@article { author = {Riahinia, N. and Kian, M. and Ali Asgari, M.}, title = {Surveying Viewpoint of Headmasters and Teachers of State Girl High Schools in Tehran District 5 on School Laboratory and its influence on Curriculums}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {10}, number = {1}, pages = {61-74}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {This paper surveys viewpoint of headmasters and teachers of state girl high school in Tehran district 5 on school laboratory and its influence on curriculums. Method-ology of this research is descriptive and statistical population is all teachers and headmasters of mentioned high schools in academic year of 2009-2010 which are 190 people. Estimation of sample was done based on Morgan and Krejcie Table and 127 people were selected through random sampling. Data gathering tools were two structured questionnaires (headmasters and teachers with 21 closed-ended questions and 1 open-ended one). Psychometrics of these tools was examined and their required validity and reliability was provided. Findings showed that headmas-ters and teachers consider libraries effective in curriculum improvement. Almost half of respondents considered it necessary to allocate “Book Reading” within students’ curriculum while such course is not included in students’ curriculum. In order to improve curriculums and expansion of students’ learning, establishment of dynamic school libraries with expert bookkeeper, moderation of school curriculum by inclusion of school libraries programs, and allocation of time to use libraries in schools could be useful and effective.}, keywords = {School libraries,Curriculum,High schools,Teachers,Headmasters,Tehran}, title_fa = {بررسی دیدگاه دبیران و مدیران دبیرستان‌های دخترانه دولتی منطقه پنج شهر تهران درباره کتابخانه‌های آموزشگاهی و اثر آن ها بر برنامه-های درسی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر، دیدگاه دبیران و مدیران دبیرستان‌های دخترانه دولتی منطقه پنج شهر تهران را در خصوص کتابخانه‌های آموزشگاهی و اثر آن ها بر برنامه‌های درسی، بررسی نموده ‌است. روش تحقیق، توصیفی بوده وجامعه آماری پژوهش نیز تمامی دبیران و مدیران دبیرستان‌های مذکور در سال تحصیلی 89-1388 بوده‌اند. جامعه آماری 190 نفر بوده است. برآورد نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان، انجام و تعداد 127 نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، انتخاب شدند. ابزار‌های گردآوری داده‌ها دو پرسش‌نامه محقق‌ساخته؛ مدیران و دبیران با 21 سوال بسته پاسخ و به همراه یک سوال باز پاسخ، بوده‌است. ابزارها قبل از اجرا به لحاظ ملاحظات روان‌سنجی بررسی و روایی و پایائی لازم در آن ها، تامین شده‌است. نتایج حاکی از آن بود که؛ دبیران و مدیران استفاده از کتابخانه را در بهبود برنامه‌های درسی، مؤثر دانسته‌اند. به‌طور تقریبی نیمی از پاسخ‌گویان تخصیص واحدی درسی به نام «کتاب-خوانی» را در برنامه درسی دانش‌آموزان لازم دانسته‌اند در حالی که تاکنون چنین واحد درسی، در برنامه درسی آموزشگاهی، قرارداده ‌نشده ‌است. به ‌منظور کمک به بهبود برنامه‌های درسی و توسعه یادگیری دانش‌آموزان، استقرار کتابخانه‌های آموزشگاهی پویا با حضور کتابدار متخصص، متعامل سازی برنامه‌های درسی مدرسه‌ای با برنامه-های کتابخانه‌های آموزشگاهی و هم چنین تخصیص زمان برای استفاده از کتابخانه در مدارس، می‌تواند، موثر واقع گردد.}, keywords_fa = {کتابخانه آموزشگاهی,برنامه درسی,دبیرستان‌,دبیران,مدیران و تهران}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2331.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2331_2ee9d34e250b5761c339e621106832a3.pdf} }