@article { author = {Shirbagi, Naser}, title = {A Survey Of Kurdistan University Postgraguate Students’ Attitudes To Research And Its Relationship With Their Research Self-Effecacy}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {9}, number = {1}, pages = {67-80}, year = {2011}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {The main purpose of this study was to determine students' attitudes towards re-search and its relation to their beliefs on the self-efficiency of research. A descriptive research method was applied using a survey of 260 Kurdistan university graduate students who were selected by stratified sampling technique. Two questionnaires on their attitude towards research and self-efficacy were administered as the research tools. By conducting a pilot study the validity and reliability of the questionnaires was confirmed. Results showed that female students are less concerned about the difficulties of research than their male counterparts. Moreover, the most positive attitudes towards research belonged to the faculty of technical and engineering’s students. In contrast, faculty of Humanities’ students had higher degree of anxiety concerning doing researches. Generally, students believed in high levels of usefulness and benefits of research activities in their future occupations and indicated low degree of anxiety concerning conducting researches. Male students were more convinced than female students that they possess self-efficacy skills. According to analysis students in the Faculty of Humanities appeared at the lowest category of confi-dence regarding their research self-efficacy skills compared with other faculties’ students while faculty of technical and engineering’s students had the highest level of that. The most important skills from the student’s point of view were respectively: "research computer and analyzing skill" and "writing and presenting skills". In contrast, "application of ethical issues and research procedure" and "research designing skills" had the lowest level of self-confidence and self-efficacy from their viewpoint.}, keywords = {Attiude toward research,Research self-efficacy believes,Research educatio}, title_fa = {بررسی نگرش دانشجویان به تحقیق و ارتباط آن با باورهای خودکارآمدی در انجام تحقیق}, abstract_fa = {هدف تحقیق حاضر، تعیین نوع  نگرش دانشجویان نسبت به تحقیق و ارتباط آن با باورهای خودکارآمدی تحقیق، بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی  و تعداد ۲۶۰ تن از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه کردستان به عنوان نمونه تحقیق با استفاده از نمونه گیری طبقه‌ای، انتخاب شدند. دو پرسشنامه نگرش به تحقیق و خودکارآمدی تحقیق به عنوان ابزار، مورد استفاده قرار گرفت که روایی و پایایی آن‌ها در مطالعه مقدماتی، تأیید شد. یافته‌ها نشان داد؛ دانشجویان دختر نگرانی کم‌تری در زمینه سختی‌های اجرای تحقیق نسبت به همتایان پسر خود داشتند هم‌چنین بیشترین نگرش مثبت به تحقیق، مربوط به دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی بود و در مقابل دانشجویان دانشکده علوم انسانی، احساس اضطراب بیشتری برای اجرای تحقیق، نسبت به دانشجویان سایر دانشکده‌ها، داشتند. در مجموع، دانشجویان به فایده و سودمندی تحقیق در مشاغل آتی به میزان بالا، اعتقاد داشتند و هم‌چنین میزان اضطراب کمی را از خود در زمینه انجام فعالیت‌های پژوهشی، بروز دادند. دانشجویان پسر نسبت به دختران، بیشتر اطمینان داشتند که از مهارت‌های خودکارآمدی تحقیق، برخوردارند. تحلیل‌ها نشان داد؛ دانشجویان دانشکده  فنی و مهندسی از اطمینان بالاتری نسبت به دانشجویان سایر دانشکده‌ها در زمینه مهارت‌های خودکارآمدی تحقیق، برخوردار بودند. در مقابل دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی در پایین‌ترین رده اطمینان از مهارت‌های خودکارآمدی در تحقیق در مقایسه با دانشجویان سایر دانشکده‌ها، قرار داشتند. مهم‌ترین مهارت‌هایی که دانشجویان، سطح اطمینان بالایی در مورد آن از خود نشان دادند، به ترتیب؛ "مهارت‌های رایانه‌ای و آماری تحقیق و مهارت‌های نوشتاری و ارائه تحقیق"، بوده است. در مقابل، "مهارت‌های کاربرد اخلاق و رویه‌های تحقیق"  و  "مهارت‌های طراحی تحقیق"  به ترتیب، در سطح پایینی از اطمینان و خودکارآمدی، از دیدگاه دانشجویان، قرار داشته‌اند.}, keywords_fa = {نگرش به تحقیق,باورهای خودکارآمدی,آموزش تحقیق}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2284.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2284_300a939c28d639dfae3e172da490838a.pdf} }