@article { author = {Sharif, M. and Nikkhah, M. and Nili, M.A.}, title = {The Efficiency of Technical and Vocational Education of High School Level Based on Two Indicators of Employment and Persuing Higher-Education in Shahrkord (1375-1380)}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {5}, number = {2}, pages = {55-66}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {Since the experienced and skillful manpower is a determinant for the countries' development, the technical and vocational education is an influential sector in training skillful and since skillful manpower. The importance of the external efficacy of such training is obvious to all policymakers and educational designers therefore, the present study has undertaken the investigation of this significant relationship, taking the graduates' employment rate (the vocational type and working place), as well as, the ratio of the trainees' admission at higher education centers at the technical-vocational training centers as main indicators. For this analytical- descriptive study, from a total population of 2346 graduates of vocational-technical high schools in Shahrekord during 1375-80, 400 subjects were randomly selected through proportional stratified sampling. The instrument for gathering data was a closed form questionnaire, the content validity of which was assessed and confirmed by some of the academic members of Esfahan University. In addition, the reliability of the questionnaire was 0.77 by Cronbach's Coefficient alpha. The results indicated that the employment rate was 24.5%, while the rate of graduates' admittance at higher education centers was 55.8%. K2 (x2) showed that although a significant relationship existed between the employment rate and graduation from a vocational technical high school, it is low and some how irrelevant to the field of the study of graduates. However, no significant relationship was observed between admission to higher education centers and being a graduate of vocational-technical high schools. Thus, it can be concluded that more profound studies are required to investigate the necessary changes in different vocational-technical branches at high school, so that in accordance with the need of market, the trainees are graduated and employed based on their related fields of study.}, keywords = {External efficiency,employment rate,higher education admission rate}, title_fa = {کارآیی بیرونی شاخه فنی و حرفه‌ای آموزش متوسطه شهرستان شهرکرد بر مبنای دو شاخص اشتغال و ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان}, abstract_fa = {نیروی انسانی کارآزموده یکی از عوامل تعیین کننده رشد و توسعۀ کشورها به حساب می آید. آموزش متوسطۀ فنی و حرفه‌ای از بخش‌های مؤثر در تربیت نیروی انسانی ماهر و نیمه ماهر است. بررسی کارآیی بیرونی این آموزش‌ها برای تمامی سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان آموزشی حائزاهمیت است، از این‌رو، تحقیق حاضر به بررسی کارآیی بیرونی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای شهرستان شهرکرد طی سال‌های 1375تا80 پرداخته است و شاخص‌های مورد بررسی تحقیق، نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان بر حسب نوع و محل اشتغال و نرخ پذیرفته شدن در مراکز آموزش عالی بر حسب مقاطع و مراکز تحصیلی بوده است. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و جامعۀ آماری آن تمامی فارغ‌التحصیلان چهار دوره آموزش متوسطه فنی و حرفه‌ای شهرستان شهرکرد به تعداد 2346 نفر(ورودی سال‌های تحصیلی76-1375؛ 77-1376؛ 78-1377 و 79-1378) بوده است؛ نمونۀ تحقیق بر مبنای فرمول برآورد حجم نمونه، 400 نفر برآورد شده و با استفاده از نمونه‌گیری متناسب با حجم هر طبقه، به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند. برای شناسایی فارغ‌التحصیلان و دستیابی به آنان و کسب اطلاعات، از پرونده‌های تحصیلی استفاده شده است. ابزار گردآوری داده‌های پژوهش، یک فرم مصاحبه با فارغ‌التحصیلان (برمبنای پرسشنامه بسته پاسخ) بوده است که روایی محتوایی آن توسط چند تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه مورد تأیید قرار گرفته است و پایایی آن با آلفای کرانباخ، 78/0 به دست آمده است. برای تحلیل اطلاعات حاصله از آزمون و تعیین شدت وابستگی احتمالی بین متغیرها، از ضریب فای و کرامر استفاده شده است. یافته‌های تحقیق نشان داده که نرخ پذیرفته شدن فارغ‌التحصیلان نمونۀ آماری در مراکز آموزش عالی 8/55 درصد و نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان 8/24 درصد بوده است. آزمون نشان داد که اشتغال فارغ‌التحصیلان مستقل از فارغ‌التحصیل شدن آنان از آموزش متوسطۀ فنی وحرفه ای شهرستان نبوده است، اما میزان پذیرفته شدن آنها به مراکز آموزش عالی، مستقل از فارغ‌التحصیل شدن آنان از آموزش متوسطۀ فنی و حرفه‌ای شهرستان بوده است. با توجه به پایین بودن نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان و عدم تناسب رشته تحصیلی شاغلان با اشتغال آنان، پیشنهاد می‌شود که سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان آموزشی این گونه آموزش‌ها، با مطالعه و تحقیق کافی در مورد نیازهای خاص و تغییرات بازار کار استان، به طراحی و اجرای این آموزش‌ها بپردازند و با توجه به آنها تغییرات لازم و متناسب را در رشته‌های مختلف شاخه متوسطه فنی و حرفه‌ای به وجود آورند تا امکان جذب و اشتغال مرتبط فارغ‌التحصیلان فراهم شود.}, keywords_fa = {کارایی بیرونی,نرخ اشتغال,نرخ پذیرفته شدن در آموزش عالی,آموزش فنی و حرفه‌ای,شهرکرد}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2187.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2187_10507f531099d45da59624fc35c023bb.pdf} }