@article { author = {Saffar Heidari, H.}, title = {A Critical Study of School Functions in Modern Age}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {2}, number = {2}, pages = {80-89}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {This article is a critical review of school functions in modern age from a critical point of view. The school function is the reproduction of discriminative socio-political relations. According to this view it is impossible to change the school functions without a fundamental change in social – political relations of the society. However, some schools like Habermas believe in modifiability of school functions in modern society. To this aim he puts forward the communicative action theory. The present paper is an attempt to support this theory}, keywords = {School Functions,Communicative action theory}, title_fa = {بررسی انتقادی کارکردهای مدارس در دوران نو}, abstract_fa = {این مقاله به بررسی انتقادی کارکردهای مدارس در دروان نو می‌پردازد. در دیدگاه انتقادی کارکرد اساسی مدرسه بازتولید مناسبات تبعیض‌‌آمیز اجتماعی - اقتصادی است. براساس‌ این دیدگاه دگرگونی کارکرد مذکور بدون تغییر بنیادی جوامع از لحاظ اجتماعی – سیاسی امکان‌پذیر نیست. با این حال متفکرانی چون هابرماس بر آنند که می توان به اصلاح کارکرد تبعیض‌‌آمیز مدارس در جوامع جدید پرداخت. برای انجام این کار او نظریه کنش ارتباطی را مطرح می‌کند. مقاله حاضر در واقع تلاشی است برای نشان دادن امکان بکارگیری نظریه کنش ارتباطی در اصلاح کارکردهای مدارس جدید.}, keywords_fa = {کارکردهای مدارس,هابرماس,نظریه کنش ارتباطی}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2178.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2178_9e693e769025d04f04329ba786f88b42.pdf} }