@article { author = {سبحانی نژاد, مهدی and فرمهینی فراهانی, محسن and حسینی, سید محمدرضا and منافی شرف‌آباد, کاظم}, title = {}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {8}, number = {1}, pages = {333-360}, year = {2010}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تبیین اخلاق جنسی از منظر فیلسوفان و مربیان مسلمان با تأکید بر دلالت‌های تربیتی آن}, abstract_fa = {در پژوهش حاضر، اخلاق جنسی در سه محور؛ عمده ترین وجوه اخلاق جنسی از منظر فیلسوفان مسلمان (ابن سینا، خواجه نصیر الدین طوسی و علامه طباطبایی)، عمده ترین وجوه اخلاق جنسی از منظر مربیان مسلمان و تعاریف مرتبط با غریزه جنسی مورد بررسی قرار گرفته است. روش انجام پژوهش، تحلیل اسنادی بوده و به منظور گردآوری داده های لازم جهت پاسخ‌گویی به سؤال‌های پژوهش، کلیه اسناد و مدارک موجود و مرتبط با موضوع تبیین اخلاق جنسی از منظر فیلسوفان مسلمان (ابن سینا، خواجه نصیر الدین طوسی و علامه طباطبایی) و مربیان مسلمان (امام محمد غزالی و شهید مطهری) با تأکید بر دلالت های تربیتی آن، با استفاده از فرم گردآوری داده ها جمع آوری و به شیوه کیفی، تجزیه و تحلیل شده‌ است. عمده ترین وجوه اخلاق جنسی از منظر فیلسوفان مسلمان (ابن سینا، خواجه نصیر الدین طوسی و علامه طباطبایی) در سه بخش؛  الف) حکمت های غریزه جنسی، ب) روش ها و پیشنهادات در خصوص غریزه جنسی و ج) مولفه هایی از غریزه جنسی تحلیل شدند هم‌چنین وجوه اخلاق جنسی از منظر مربیان مسلمان (امام محمد غزالی و شهید مطهری) نیز در سه بخش؛ الف) حکمت های غریزه جنسی، ب) روش ها و پیشنهادات در خصوص غریزه جنسی و  ج) مولفه هایی از غریزه جنسی تحلیل شده‌اند و دلالت های تربیتی مأخوذ از تبیین اخلاق جنسی در سؤال‌های اول و دوم پژوهش نیز جهت کاربرد در تعلیم و تربیت شامل؛ روش هایی چون: پیشگیری از انحرافات جنسی، کنترل غریزه جنسی، اهداف تربیت جنسی، محتوای تربیت جنسی، تربیت عاطفی، تربیت اجتماعی و غیره می‌باشند}, keywords_fa = {اخلاق جنسی,تربیت جنسی,فیلسوفان مسلمان,مربیان مسلمان,دلالت های تربیتی}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2274.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2274_4f30266a5bcb43c71f81d52422d1cd1e.pdf} }