@article { author = {Farmahini Farahani, M. and Sobhaninejad, M. and Mahdavi, Z.}, title = {Explanation of Mind Position in Molavi’s Masnavi and its Educational Implications}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {8}, number = {2}, pages = {171-184}, year = {2011}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {Survey of scientists and philosophers, specially those who are from rich and ancient culture of Iran, can lead to significant and useful results in education. Its most important result is lack of need to imported cultures and approaches which have colonial goals with themselves. In this study, ideas and instructions from Molana is surveyed and examined. Methodology in this research is analytic-deductive. For this, position of mind in Molana’s masnavi is explained. Role and influence of mind in human education is surveyed and then its implications is deducted from Molana’s philosophic theories. Findings shows that Molana believes in two types of mind. He is opposite of slight mind while knows general mind as base of human evolution and recognizes its role in education undeniable. Educational implications were offered in principles, goals, and method frameworks. Basic purpose in mind education is achievement to general mind and approaching to God while its average-level goal is thinking and focus on universe and reinforcement of slight and obtainable mind. Its educational principles include: thinking and ponder, purification of character, authority of will, responsibility, consideration of individual differences in perception rate, need to follow the leader and guide, self-explore and self-measurement, consultation and sympathy, and importance of experience. Its resulted educational methods are: active inquiry, affection and lovemaking, spritual conduct or self-mortification, obedience and respect to instructor and professor, research method, observation and surveillance, as well as solitude and isolation}, keywords = {Molana,Education,General mind,Slight mind,Masnavi,Educational implications}, title_fa = {تبیین جایگاه عقل در مثنوی مولوی و دلالت‌های تربیتی آن}, abstract_fa = {بررسی دیدگاه‌های اندیشمندان و متفکران، به ویژه آنان که برخاسته از فرهنگ و تمدن غنی و پربار ایران است، می‌تواند نتایج مهم و مفیدی در عرصه تعلیم و تربیت داشته باشد. مهم ترین و بارزترین نتیجه آن، بی نیازی از فرهنگ و راهکارهای وارداتی است که معمولاً در پشت آن ها اهداف استعماری، نهفته است. در این نوشتار آراء و آموزه‌های مولانا جلال الدین بلخی مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش تحلیلی- استنتاجی است. به این منظور، ابتدا به تبیین جایگاه عقل در مثنوی پرداخته شد. نقش و تأثیر عقل در تربیت انسان، مورد بررسی قرار گرفت و سپس دلالت های تربیتی آن از مفروضات فلسفی مولانا، استنباط شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که مولانا به دو نوع عقل اعتقاد دارد. او با عقل جزئی، مخالف اما عقل کلی را لازمه تکامل انسان می‌داند ونقش اساسی آن را به ویژه در عرصه تربیت، غیر قابل انکار می‌داند. دلالت های تربیتی در چارچوب اهداف، اصول و روش، ارائه شد. هدف بنیادین در تربیت عقل، رسیدن به عقل کلی و قرب الی‌الله است و هدف‌های میانی آن، اندیشه ورزی و عمیق شدن در آفرینش و پرورش عقل جزئی و تحصیلی است. اصول تربیتی آن عبارتند از: اصل تفکر و تعقل، پاکی و پالایش نفس، اختیار و آزادی اراده، مسئولیت‌پذیری، رعایت تفاوت‌های فردی در میزان درک و فهم، نیاز به پیروی از راهنما و مربی، خودکاوی و خودسنجی، مشورت و هم فکری، اصل اهمیت تجربه و نیز روش‌های تربیتی منتج از آن عبارتند از: روش پرسشگری فعال، محبت و عشق ورزی، سیر و سلوک یا ریاضت نفس، اطاعت و احترام به استاد یا مربی، روش تحقیقی، مشاهده و مراقبه، روش انزوا و خلوت گزینی.}, keywords_fa = {مولانا,تعلیم و تربیت,عقل کلی,عقل جزئی,مثنوی,دلالت‌های تربیتی}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2317.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2317_069d8dd99151857f2d14d0bd4e0abd72.pdf} }