@article { author = {Gholipour, F. and Gholipour, A. and Pirannejad, A. and Fakheri Kozekanan, S.}, title = {Explanation of Cognitive Factors (Locus of Control, Learned Helplessness and Golem Effect) in Educational Institutions}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {6}, number = {2}, pages = {15-30}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {  Productive manpower differentiates developed countries from the undeveloped ones. Studies have indicated that human resources in the developed countrids have high self-esteem and internal locus of control. Therefore, strategic plans have intended to boost this trait and variable worldwide. In this article, the five-dimensional model of justice is applied to enhance self-esteem and internal locus of control. The sample included 907 students in the schools and universities. The results demonstrate that there is a significant difference and social justice and self-esteem. There is also a positive correlation between the latter and internal locus of control. On the other hand, it is confirmed that implanting justice is necessary to decrease Golem effect and learned helplessness both in educational institutions and society.}, keywords = {Self-esteem,internal locus of control,learned helplessness,Golem effect,justice and educational institutions}, title_fa = {تبیین عوامل شناختی(کانون کنترل، درماندگی اکتسابی و اثرگُلِم) در نهادهای آموزشی}, abstract_fa = {نیروی انسانی مولد، متمایزکننده کشورهای توسعه یافته و فقیر است. مطالعات نشان داده است که نیروی انسانی ملل توسعه یافته از عزت نفس بالا و درماندگی پایین و کانون کنترل درونی برخوردار هستند و از این‌رو تلاش برای افزایش عزت نفس و کاهش احساس درماندگی یکی از برنامه‌های بلند مدت کشورها در چشم اندازهای 20 ساله و 50 ساله شده است. در این تحقیق تأثیر عدالت در ارتقای عوامل شناختی همچون عزت نفس، کانون کنترل درونی و کاهش عوامل شناختی همچون درماندگی اکتسابی و اثر گلم مدنظر قرار گرفته و یافته‌های تحقیق حاکی از وجود رابطه معنا دار و مثبت بین عدالت اجتماعی و عزت نفس، عدالت اجتماعی و کانون کنترل درونی، و رابطه معنادار و معکوس بین عدالت و درماندگی اکتسابی و عدالت و اثر گلم است. لذا برای ارتقاء عزت نفس و کانون کنترل درونی، ضروری است که نهادهای آموزشی بر استقرار عدالت در این نهادها اهتمام ورزند تا ضمن ارتقای این سه عامل شناختی سازنده، همزمان از خطرات درماندگی اکتسابی و اثر گلم جلوگیری شود. جامعه آماری شامل دانشگاه‌ها و مدارس است که 907 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. طبق یافته‌های تحقیق، همبستگی بین عدالت و عزت نفس، کانون کنترل درونی رابطه علی مثبت و بین عدالت و درماندگی اکتسابی و اثر گلم رابطه علی منفی وجود دارد.}, keywords_fa = {عوامل شناختی,عزت نفس,کانون کنترل,درماندگی اکتسابی,اثر گلم,عدالت}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2218.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2218_b6eae39c24e5515918ffadb9f5243005.pdf} }