@article { author = {Farmahini Farahani, M.}, title = {Appropriate Content for Sex Education in Secondary Schools}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {2}, number = {2}, pages = {1-14}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {Among numerous problems and complexities of our time, abnormal sexual relation is undoubtedly one of the issues that have busied the human mind. Most societies today are struggling with crucial sexual crises, and unfortunately there seems to be but not a disappointing and regretful prospect for sexual life. Grappling the Islamic teachings seems to be the only way out of these crises. Although Islamic books have talked about the rules and regulations in this regard, yet less effort is taken to make the materials understandable for children and teenagers and suitable to their needs. This research aims to identify the suitable content for sexual education based on Islamic views, and teachers’, students’, and parents’ experiences. To this aim all Islamic materials concerning sexual education were gathered and carefully read. Suggesting topics for sexual education were authored in three questionnaires (one for the students, one for the teachers, and one for the parents) form. Validity and reliability of the questionnaires were measured and they were filled out by the research society of 780 students, teachers, and parents. Results showed that all three groups agree upon appearance of the following materials in high school textbooks: sexual instinct control and de-escalation methods, puberty hygiene, moral effects of safe or unsafe friendship during adolescence, venereal diseases and other possible dangers. At the end certain practical recommendations are given.}, keywords = {Sex education,content,Secondary school,Islamic viewpoint}, title_fa = {محتوای مناسب برای تربیت جنسی در کتب درسی دوره متوسطه}, abstract_fa = {در میان مشکلات و معضلات متعدد این عصر، مشکل روابط نابهنجار جنسی امروزه بی‌تردید یکی از مسائلی است که ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. غالب جوامع در قرن حاضر به بحران‌های جنسی دچار گردیده‌اند که شکل حادی به خود گرفته و هر روز به وخامت اوضاع افزوده می‌شود و متأسفانه دورنمای حیات سالم جنسی را متأثر ساخته است. در این میان دست یازیدن به تعالیم حیات بخش اسلام می‌تواند به بشریت در این راه یاری دهد. با این که در کتب اسلامی به این موضوع و احکام مربوطه به آن پرداخته شده است. لکن‌ این‌که‌‌ تا چه میزان این احکام را عملیاتی کرده و چطور آن‌ها را در قالب محتوای مناسب و درخور فهم کودکان و نوجوانان در اختیار آن‌ها قرار دهیم کم‌تر تلاش شده است. هدف تحقیق حاضر تعیین محتوای مناسب برای تربیت جنسی با تأکید بر دیدگاه اسلام و دیدگاه معلمان، دانش‌آموز‌ان و والدین است. در این تحقیق پس از مطالعه و جمع‌آوری‌ دیدگاه اسلام در زمینه تربیت جنسی از متون دینی، رئوس پیشنهادی برای تربیت جنسی در قالب پرسشنامه تدوین گردید، بدین‌منظور سه نوع پرسشنامه (پرسشنامه مخصوص دانش‌آموز‌ان، والدین و معلمان) پس از اطمینان از اعتبار و روایی لازم تدوین گردید و بین افراد نمونه تحقیق که بالغ به 780 نفر بود توزیع گردید. مهم‌ترین رئوس مطالبی که سه گروه نمونه تحقیق بر روی آن بیش‌‌ترین توافق نظر را برای تربیت جنسی در کتب درسی داشته‌اند، عبارتند از: شیوه‌های کنترل و تعدیل غریزه جنسی، تشریح نکات بهداشتی در سنین بلوغ، تأثیر دوست در سلامت یا سقوط اخلاق جنسی در نوجوان و آگاهی از خطرات و امراض جنسی. در انتها نیز توصیه‌های کاربردی در مورد تربیت جنسی و محتوای مناسب آن ارائه گردیده است.}, keywords_fa = {تربیت جنسی,محتوای تربیت جنسی,دوره متوسطه,دیدگاه اسلام}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2166.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2166_a8c56f8585086d18208f417925cb98a1.pdf} }