@article { author = {Hosseinchari, M. and Fadakar, M.M.}, title = {Investigating the Effects of Higher Education on Communication Skills Based on Comparison of College and High School Students}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {3}, number = {2}, pages = {21-32}, year = {2006}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {  The aim of this investigation was scrutinizing and comparing communication skills of high school and college students. Queendom (2004) Communication Skills Test was administered to 733 students including 481 high school students (193 males, 283 females) and 252 college students (198 males, 283 females). Results suggested to efficiency, validity, and reliability of Queendom Communication Skills Test for assessing social communication skills in Iranian adult participants. College students scored higher than high school students did on the entire items of the test, but differences in subtest (except one subtest) were not statistically significant. Furthermore, females scored higher than males in both whole test and subtests. These differences in two subtests (Emotional control and Assertiveness) were not statistically significant. Findings of the present study are discussed with respect to related literature and suggestions for further research are set forth.  }, keywords = {Social Development,Communication skills,Higher Education}, title_fa = {بررسی تأثیر دانشگاه بر مهارت‌های ارتباطی‌براساس‌مقایسه‌دانش‌آموزان و دانشجویان}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه مهارت‌های ارتباطی در دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان دانشگاه بود.بدین‌منظور، آزمون‌ مهارت‌های ارتباطی کوئین‌دام (2004) به 733 نفر، شامل 481 دانش‌آموز (198 پسر، 283 دختر) و 252 دانشجوی سال آخر دانشگاه‌های شهید باهنر و علوم پزشکی کرمان (93 پسر و 159 دختر) ارائه شد. نتایج حکایت از کارآیی آزمون مذکور در سنجش مهارت‌های ارتباطی داشتند. دانشجویان از لحاظ سطح کلی مهارت‌های ارتباطی در مقایسه با دانش‌آموزان نمرات بالاتری کسب کردند، لیکن تفاوت‌های دوگروه در خرده‌مهارت‌های ارتباطی - بجز در یک مورد - معنا‌دار نبود. همچنین، دختران در مقایسه با پسران از لحاظ سطح کلی مهارت‌های ارتباطی نمرات بالاتری کسب کردند و بجز در دو خرده آزمون مربوط به ‌مهارت در تنظیم عواطف و قاطعیت در ارتباط، در سایر خرده‌آزمون‌ها هم نمرات آن‌ها به‌طور معنا‌داری بیش از پسران بود. یافته‌های این پژوهش در پرتو روند پژوهشی مربوطه به بحث گذاشته شده‌اند و پیشنهادهایی برای انجام پژوهش بیش‌تر ارائه شده است.}, keywords_fa = {رشد اجتماعی,مهارت‌های ارتباطی,تحصیل در دانشگاه}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2157.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2157_3237a04c2dfa77d654b50157e0d769a1.pdf} }