@article { author = {Azizi Moqaddam, A.}, title = {A Survey of the Relationship between Organizational Health of Schools and Teachers’ Burn out in Secondary Schools (Mahabad 2007-2008)}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {7}, number = {1}, pages = {1-22}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {The main purpose of this study was to investigate the relationship between teachers’ burnout and organizational health in secondary schools of Mahabad. The dependent variable was burnout which comprised of three elements (a) exhaustion (b) de-personalization (c) unaccomplishment. The independent variable was organizational health including seven dimensions of institutional integration, principal influence, consideration, initiating structure, resource support, moral and academic emphasis. The correlations were computed for the data obtained by two questionnaires: (a) Maslach Burnout Inventory (MBI) (b) Organizational Health Inventory (O.H.I).The research instruments were administered to 170 teachers, however, only 165 questionnaires were returned and utilized for analysis. To analyze the data, inferential statistics (Pearson’s correlation coefficient, Independent-Sample T-Test, One way ANOVA, LSD Test) were used. The results showed that there is a significant relationship between organizational health of schools and teacher’s burnout (r=-0.34, p < 0.01). Moreover, there is a significant relationship between different dimensions of organizational health (institutional integration, consideration, initiating structure, resource support, moral and academic emphasis) and teacher’s burnout (p < 0.01). However, there is no significant relationship between the “principal influence” and teacher’s burnout (p>0.05).}, keywords = {Organizational health of schools,Institutional integration,Principal influence,Consideration,Initiating structure,Resource support,Morale,Academic emphasis,Burnout}, title_fa = {بررسی رابطه‌ی سلامت‌سازمانی مدارس و فرسودگی شغلی دبیران (مورد مطالعه: مدارس راهنمایی شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 87-1386)}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، تعیین رابطه‌ی سلامت‌سازمانی مدارس با فرسودگی‌شغلی دبیران راهنمایی است. متغیر پیش بین سلامت‌سازمانی مدرسه، با هفت بعد یگانگی نهادی، نفوذ مدیر، ساخت‌دهی، مراعات، حمایت منابع، روحیه و تأکید علمی و متغیر ملاک (معیار) فرسودگی‌شغلی با سه بعد خستگی عاطفی،مسخ شخصیت و فقدان موفّقیّت فردی در نظر گرفته شده است. به منظور اندازه‌گیری متغیر‌ها از دو پرسشنامه1- پرسشنامه سلامت‌سازمانی هوی و همکارانش (O.H.I) و 2- پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلچ و جکسون (M.B.I) استفاده شده است. جامعه آماری300 نفر دبیر مدارس راهنمایی شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 87-86 در نظر گرفته‌شده‌است و از میان آن‌ها 170 نفر با روش طبقه‌ای انتخاب شدند. پس ازپخش پرسشنامه‌ها 165 پرسشنامه برگشت داده شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روش تحقیق این پژوهش همبستگی است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها آزمون ضریب همبستگی پیرسون و جزئی، رگرسیون دو متغیره و چند متغیره، آزمونT مستقل و تحلیل‌واریانس یکراهه استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داده است که بین دو متغیر سلامت‌سازمانی مدرسه و فرسودگی‌شغلی دبیران رابطه معکوس و معنادار وجود دارد (34/0=r و 01/0p < ). همچنین با ثابت نگه داشتن متغیرهای تعدیل‌کننده (جنسیت، سن، سابقه خدمت و مدرک تحصیلی) رابطه دو متغیر سلامت‌سازمانی و فرسودگی‌شغلی معکوس و معنادار به‌دست آمد. نتایج پژوهش نشان دادکه فرسودگی‌شغلی با بعد نفوذ‌ مدیر (08/0-=r و 05/0p>) رابطه معناداری ندارد. اما با ابعاد یگانگی نهادی (35/0-=r و 01/0p < )؛ رعایت (26/0-=r و 01/0p < )؛ ساخت‌دهی (37/0-=r و 01/0p < )، حمایت منابع (34/0-=r و 01/0p < ) روحیه (65/0-=r و 01/0p < ) و تأکید علمی (56/0-=r و 01/0p < ) در سطح 01/0 همبستگی معکوس و معناداری را نشان داده است. در مجموع تجزیه و تحلیل یافته‌ها نشانگر آن است که از طریق سلامت‌سازمانی و ابعاد آن می‌توان به به تبیین و پیش‌بینی فرسودگی‌شغلی دبیران پرداخت. بنابراین محققین و مدیران سطوح مختلف سازمان‌های آموزشی باید بیش از پیش به سلامت سازمانی مدارس توجه کنند و در این راستا پیشنهادهایی جهت سالم‌سازی جو مدارس ارائه شده است.}, keywords_fa = {سلامت‌سازمانی,یگانگی نهادی,نفوذ مدیر,رعایت,ساخت‌دهی,حمایت منابع,روحیه,تأکید علمی,فرسودگی‌شغلی}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2223.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2223_dc59a3a788e32a98e7ec1a8ec05fdd45.pdf} }