learning for participating teachers and interaction between students' parents and teachers and headmasters, no meaningful difference was not observed between influence of the two academic success valuation.}, keywords = {Descriptive and classic academic success valuation,Primary school,Teachers,Headmasters,Shoosh}, title_fa = {مقایسه دو شیوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی توصیفی و سنتی از دید معلمان و مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر شوش}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی مقایسه‌ای دو شیوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی توصیفی و سنتی از دید معلمان و مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر شوش در سال تحصیلی 1388-1387 بوده‌ است. روش پژوهش توصیفی، از نوع پیمایشی و جامعه آماری نیز شامل تمامی معلمان و مدیران مدارس دوره ابتدایی مجری طرح ارزشیابی توصیفی در شهر شوش بوده اند. از بین جامعه مذکور، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به -ترتیب، 85 و65 نفر با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی، به‌ عنوان نمونه آماری، انتخاب‌شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه محقق‌ساخته طی دو بخش جمعیت-شناختی و مؤلفه‌های مورد آزمون با 39 پرسش بسته پاسخ و پرسش باز پاسخ، بوده که روایی صوری و محتوایی آن تامین و پایایی آن نیز طی ضریب آلفای کرونباخ در بخش مؤلفه‌های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی توصیفی91/0 و در بخش مؤلفه‌های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی سنتی، برابر با 93/0 بوده‌ است. تحلیل آماری داده‌ها در سطح توصیفی به کمک شاخص‌های آماری توصیفی و در سطح استنباطی، حسب انواع آزمون‌های؛ « t » گروه های مستقل، « F تحلیل واریانس یک‌ راهه و هم چنین آزمون شفه انجام ‌شده ‌است. یافته‌ها نشان داد؛ بین دیدگاه پاسخ‌دهندگان براساس؛ سمت، سن، تحصیلات و سابقه خدمت، تفاوت معنادار وجود نداشته و تنها براساس جنس، اختلاف معنی‌دار وجود داشته‌ است. در مقایسه تأثیر ارزشیابی توصیفی و سنتی در مؤلفه‌های؛ بهبود رفتار، بهبود یادگیری و سلامت روانی دانش‌آموزان، میانگین بالاتر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی توصیفی، با میانگین ارزشیابی پیشرفت تحصیلی سنتی، دارای اختلاف معنی‌دار بوده ولی در دو مؤلفه دیگر؛ دشواری فرایند یاددهی- یادگیری معلمان مجری طرح و نیز تعامل اولیای دانش‌آموزان با مدیران و معلمان مدارس، تفاوت معنی‌داری بین تأثیر دو شیوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، مشاهده ‌نشده‌است.}, keywords_fa = {ارزشیابی پیشرفت تحصیلی توصیفی و سنتی,دوره ابتدایی,معلمان,مدیران,شوش}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2335.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2335_b6c2bc1c78e58916803fa279faa8ade2.pdf} }