@article { author = {Rahnama, A. and Elieen, H. and Sobhaninejad, M.}, title = {Analytics Study of the Basic Principles and Political Trainings in Imam Ali's Peace be Upon Him Nahj-Albalagheh}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {6}, number = {1}, pages = {1-31}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = { This is an analytical and descriptive study of Imam Ali's views about the basic methods and principles of political education in Nahjolbalaghe. The nine basics are as followings: devotion to God, moderation, civilization, environment influences, contemplation, benevolence, freedom and free will, weakness, and, last but not least, the attraction of benefaction.With regard to the first basic method, i.e, the devotion to God, the five-fold educational princeples are: God centerism, trust in God, believing the hereafter and the next world after death, enforcing religious rules in all aspects of life, namely, the inseparability of religion and politics, and finally the ruling of morality.Given that moderation is another eminent educational principle, one should consider the triple basics of justice, legality and meritocracy.Civilization embraces th basic principles of democracy, improving the socio-economic status and ensuring public safety and security. Moreover, benevolence emphasizes the principle of self esteem and dignity. Resemblance to the beneficient is the main educational aim in attaining freedom and free will. While in benefaction secking excellance is the rule. Furthermore, to compensate for the weakness, easygoing is suggested, and to amend the environment influences on the individual, the dual principles of improving the conditions and preparing the grounds may be noted. On the whole, from the abovementioned basic principles and their subsets seventy nine educational methods can be derived.}, keywords = {Imam Ali,Nahjolbalaghe,political education,educational principles and methods}, title_fa = {بررسی تحلیلی مبانی، اصول و روش‌های تربیت سیاسی از منظر امام علی(ع) در نهج‌البلاغه}, abstract_fa = { در پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و استفاده از تحلیل محتوا، مبانی، اصول و روش‌های تربیت سیاسی از منظر امام علی(ع) مورد بررسی قرار گرفته است.1. مبانی تربیت از منظر امام علی (ع) شامل نه مبنا به این شرح است: عبودیت و بندگی خداوند متعال، اعتدال، مدنیت، تاثیر محیط، اندیشه ورزی، کرامت، آزادی و اختیار، ضعف و جاذبه احسان می‌باشد. 2. درمبنای عبودیت و بندگی خداوند متعال، اصول پنج گانه تربیتی شامل خدا محوری، توکل بر خدا، اعتقاد به عالم آخرت و زندگی پس از مرگ، محوریت دین در همه امور زندگانی از جمله سیاست (جدائی ناپذیری دین از سیاست) و حاکمیت اخلاق است. 3. در مبنای توازن، اصول سه گانه تربیتی شامل عدالت، ، محوریت قانون، و شایسته سالاری است. 4. درمبنای مدنیت، اصول سه گانه تربیتی شامل مردم سالاری، سامان بخشی وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه و تأمین امنیت است.5. درمبنای تاثیر محیط، اصول دو گانه تربیتی شامل، اصلاح شرایط و ایجاد زمینه است. 6. در مبنای اندیشه‌ورزی، اصول دوگانه تربیت شامل تعقل و تفکر و کسب بینش است. 7. مبنای کرامت شامل اصل عزت است. 8. مبنای آزادی و اختیار شامل اصل تشبه به ابرار است 9. مبنای ضعف شامل اصل تساهل است 10. مبنای جاذبه احسان شامل اصل فضل است 11. نه مبنا و 22 اصل ذکر شده مجموعاً 79 روش تربیتی استخراج شده دارند.}, keywords_fa = {امام علی (ع),نهج‌البلاغه,تربیت سیاسی,مبانی تربیت,اصول تربیت,روش‌های تربیت}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2206.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2206_e28f3db2bfb90c9d94787b5ccefd6996.pdf} }